Hei hei!
Har nettopp flyttet inn i en ettromsleilighet, trives veldig godt bortsett fra en ting, jeg kan ikke sove på grunn av mitt kjøleskap/fryser.
Problemet er at de som har bygd leiligheten nok ikke helt tenkte når de satte innebygde garderober vegg i vegg med kjøleskap/fryser. Veggen mellom er ufattelig tynn, og ettersom garderoben er på den ene siden, er det vanskelig å lydisolere på den siden. På den andre siden er kjøleskap og fryser plassert i et rom med et skap over samt med skap og benk ved siden av, så det jeg selv tror er at jeg kan gjøre, er å isolere bak, så nå er spørsmålet mitt hvordan jeg skal gjøre det? Har aldri lydisolert før, så trenger alle tips jeg kan få, alt fra hva jeg skal bruke til hvordan jeg skal gå fram.

Det finnes akustikkplater som egentlig er beregnet først og fremst for himling osv på kontorer, men de er utrolig effektive lyddempere, så jeg ville prøvd å få tak i noen slike og faktisk lime/stifte opp bak kjøleskapet og så i garderoben.

Tenk på at det eventuelt kan kreves visse luftspalter rundt kjøleskap/fryser for at de ikke skal bli for varme.

Takk for tipset, skal sjekke litt etter slike :)

Det finnes muligens ikke noe enklere byggemateriale man kan bruke? Finner ikke noen sånne akustiske

hmm hvorfor ikke dempeplatene man bruker i en bil de er vel selvklebende om jeg ikke husker feil og fantes på jula før

Biltema har sådanna fortsatt

Eggekartonger limt opp på en plate eller direkte på veggen skal også fungere bra :).

Tigersågen skrev:
Åggkartonger oppklistret på en plate eller direkte på veggen skal også fungere bra :).
Eggkartonger er dessverre i prinsippet helt verdiløse (bortsett fra å ha egg i dem). Jeg vil gjette at myten om eggkartonger oppstår fordi akustikkskum ofte har et eggkartonglignende utseende.

heeggan skrev:
Det er muligens ikke noe enklere byggemateriale man kan bruke? Finner ikke noen slike akustiske
Hvis jeg forstår deg rett, vil du forhindre lyden fra å ta seg gjennom veggen inn til et tilstøtende rom. Det dreier seg altså ikke egentlig om lydabsorpsjon (som ulike former for akustikkplater mest er beregnet for) men om lydisolering.

Lydisolering utføres med fordel med vanlige, enkle og i handelen forekommende materialer som gips. Dessverre er det også viktig å få det tett ettersom lyd finner veien gjennom minste sprekk, og hvis jeg oppfattet deg rett, har du ikke en jevn vegg på noen side å jobbe på. En enkel, lydisolerende vegg bygges enkelt med to lag gips (mykfug alle skjøter ordentlig) på stender, enkel glassull og to lag gips på andre siden. For å unngå at lyden smiter over stenderne, kan du enten bygge to frittstående reisverk, ett for hver side, eller bruke akustikkprofiler for å koble dem fra hverandre.

Når du nå har en eksisterende vegg, kan du ganske enkelt etablere et nytt reisverk for en ny gipsvegg bak kjøleskap/fryser, men det stjeler en god del plass, så det fungerer kanskje ikke i ditt tilfelle.

En enkel løsning som ikke stjeler så mye plass, kunne være å begynne med å tette alle mulige glipper med egnet mykfug og deretter skru gips direkte på veggen. Gitt at den eksisterende veggen er veldig tynn, kunne det utgjøre en stor forskjell, men jeg vet ikke om det er nok. Uansett, begynn med å tette.

• Liker
ChristofferJo
  • Laddar…
Vi har hatt ca 10 besøk av teknikere siden 2016-10-11 som har forsøkt å få fryseren til å bli stillere til ca 42 db som de markedsfører. Har et snitt på 70 db og mer av og til. Først 4 besøk der det bl.a. var en kompressorbytte som mislyktes etter at fryseren ga opp og ødela mat for ca 12 tusen. Der var vi uten fryser i ca 5 uker. Når jeg vil ha erstatning for maten, egenfisket røye, egenplukket sopp og bær, elgstek og annet elgkjøtt, rogn fra siklöje jeg fikk i innflyttergave og mye annet, vil de ha kvittering og bilder av sørpa jeg var nødt til å ta vare på. Vi har soverommet rett overfor kjøkkenet, både kona og jeg våkner på natten av at fryseren bråker. Nå vil de kjøpe tilbake kjøl og frys. De har ikke tilbudt en krone bortsett fra en vare for ca 2000 kr hvis jeg beholder kjøl og frys. Finnes det noen regler for hvor mye man kan kreve i erstatning for våre ulemper?

kyl Produkt-IDKS36VNW30. frys iQ300 Fryseskap GS33NVW30. BEGGE SIEMENS

• Trist
Metafor
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.