Vi har akkurat begynt å renovere vårt enetasjes hus med kjeller. Vi er i en situasjon hvor vi vil fjerne en vegg som er 370 cm lang som er en bærevegg.
Jeg har sjekket tabellen til XL bygg, men den er for 1 1/2 etasjes hus og der får jeg frem at en limtrebjelke som er 4 meter lang og har dimensjonen 115x315 er tilstrekkelig. Men jeg lurer på om jeg kan få ned høyden på den siden jeg bare har et loft.
Vi har nettopp startet med å renovere vårt enetasjes hus med kjeller. Vi er i en situasjon hvor vi vil fjerne en vegg som er 370 cm lang, som er en bærende vegg.
Jeg har sett på XL byggs tabell, men den er for 1 1/2 etasjes hus, og der kommer jeg fram til at en limtrebjelke som er 4 m lang og har dimensjonen 115x315 er tilstrekkelig. Men vurderer om jeg kan få ned høyden på den siden jeg bare har et loft.
Takstolene sitter på ca 120cc.
Takknemlig for svar.
Mvh Kalle
Sett ellers inn en IPE200 bjelke i stedet, den holder lett, vi har en som er +4m i vårt 1 1/2 etasjes hus, så 3,7m er rolig.
Okei, det høres jo bra ut. Jeg har jo bare enetasjes, så for å komme billigere unna kanskje man kan gå ned en dimensjon? Hva har dere som søyler?
Ikke 100% sikker, men jeg tror det er doble 95x45 som står med ca 100 mm mellomrom, det ligger en 95x45 forsterkning oppå som bjelken hviler på. Jeg er litt uklar for bjelken hviler på vår hjertevegg og jeg er ikke helt klar over hvordan den ser ut inni.
Ok, men om jeg kjøper en limtrestolpe á 90x90 og legger jernbjelken på så burde det holde antar jeg. Tenkte å feste stolpene både til ytterveggen og i murstocken.
En 115x315 limtrebjelke kan du erstatte med en 190x270 uten å miste bæreevne. En IPE 200 ligger i samme herred. Når man har kledd den med lekter og gips for brannisolerings skyld, blir den dog ikke nevneverdig lavere. Dessuten blir det alltid problematisk å kombinere en stålbjelke med trestolper. Om du tror at 115x315 er overdimensjonert, er dette lett å verifisere.
En 115x315 limtredrager kan du erstatte med en 190x270 uten å miste bæreevne. En IPE 200 ligger i samme området. Når man har kledd den inn med lekter og gips for brannisoleringens skyld, blir den dog ikke nevneverdig lavere. Dessuten blir det alltid problematisk å kombinere en stålbjelke med trestolper. Om du tror at 115x315 er overdimensjonert, er dette lett å verifisere.
Så gøy at akkurat du ville svare
Har sett andre innlegg der du har svart at du har mye erfaring og kunnskap om det meste.
Tre er jeg vel egentlig mer glad i å bruke. Dog har det blitt en liten endring. Fruen vil ha kjøkkenskap akkurat der bjelken skal gå, så nå er vi inne på å legge den på loftet og feste den ned 45x45 lekter på hver side av taksperrene. Eventuelt en limtrestolpe i yttervegg under hanebjelken om stolpen havner midt i et 60-fag. Så en stolpe ved siden av pipa. For man kan ikke feste limtredrageren i skorsteinen?
Men det merkeligste av alt er at det er fagverktakstoler, men da man bygde, forberedte man med en jernbjelke i en vegg mellom et soverom og stue i tilfelle man vil åpne opp. Men forstår ikke meningen når det er selvbærende takstoler. De øvrige lekterne i "hjerteveggen" er 3"2" for å være nøyaktig.
Du har kanskje et godt svar på hvorfor det er gjort sånn med lekter og en jernbjelke med fagverktakstoler?
Veggen som skal tas bort er den mellom soverom 1 og stue. Den er jo allerede avstivet dog med to stolper hvorav den ene blir midt i kjøkkenbenken. Så er et ønske å åpne til pipa. Altså ca. 70 cm til.
Huset er fra 1966 med betongdekke med et treelement på. Mur med teglstein opp til gavlspiss.
Ytterveggene er laget med 2"4" med 15mm sponplater på innsiden
Råspont på yttertak og innertak.
Her er to tegninger. Én på takstolene og en oversikt over planløsningen. Og så noen halvgode bilder etter riving. Håper på litt gode råd. Mvh Kalle
Nei, du får ikke feste noe i skorsteinen. Uansett hvilken høyde du legger limtrebjelken i, må den ha ordentlige opplegg som fører ned belastningene, gjerne i form av limtrepilarer hvis de får litt lengde. Legger du bjelken på loftet, bør du bruke solide stålbeslag for å feste "hengende" bygningsdeler. Stål tåler strekkrefter mye bedre enn tre. Spørsmålet er om du trenger en limtrebjelke? Når jeg ser på takstols tegningen, synes jeg dimensjonene er litt spinkle med tanke på den store spennvidden og dagens snøbelastninger. Da skal man huske på at grunnverdien for snølast i Lidköping-området har blitt doblet siden 1966. Jeg synes derfor det er klokt å regne med en hjertvegg eller bjelke i husets midt. Stålbjelken som finnes mellom stuen og det tilstøtende soverommet, er faktisk ikke med på tegningen. Det må være byggherren som av en eller annen grunn har vurdert at den er nødvendig.
Når dere skal tenke ut passende plasseringer av pilarer og bjelker, husk på at mellom to takstoler så trengs det egentlig ingen støtte. Det er altså mulig å lage et "slipp" om det letter planleggingen.
Nei, du får ikke feste noe i skorsteinen. Uansett hvor i høyden du legger limtredrageren, må den ha ordentlige opplegg som fører ned lastene, gjerne i form av limtrestolper hvis de får litt lengde. Legger du drageren på loftet bør du bruke solide stålbeslag for å feste "hengende" bygningsdeler. Stål tåler strekkrefter mye bedre enn tre. Spørsmålet er om du trenger en limtredrager? Når jeg ser på takstoltegningen synes jeg dimensjonene er litt spinkle med hensyn til den store spennvidden og dagens snølaster. Da skal man huske at grunnverdien for snølast i Lidköping-området har blitt fordoblet siden 1966. Jeg synes derfor det er klokt å regne med en hjertevegg eller drager i husets midt. Stålbjelken som finnes mellom stuen og det tilstøtende soverommet, er faktisk ikke med på tegningen. Det må være byggherren som av en eller annen grunn har vurdert at den trengs.
Når dere skal tenke ut passende plasseringer av søyler og bjelker, så husk at mellom to takåser er det egentlig ikke behov for støtte. Det går altså an å lage et "slipp" hvis det letter planleggingen.
Tusen takk for svarene! De hjelper meg utrolig mye!
Men det kommer flere spørsmål.
Spørsmål 1
Kan jeg sette sammen 5-6 stykker 220x45 lekter og bruke som avlastning istedenfor den lange avlastningen? Mest fordi det er lettere å få opp på loftet.
Spørsmål 2
Jeg kommer til å lage to avlastninger en på hver side av skorsteinen, som du kanskje har sett på bildene. Den ene er jo en kortere avlastning ca 130 cm, men for to takåser. Hvilken dimensjon synes du jeg skal ha på limtreet der?
Spørsmål 3
Under limtrestolpen som kommer til å bli på den lange avlastningen er veggen i kjelleren bygd av tegl. Tåler en teglvegg de lastene? (Det er ildstedet i kjellerstuen som stolpen havner på)
Spørsmål 4
Hvor mange skruer per stålbeslag og hvor mange beslag per takåse bør det være?
Spørsmål 5
Dette med at to takåser ikke trenger noe støtte, men man kan lage et slipp. Mener du som f.eks. den korte avlastningen ved skorsteinen. Det er to takåser som ligger der veggen skal tas ned. Holder det da å sette f.eks. en limtrestolpe under den ene takåsen som er inntil skorsteinen og slippe å bære av den andre? Eller mener du at istedenfor å kjøpe en lang limtredrager som skal strekke seg forbi skorsteinen og videre forbi den lille avlastningen så kan man dele det opp i to istedenfor som jeg har tenkt? Tror du mener det sistnevnte.
Spørsmål 6
Hvilke dimensjoner er passende på den lange limtredrageren?
Først må man bestemme seg for hvilken last fra takstolene man skal regne med. Jeg synes det er rimelig å anta at halve takstolslasten havner på hjertetveggen. Det er sikkert overdrevet, men det representerer en slags maksgrense som man alltid kan forsvare. Etter å ha sett på dimensjonene til takstolene kommer jeg frem til at hver takstol representerer en punktlast på ca 20 kN (20 kilonewton er drøyt 2000 kg). Hvilke dimensjoner en midtbjelke bør ha avhenger helt av hvor lang den skal være, dvs hvor mange takstoler den skal bære opp, men i prinsippet er det nødvendig å bruke limtre. Det beste er om du på en plantegning markerer hvor takstolene finnes og hvor du ikke vil ha noen bjelke.
(Vil si jeg skrev feil i forrige innlegg. Den korte veggen vi vil ta ned så er det bare en takstol over den som blir berørt.)
Okei. Jeg har tegnet opp noen streker i paint på hvor jeg vil ha avlastning. Ved den lille åpningen håper jeg at man kan slippe å sette limtrestolper og la de to takstolene på hver side av den (takstol 5) som skal bæres av ta opp tyngden med hjelp av en limtrebjelke. Takstol nr. 6 har jo en parallell vegg som løper under. Dog vil vi fjerne pardørene og åpne opp ca 1m ytterligere. Så vet ikke hvor mye det hjelper da om det er en parallellvegg. Og takstol nr. 4 vil jo få en limtrestolpe under seg.
Så er det en vinge ut fra skorsteinen som er gjort av blåbetongplater. ca 100mm tykke og ca 400x400 mm store. De sitter på hele én langside og stikker utenfor pipen som en vinge ca 100mm. Jeg lurer på hvorfor man har gjort sånn og om man kan fjerne dem? Skal det være for å isolere varmen?
Man ser vingen på den forrige plantegningen jeg sendte.
Takk for at du engasjerer deg, dette hjelper oss utrolig mye!
Hvordan planløsningen ser ut nå
Hvordan vi vil at det skal bli
Dette er en litt slitsom måte å kommunisere på. Det hadde vært uendelig mye lettere om vi kunne ha sittet ned sammen... Lastene fra takstolene kan tas hånd om enten av stolper eller av bjelker. Stolper og bjelker kan forskyves i sideveis uten større konsekvenser. Jeg tror at dere ville hatt nytte av noen med kompetanse innen området hvis dere kan rådføre dere konkret.
Jeg forstår deg helt og fullt. Men jeg skal ta kontakt med en av mine gamle arbeidsledere som er ganske kunnskapsrik innen dette. Nå har jeg iallfall forsøkt på egen hånd å hente info.
Men for at jeg skal komme med noe materiale til ham som vi kan utgå fra, har jeg brukt byggbeskrivelsers dimensjoneringsverktøy. Dog kunne man bare velge 1 1/2 hus. Så jeg valgte det og at den andre etasjen var uinnredet. Da fikk jeg frem at jeg kunne bruke en 90x315mm limtrebjelke med en utnyttelsesgrad på 42%. Og 90x90mm limtresøyle med en utnyttelsesgrad på 24%. Vi får se hva han har å innvende med jeg føler meg trygg med dette. Har også laget en ny tegning i paint som jeg skal ta med som underlag.
Spennvidden er en viktig variabel når man skal beregne dimensjonene på en bjelke. Ved en jevnt belastet bjelke som hviler på to støtter, øker momentet (som virker nedbøyende) med kvadratet på spennvidden. En to-meters bjelke påvirkes altså av et fire ganger så stort moment som en en-meters bjelke.
Det 3,8 m lange rommet ved siden av skorsteinen (der du har en stålbjelke i dag) trenger en 90x315 mm limtrebjelke, forutsatt at den støttes av en limtresøyle ved siden av skorsteinen. Denne bjelken kan ligge der stålbjelken ligger i dag, men kan også forskyves til skorsteinens andre hjørne om den får tilstrekkelig støtte i ytterveggen. (Kanskje dumt å endre på det, men det er mulig.)
Det 1,3 m lange rommet kan du klare med en 90x225 mm limtrebjelke, som også trenger støtte av en søyle ved siden av skorsteinen. Kontroller med feieren hva som kreves av brannsikringsisolasjon i ditt tilfelle.
Den type bygning som du har hatt som forbilde når du har brukt byggbeskrivelsesprogrammet, har egentlig helt andre forutsetninger enn ditt hus, men gir nok likevel omtrent samme belastninger.
Lidköping er en veldig hyggelig by med et fint sentrum som andre byer burde være misunnelige på. Og flere hyggelige kafeer.
Ok, men kan jeg bytte ut limtrebjelken som er 90x225 mot en 66x315? Den dimensjonen finnes på byggmax her i byen.
Du skriver at jeg bare trenger å ha limtresøyler ved siden av murpipa på den lange bjelken. Trengs det ingen søyle i ytterveggen? Riktignok ligger takstolen på ytterveggen. Og jeg tenker jo å legge limtrebjelken min på takstolen på ytterveggen, så da er det kanskje ikke nødvendig?
På den korte skriver du at det er nok med en ved siden av murpipa der også. Men det er fordi når jeg har satt opp min vegg med 95x45 så vil den takstolen som går over få støtte som igjen vil gi støtte til bjelken min som jeg vil legge på. Antar at det er slik du mener. Vil bare være helt på den sikre siden og dobbelsjekke så jeg forstår alt rett
Å, så du kjenner til Lidköping såpass? Vi trives veldig godt i denne byen. Litt trist om vinteren, men somrene veier opp for det! Deilig med nærhet til Vänern også.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.