Vi bor i et rekkehus fra 1980-tallet hvor vi deler en side/vegg med en annen eiendom. Vi har problemer med akustikk i gulvet i underetasjen hvor lyder fra naboeiendommen høres tydelig (om de taper noe i gulvet, løper/hopper/tramper, drar en stol uten glidere etc). Ingen andre lyder høres gjennom veggen.
Selvfølgelig forstår vi at det aldri vil være helt stille mot naboen i et rekkehus og vi har ingen problemer med visse andre støy (vibrasjoner fra trapper etc). Har lest gjennom en del tråder tidligere i forumet som behandler lignende problemer, men har ikke blitt mye klokere.
Jeg leter etter tiltak som man kunne gjøre for å redusere lyden fra gulvet og kunne trenge hjelp til å fundere litt og forstå hvordan lydene transporteres. Legger ved tegninger av platen og undergulvet, veggen mellom eiendommene samt mellometasjebjelkelaget.
En idé som jeg selv har fundert på er å bytte ut plastfolie, sand og celleplast mot et nivellgulv med akustikkskruer. Siden det uansett er en risikokonstruksjon i dag med gulvet, kunne man slå to fluer i én smekk.
Dessverre er jeg ikke sikker på at lyden går gjennom nabofastighetens gulv, videre gjennom 2,5 cm celleplast som platen ifølge tegning er delt med og deretter opp gjennom vårt gulv igjen. Men det kan kanskje noen andre svare på om det er rimelig
Er det utført som det er tegnet så er jo konstruksjonen ok med hensyn til lyd. Det svakeste punktet i oppbyggingen er mot gulvet der det kun er ett lag gips. Kommer an på art der går vel varmerørene til radiatorene. Eller er det strømkabel? Det er 2 etasjer også. Det bør da rimeligvis være forskjell mellom neder- og overetasje?
Ytterligere gips kan hjelpe, men flanktransmisjon er vanskelig å komme til på effektsiden og lettere å utbedre der ting settes i vibrasjon.
Er det utført som det er tegnet så er jo konstruksjonen ok fra et lydperspektiv. Det svakeste punktet i oppbygningen er mot gulvet hvor det kun er 1 lag gips. Avhenger vel av der går vel varmerørene til radiatorene. Eller er det elkabel?
Det er 2 etasjer også. Det bør da rimeligvis være forskjell mellom første og andre etasje?
Ytterligere gips kan hjelpe men flanketransmisjon er vanskelig å komme til på effektsiden og lettere å utbedre der hvor ting settes i svingning.
Ja, det var min første tanke også. Det ser ut som at det er gjennomtenkt. Det er vanskelig å se om det f.eks faktisk finnes celleplast i platen siden den er støpt helt på sidene så fra utsiden kan man ikke se det.
Andre etasje har ikke samme problem. Nok til at man hører støy, men det er dunkle dunk eller vibrasjoner på det meste. Problemet i første etasje er veldig annerledes. Hvis noen mister noe hardt i gulvet i nabobygget så høres det ut som om det hadde vært inne hos oss.
En tanke som jeg hadde var å sette opp 70-regler med 1 cm avstand fra nåværende vegg og sette dobbelt gips med akustikkfokus osv. Men siden lyden ikke føles luftbåren så vet jeg ikke om det ville hjelpe noe.
Når det gjelder ved gulvet hvor det er 1 lag gips så stemmer det at radiatorrørene går der. Man kunne ganske enkelt flytte dem ut og montere på utsiden og gipse igjen der om man ville.
En liten oppdatering i mine videre undersøkelser for å finne ut hvordan gulvlydene forplanter seg og hva man kan tenkes å gjøre
Jeg fjernet gulvlisten mot veggen som grenser mot tilstøtende eiendom og fant noe som så rart ut i mine øyne. Bak radiatorrøret på ett sted kunne jeg se at det var et mellomrom mellom gipsplatene på ca 1,5 cm hvor jeg bare så svart plast. Tok frem tegningene igjen og fant følgende (legger ved bilde).
Den avskillende veggen ser ut til å være bygget i blokk, eller seksjoner, der det er skjøtet i henhold til tegningen (uklart hvor mange, jeg kan bare finne én skjøt). Der en seksjon slutter sitter en stender, deretter er det 1,5 cm mellomrom til neste stender og neste seksjon. Mellom der er det drevet med isolasjon og plast.
Disse blokkene ser ikke ut til å være forskjøvet på noen måte når man ser på skissen.
Rent krasst forstår jeg ikke hvordan det kan lydisolere mot luftbårne lyder i det hele tatt, men det ser ut til å fungere bra
Spørsmålet er om dette kan være en årsak til gulvlydene. I så fall burde det kanskje være nok å bygge opp en frittstående vegg med 45- eller 70-stendere etter alle kunstens regler for vanlig lydisolering.
En liten oppdatering i mine fortsatte undersøkelser for å finne ut hvordan gulvlydene forplanter seg og hva man kan tenkes gjøre
Jeg fjernet gulvlisten mot veggen som grenser mot tilstøtende eiendom og fant noe som så underlig ut i mine øyne. Bak radiatorrøret på et sted kunne jeg se at det var et mellomrom mellom gipsplatene på ca 1,5 cm hvor jeg kun så svart plast. Tok frem tegningene igjen og fant følgende (vedlegger bilde).
Den avskillende veggen ser ut til å være bygget i blokker, eller seksjoner, hvor det er skjøtet ifølge tegningen (uklart hvor mange, jeg kan bare finne én skjøt). Der en seksjon slutter sitter det en lekt, så er det 1,5 cm mellomrom til neste lekt og neste seksjon. Imellom er det drevet med isolasjon og plast.
Disse blokkene ser ikke ut til å være forskjøvet på noen måte hvis man ser på skissen.
Rent krasst forstår jeg ikke hvordan det kan lydisolere overhodet mot luftbårne lyder, men det ser ut til å fungere bra
Spørsmålet er om dette kan være en synder når det gjelder gulvlydene. I så fall burde det kanskje holde å bygge opp en frittstående vegg med 45 eller 70-lekter etter kunstens alle regler for vanlig lydisolering.
Hva tror dere?
[bilde]
det er jo prefabblokker så at det er gjennomgående er rimelig. I og med at det bare er ett lag gips ved gulvet så synes skjøten fordi andre laget monteres på stedet. Det forverrer litt. Men vi snakker om ca 15x45 mm kanskje, så det er minimal flate av totalen.
bak sockelen har du raddisrøret som en helst ikke vil bygge inn. Iofs har det holdt siden Dackefejden så det vil nok ikke begynne å spontanelekke.
Begynn med å prøve å presse inn litt gips over skjøten. 10 cm lang typ å skru fast. Blir det bedre? Da har vi ganske problemet ditt. Blir det ikke bedre er det totalkonstruksjonen. Formentlig er det begge om jeg får gjette
å bygge en sjaktvegg utenfor funker med 45 eller 70 lekt litt ull å doble gipsplater. Tar jo en del gulvareal i anspråk men det kan man kanskje leve med om man får et bedre lydmiljø.
Eller så smører du på 1 plate på eksisterende konstruksjon. Passe raddisrøret i bunnen så du ikke skrur der.
begge alternativene vil gjøre en forbedring. En sjaktvegg bedre enn en plate.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.