Hei,

Jeg ville trengt hjelp til å dimensjonere et dekke.

Se bilder nedenfor.
Illustrasjon av en trekonstruksjon for et mellomgulv med ulike dimensjoner, inkludert spennet på 5970 mm og støttebjelker. Viser en tom flate i midten. 3D-modell av en trekonstruksjon for et mellomliggende dekke med åpne rammer, viser støttebjelker og åpne områder i treverket.

Generelt kan jeg begynne med å spørre om dere ser noen merkeligheter med oppsettet hittil?
Dimensjoner: 2 bæringer, 45x220 C30 (Spennvidde ca 4,5m) med CC 300mm
Alt ifølge dimensjoneringshjelpen på byggbeskrivningar.se.

Problemet er å få til det tomme området dere kan se på bildene. Jeg får ikke til spennviddene. Om mulig skulle jeg fortsette med konstruksjonsvirke over strekningen på 5970mm (6m) ifølge nåværende konstruksjon. Det blir nok dessverre for spinkelt.

Er det så "enkelt" å legge en stålbjelke? Hva tror dere?

Takk!

Å legge en stålbjelke er ingen stor sak. En fritt opplagt bjelke på 6m kan gi kraftige dimensjoner hovedsakelig på grunn av svikt. Bjelken blir sannsynligvis høyere enn trestenderne, og da blir det vanskelig å skjule den i bjelkelaget. Da kunne man for eksempel velge høyere kertobjelker med en glesere cc og skjule bjelken i bjelkelaget. Så finnes det naturligvis flere løsninger for å fikse bjelkelaget. Som retningslinje kan man litt forenklet si at bjelkelagets spennvidde skal være lengre enn bjelkenes for å kunne få rimelige proporsjoner på strukturen.

Det ser også ut til å finnes 45 mm limtre som klarer spennvidden, men da blir hele bjelkelaget grovere. Skal man tro specen fra leverandøren lander du på 45x315 ved 6m spennvidde og cc 600.

Jeg synes det er på tide med litt lateralt tenkning i dette tilfellet. En variant er å legge inn en primærbærekonstruksjon av limtre med kanskje 2400 mm c/c og deretter henge inn den sekundære bæringen mellom limtrebjelkene i husets lengderetning. Da kan du bruke rimelige kvaliteter, dimensjoner og c/c avstand. Dette virvaret av tettsittende bjelker blir aldri bra. Så kommer det en rørlegger og begynner å sage i dem... Hva koster in C 30 trevirke. Du har lagt inn nærmere 5 kubikkmeter. Kertobjelker er ellers et undervurdert produkt. Et viktig spørsmål er hva du vil oppnå (utover at det skal holde)? Limtrebjelker kan være eksponerte og tilføre også andre kvaliteter enn det rent statiske.

Hvordan ser planløsningen ut etasjen under, finnes det flere alternativer til vertikale bæringer foruten veggen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.