66x315 er betydelig stivere enn 90x225, så det er ikke noe problem.

Jeg er født og oppvokst i Västergötland. Har vært mange ganger i Lidköping. Västergötland er litt Ursverige.

Ok, hva bra

Du skriver at jeg bare trenger å ha limtrestolper inntil skorsteinen på den lange bjelken. Trengs det ingen stolpe i ytterveggen? Visst ligger takstolen på ytterveggen. Og jeg tenker jo å legge limtrebjelken min på takstolen på ytterveggen så kanskje det ikke trengs?

På den korte skriver du at det rekker med en inntil skorsteinen der også. Men det er fordi når jeg har satt opp veggen min med 95x45 så vil den takstolen som går over få støtte som i sin tur vil gi støtte til bjelken min som jeg vil legge på. Antar at det er sånn du mener. Vil bare være helt sikker og dobbeltsjekke så jeg forstår alt riktig :)

Ok da forstår jeg at du kjenner til byen

B
Et spørsmål... må man ikke formelt ha byggetillatelse når man endrer bærende konstruksjon?

Om det finnes regler på riktig sted i ytterveggen kan det holde. Det avhenger litt av dimensjonene og avstivningen. Det kan være at du trenger å sette inn en limtrestolpe, det vurderes lettest på stedet.

Alle balkendene trenger støtte av søyler eller en solid veggkonstruksjon. Derfor er det bra med en byggesakkyndig person som kan kontrollere dette på stedet.

Av Plan- og bygningslovens 9 kapittel fremgår det hva som krever byggetillatelse:
2 § Det kreves byggetillatelse for
1. nybygg,
2. tilbygg, og
3. annen endring av en bygning enn tilbygg, hvis endringen innebærer at

a) bygningen helt eller delvis tas i bruk eller innredes for et vesentlig annet formål enn det som bygningen sist har blitt brukt til eller i henhold til sist tillatte byggetillatelse har blitt tilpasset til uten at den tiltenkte bruken har kommet til stand,
b) det i bygningen innredes en ytterligere bolig eller et ytterligere lokale for handel, håndverk eller industri, eller

c) bygningen bytter farge, fasadekledning eller taktekking material eller bygningens ytre utseende vesentlig påvirkes på annen måte.

Første ledd 3 c gjelder bare om bygningen ligger i et område som omfattes av en detaljplan.

Deretter følger flere unntak fra byggetillatelseplikten.

Ok da vet jeg! Takk for all hjelp!!!

Angående byggesøknad så når jeg leser på lidkoping.se så finnes det ingen tekst som sier at jeg må søke byggesøknad for å endre en bærende vegg.

Nå er det nesten på dagen to år siden siste innlegg, hvordan gikk det? Ble det noen limtrebjelke?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.