Hei!
Jeg har lest mange tråder om bærende vegger, men dessverre har jeg vanskelig for å identifisere hvilke vegger som er bærende i dette huset. Jeg ville være svært takknemlig om noen kan hjelpe meg med det.
Jeg har vedlagt originaltegningene av huset. Ifølge selgeren har en tidligere eier fjernet en bærende vegg (veggen mot garderoben i hjørnet av stuen, vet ikke hvordan en slik vegg kan være bærende?!) og gjort en avlastning der.
Vi vurderer nå om det er mulig å åpne opp veggen mellom kjøkkenet og stuen. I midten av huset finnes det en skorstein samt ventilasjonsrør, som vi ikke kommer til å røre.
Alle tips og tolkninger av tegningene mottas med takk!
Jeg har lest mange tråder om bærende vegger, men dessverre har jeg vanskelig for å identifisere hvilke vegger som er bærende i dette huset. Jeg ville være svært takknemlig om noen kan hjelpe meg med det.
Jeg har vedlagt originaltegningene av huset. Ifølge selgeren har en tidligere eier fjernet en bærende vegg (veggen mot garderoben i hjørnet av stuen, vet ikke hvordan en slik vegg kan være bærende?!) og gjort en avlastning der.
Vi vurderer nå om det er mulig å åpne opp veggen mellom kjøkkenet og stuen. I midten av huset finnes det en skorstein samt ventilasjonsrør, som vi ikke kommer til å røre.
Alle tips og tolkninger av tegningene mottas med takk!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Standardmessig er de vegger som er tegnet på seksjonstegningen bærende, men det kan også være bærende vegg rundt trapper for å holde oppe bjelkelaget rundt trappehullet. Men hus fra den tidsperioden er ikke bygget etter noen standard, så det avhenger av i hvilken retning bjelkelaget ligger, altså hvilke vegger som fungerer som støtte for bjelkelaget. I hus fra den tiden er det derfor best med en bygningskonstruktør som ser på stedet.
Takk for ditt svar! 🙏 Vi kommer absolutt til å be en konstruktør se på det. Derimot har vi ennå ikke fått tilgang til boligen og ønsket derfor å få en foreløpig oppfatning om muligheten for å åpne opp mellom stuen og kjøkkenet. Basert utelukkende på seksjonstegningen – hvor stor er sannsynligheten for at veggen mellom stuen og kjøkkenet er bærende?BirgitS skrev:
Standardmessig er de vegger som er tegnet på seksjonstegningen bærende, da kan det være bærende vegg rundt trapper for å holde oppe bjelkelaget rundt trappehullet. Men hus fra den tidsperioden er ikke bygd etter noen standard uten det avhenger av hvilken retning som bjelkelaget ligger, altså hvilke vegger som fungerer som støtte for bjelkelaget. I hus fra den tiden er det altså best med en bygningskonstruktør som ser på stedet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Det går jo an å åpne opp også bærende vegger, det bare blir litt dyrere.
Vanligvis ser det ut til at denne hustypen ikke har en så stor stue, men to mindre rom (spisestue + stue), og da er veggen mellom dem bærende, og ikke veggen mellom kjøkken og spisestue. I ditt hus mangler det en vegg under mønet, og man har latt veggen mot serveringsgang og garderobe være bærende, noe som gjør at jeg helst ikke vil tro noe.
Vanligvis ser det ut til at denne hustypen ikke har en så stor stue, men to mindre rom (spisestue + stue), og da er veggen mellom dem bærende, og ikke veggen mellom kjøkken og spisestue. I ditt hus mangler det en vegg under mønet, og man har latt veggen mot serveringsgang og garderobe være bærende, noe som gjør at jeg helst ikke vil tro noe.
Du har rett! Ifølge selgeren har en tidligere eier fjernet en bærende vegg (den som er rødmerket) og gjort en avveksling. På bilde nummer 2 ser man hvordan det ser ut i dag, etter at veggen mot garderoben er tatt bort – det rommet er nå en spisestue.BirgitS skrev:
Det går jo an å åpne opp også bærende vegger, det bare blir litt dyrere.
Vanligvis ser den hustypen ikke ut til å ha en så stor stue, men to mindre rom (spisestue+stue), og da er veggen mellom dem bærende, og ikke veggen mellom kjøkken og spisestue. I ditt hus mangler det en vegg under mønet, og man har latt veggen mot serveringsgang og garderobe være bærende, noe som gjør at jeg nødig vil tro noe.
Med tanke på dette lurer vi på om det er rimelig å tro at veggen mellom kjøkkenet og stuen ikke er bærende?
Klikk her for å svare