Hei,

Vi har en leilighet i et hus bygget på slutten av 30-tallet og hadde tenkt å sette opp konsolhyller over en større vegg (ca. 2300x2500) som skal bære film, bøker og plater.

Vi har vært et par turer til byggevarehus og spurt samt boret et prøvehull. Var først overbevist om at det var dobbeltgips siden veggen høres hul ut, men mer dempet enn en vanlig gipsvegg når man banker på den.

Når man borer føles det porøst, og etter bare noen få centimeter er det tomt.

Siden jeg trodde at det var gips prøvde jeg å sette opp en mindre hylle på en annen vegg av samme materiale med følgende gipsekspandere http://www.norwesco.se/_images/library/mini.jpg Likevel kollapset hullet da jeg begynte å skru i ekspanderen.

Er det noen som kan hjelpe oss med hva det kan være for en vegg og hva man kan tenkes å bruke for å feste ting i den. Nesten samtlige vegger i leiligheten er av samme type.

Med vennlig hilsen

Björn og Hanna

Noen type hullstein ville jeg gjette på. Hva mener du med at hullet kollapser?

Bore, plugg med hullinger og pl400 hadde jeg satset på...

Larsa skrev:
Noen type hullstein ville jeg gjette på. Hva mener du med at hullet kollapser?

Bor, plugg med haker og pl400 hadde jeg satset på...
Takk for ditt svar.

OK, men er det ikke rart at det blir helt hulrom etter 2-3 cm inn? Min bor som jeg prøvde med var ikke lengre enn 5 cm, men jeg kan stikke inn et bor på 10 cm uten at det møter noe motstand.

Med at hullet kollapser mener jeg at det smuldrer opp slik at gipsankeret jeg brukte ikke fester.

i min gamle leilighet var en av veggene noen form for pusset vass (eller lignende) og bygningen var fra 1930.

Smuldrer det opp "alle" 2-3 cm? så det blir et stort hull?
2-3 cm kunne være hullstein som er pusset, men en gipsexpander som er lang nok burde fungere bedre enn å bare "kollapse" hullet, en expander for dobbeltgips kunne kanskje funke men Fischer har spesialplugg for hullstein som er bedre i så fall.

Er det originalveggene?

noone70 skrev:
i min gamle leilighet var en av veggene en form for pusset vass (eller liknende) og bygningen var fra 1930.
Da pleier det også ofte å være stående plank bak, i så fall kan man prøve å skru direkte og se om det griper, prøv en ny skrue 2-3 cm til høyre eller venstre hvis ikke første skruen fungerer.

Sent from my HTC One V using Byggahus

MMR skrev:
Da pleier det også ofte å være stående plank bak, i så fall kan man prøv å skru direkte og se om det griper, prøv en ny skrue 2-3 cm til høyre eller venstre hvis ikke første skruen funker.

Det tror jeg ikke er tilfelle i min leilighet eller så var det ca 10 cm puss og vass før planket.

Kan du ta et bilde av det smuldrede hullet? Det blir lettere å hjelpe hvis det finnes ett/flere bilder av problemet.

MMR skrev:
Da pleier det også ofte å være stående plank bak, i så fall kan man prøve å skru direkte og se om det griper, prøv en ny skrue 2-3 cm til høyre eller venstre om ikke den første skruen fungerer.

Det tror jeg også på. Gamle leiligheter pleier å være så, glissent planket (mellomrom mellom plankene) og så siv eller hønsenetting med puss. Vanlig treskrue fungerer altså bra, men er man uheldig så treffer man mellom to planker, prøvbor med en tynn borr først. Har du mulighet kan du la konsollskena hvile mot fotlisten, det gir en viss avlastning.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.