Byggetegning av et to-etasjers hus med takstoler og detaljer om materialvalg, inkludert falsede tegl- eller sementpanner, samt mål på strukturen.

Hei alle kunnskapsrike!

Jeg har egentlig to spørsmål angående tegningen.
1. Kan man bare ut fra tegningen se om takstolene er "selvbærende"(heter det så:o?)? Lurer egentlig på om noen av innerveggene i etasje 2 er bærende.
2. Har planer om å pigge opp et gammelt garasje i kjelleren for å isolere og støpe ny plate med gulvvarme for deretter å innrede som et vanlig rom. Hva sier egentlig tegningen? Hvorfor ser den ut som den gjør i nedre venstre kant og hva betyr det egentlig?

Huset er av sutterengtype og bygd på midten av 60-tallet.

Håper at noen vil ta seg tid og hjelpe meg med disse spørsmålene:)

1: Takstolen er selvbærende, men siden huset har en viss alder kan det være at takstolen har bøyd seg ned og står på en innvendig vegg som så har blitt bærende. Riv forsiktig så merker du hvordan det er.
2: Tiltaket kan utføres, men hva tegningen mener med en forsenkning, ja kanskje plass for installasjoner. Har du en plantegning også?

Fant noen flere bilder som kanskje kan være til hjelp for å forstå litt bedre hvordan det ligger til.
Byggetegning av et hus med plantegning og fasadetegning fra øst, viser rominndelinger og skalaen er 1:100.
Arkitekttegning av en veggseksjon, viser detaljert snitt gjennom yttergrunnmur med mål og materialspesifikasjoner for byggeprosjekt.
Bygningsplan med detaljer om gulv og veggkonstruksjon for en boligbygning, inkludert materialer og dimensjoner. Skala 1:10.
Blåkopi av husplan som viser ulike rom og dimensjoner, inkludert garasje, soverom og vaskerom.
Arkitekttegning som viser detaljerte snitt og konstruksjonsdetaljer for et bygg. Tegningen inneholder mål og materialspesifikasjoner.

Hva jeg forstår er at bostadsrummen har nedsenket plate under for å få plass til bjelker og/eller isolasjon. Din seksjon viser nettopp en slik del. Din konstruksjonstegning i plan viser et snitt i venstre soverommet, G-11, det snittet vises på nedre sektionsritningen. Hvordan eller hvordan så skal du ta og pigge bort platen og isolere før du lager nytt gulv.

Hvorfor i det hele tatt legge gulvvarme?

Vi har levd her i Norden i tusenvis av år uten gulvvarme, og jeg har ingen slik i mitt nybygde, nå seks år gamle hus.

Kjøp et par tøfler à 10 kr i din nærmeste stormarked i stedet om det føles kaldt på føttene :)

Og legg et par tepper i gangstiene på sokkeletasjegulvet.

Det er klart at man kan nøye seg med et par tøfler, men jeg foretrekker helt klart gulvvarme. Nå er det uansett slik at avløp og innkommende vann som passerer gjennom dette rommet må billegges og byttes uansett, og da får det trolig bli både isolasjon og gulvvarme i den nye platen :)

Takk for svar angående tegningene :thumbup:

Penger i sjøen med operasjon gulvvarme, enig med Senioren KoW her. Ok du har mye fritid og for mye penger, kanskje men ellers...

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
one- skrev:
Det er klart at man kan nøye seg med et par tøfler, men jeg foretrekker helt klart gulvvarme...
OK, det er dine kilowatt-timer.

Hvordan varmer du opp huset forresten?

KnockOnWood skrev:
OK, det er dine kilowatt-timer.

Hvordan varmer du opp huset forresten?
Bergvarme er det som gjelder her.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.