Vi skal sette råspont i taket. Sponten er 440 cm og passer perfekt for at vi skal slippe å kappe dem. Nå har jeg fått opp noen stykker, men pokker så vanskelig det er å få dem sammen. Plankene er lange og de bøyer seg. Selv om vi er to personer så er det kjempesvært å få inn fjæren i noten hele veien. Hvis plankene hadde vært kortere hadde det sikkert vært lett, men jeg vil ikke kappe unødvendig. Noen tips på hvordan man kan gjøre dette enklere?

Takk på forhånd!

Jeg har spikret en hel del lange spont men ikke støtt på dette problemet, ikke engang med spont fra byggmax. Ikke noe svar på ditt spørsmål kanskje, eller så er det det - dvs hva er det som går galt i ditt tilfelle? Fabrikasjonsfeil?
Du spikrer vel ikke begge langsidene på en gang?

Hei
Jeg er bilmekaniker men foreslår likevel at:
* Du/dere kapper til 2 lister/defekte råspont (bøybare) e.lign. som er 2-3 cm LENGRE enn høyden i rommet (gulv-tak).
* Klem fast den overflødige (bortskårne) biten, vinklet 90 grader, med trykkpunkt på den allerede monterte råsponten.
* Velg trykkpunkt 1,3-1,6 m fra henholdsvis side/vegg.
* Løft råsponten...... osv.
Nå har du/dere den "hjelpende hånd" som kanskje gjør livet lettere.......
Eller/og :
* Glidemiddel? Såpeløsning? Håndkrem... (Bare det ikke klisser eller gir flekker, selvfølgelig..)

Selvfølgelig må dere fjerne rusk i sporene eller andre defekter....

Kanskje kan noen slektninger agere "råspont" og stå på gulvet og trykke litt lett....
Lykke til!

Sist redigert:
I en eller annen "hobbysnekkerbok" så jeg et tips som jeg brukte da jeg, alene, spikret opp en 13 mm høvlet panel. Og det fungerte.

Lag et par gafler (ser ut som en stemmegaffel) av to tynne biter kanskje 10x45 mm med en distanse ved den ene enden, lengde ca 100 mm, som er ca 5 mm tykkere enn rettsponten. Distansen skrulimmet jeg. Den totale lengden på de tynne bordbitene ca 300-350 mm. Den øvre gaffelen legges så på det bordet som allerede er fastspikret og den nedre holder den "nye" rettsponten på plass. Det blir som et par ekstra hender. Ja, jeg vet, beskrivelsen min er litt dårlig, men du skjønner nok.
En ting til, rund gjerne av kantene slik at du ikke skader eventuell plastfolie.

Og tenk på meg når dere spikrer, rommets lengde i mitt tilfelle var 5,1 m og med endeskjøt.

Mikael_L
Jeg har vært med og satt lange perlestavbord i tak som kranglet en del.

Jeg vil huske at vi begynte på den ene siden, og når vi hadde fått inn ca. 1 meter av stavene, skjøt vi fast bordet med en 3 spiker ytterst, så spikerne ble skjult av taklisten senere (vi brukte spikerpistol og t-dykkert).

Så få inn en begynnelse, slå inn enden ordentlig, spikre og fortsett deretter fremover.

Av noen biter avkappet panel laget vi ca. 2-3 dm lange slagklosser, for man kan jo ikke slå på bordet direkte, fjæren blir jo ødelagt, og da er det kjørt. Men klossen passer jo perfekt da den er sporfaset på riktig måte.

Takk for tipsene. Det er skråtak så Bengt løsning kanskje er vanskelig. Men jeg fikk en idé av det i alle fall. Smart å runde av hjørnene litt så man ikke skader plasten.

Flere forslag?

Brukte disse "gafflene" når jeg satte opp råspont i skråtak. De var til stor hjelp.

• Liker
raspen86 og 1 annen
  • Laddar…
EN45. Akkurat den prinsippet, men jeg brukte smalere virke. Et bilde sier mer enn 1000 ord.

Veldig bra, det der må være helt perfekt om man bare har to hender.

Ja, det var suverent selv om vi var to. Sparte mye arbeid med dem.

Takk for hjelpen. Lagde to sånne gafler, og det funket kjempebra. Brukte også en "takstøtte" (løftejekk på ett ben). Perfekt både for å få dem på plass og for spikringen. Tenk at man kan få så god hjelp så raskt gjennom dette forumet. Søkta sikkert en time på google uten å finne noen vettige tips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.