Nei - dyrt er det absolutt ikke. Jack & Jill koster knapt 1500 spenn om jeg regner riktig på pundet. Det eneste jeg reagerer på er at deres modul som styrer trafoen og fail-safe-knappen utenfra er ganske så stor, typ skoeske - men det er definitivt ikke noe som er en dealbreaker i nåværende situasjon. Eneste grunnen til at jeg etterspør flere tips er bare for å forsikre meg om at det ikke finnes en enda smidigere løsning i låsbutikken i nærheten som jeg har gått glipp av på veien.

Setter pris på responsen i tråden, ikke tvil om annet! Selv om jeg konstaterer at vi har litt forskjellige bilder av behov og tilfredsstillelse av behov her på forumet :D

Badet er for øvrig ferdig i sin grunnstruktur, så å bygge om er ikke aktuelt.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Jeg selv hadde løst det med to elektriske låsvred med Zwave. Men det bygger jo på at man allerede har en kontroller fra før... (og de er jo i skoeskeformat)

• Liker
Myckling og 1 annen
  • Laddar…
Jeg hadde satset på en mekanisk løsning som gjør at begge dører bare kan låses og åpnes samtidig innenfra, typ dobbellås eller espagnolett. Dette fordi jeg ikke stoler på elektroniske løsninger særlig mye, og det ville jo vært dumt å bli innelåst på grunn av strømbrudd eller annen havari.
Jeg vil tro at det finnes krav på mekanisk nødåpning også.

tommib
På siden fremgår det at låsene er NO, dvs de låser bare hvis det er strøm. Ved strømbrudd vil de gå opp.

Gitt at dørene ikke er umiddelbart ved siden av hverandre har jeg vanskelig for å se at en mekanisk løsning ville fungere. Den ville, om det er mulig i det hele tatt, bli veldig kompleks.

• Liker
kinshasa
  • Laddar…
Haha, dette høres virkelig ut som et typeeksempel på et problem der en elektronisk løsning fungerer ypperlig! Så lenge som den er NO og rimelig liten, så finnes det jo ingen fordel med en mekanisk løsning. Det er jo ikke et bankhvelv vi snakker om. Selv om den bare skulle fungere 99 ganger av 100, er det verste som vil skje at man tilfeldigvis går inn på noen som er på do eller dusjer.

Selvfølgelig bør du kjøpe et slikt system. Synes det hørtes utrolig smart ut. Perfekt også i f.eks. utleieleilighet eller lignende der man kanskje vil dele en do/dusj og ikke vil at "ukjent" skal løpe inn på do. Det må jo ikke være en familie som bor slik.

• Liker
Dan_Johansson og 2 andre
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Haha, dette høres vel ut som et typeeksempel på et problem der elektronisk løsning fungerer ypperlig! Så lenge som den er NO og noenlunde liten så finnes det jo ingen fordel med en mekanisk løsning. Det er jo ikke en bankhvelv vi snakker om. Selv om den bare skulle fungere 99 ganger av 100 så er jo det verste som kommer til å skje at man tilfeldigvis går inn i noen som er på do eller dusjer.
Og den der hundredje gangen er jo strømmen av så er det likevel kullsvart hvis det skulle være sånn at badet er uten vindu ;-)

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På siden fremgår det at låsene er NO, dvs de låser bare om det finnes strøm. Ved strømbrudd så går de opp.

Gitt at dørene ikke er umiddelbart ved siden av hverandre har jeg vanskelig for å se at en mekanisk løsning ville fungere. Den ville, om det går i det hele tatt, bli veldig kompleks.
Om dørene er rett overfor hverandre er enklest et stramt tau mellom håndtakene. Det er veldig komplekst..

harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Om dørene er rett overfor hverandre er det enklest med et spent tau mellom håndtakene. Det er veldig komplekst..
Om man nå vil ha synkroniserte låser, er 1500 kr som Jack and Jill systemet koster en billig måte å unngå stygge eller komplekse hjemmeløsninger.

P
Jeg løste problemet i vårt baderom ved å sette en mikrobryter i karmen til den "publik dören", når man låser den døren som vanlig med vrideren så aktiveres en låsekolv som låser glass-skyvedøren inn til vårt master bedroom. Det hele drives med et liten strømforsyning som jeg har gjemt i en big-box boks inne i soverommet i hvilken det også sitter en strømbryter som gjør at glassdøren inn til vårt soverom alltid er låst. Dette for at nysgjerrige besøkere ikke skal kunne gå inn der når de er i baderommet.

TS kan kanskje gjøre noe lignende med et vanlig el-sluttstykke på den ene døren og vrider på den andre.

tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Om dørene er rett ovenfor hverandre er det enklest med et spent tau mellom håndtakene. Det er veldig komplekst..
Dessverre er det også horribelt stygt. Jeg ville aldri hatt en slik løsning i mitt hjem.

På den andre siden har jeg aldri skjønt greia med bad/toalett direkte knyttet til et soverom.

tommib tommib skrev:
Dessverre er det også horribelt stygt. Jeg ville aldri hatt en slik løsning i mitt hjem.

På den annen side har jeg aldri forstått greia med bad/toalett direkte tilknyttet et soverom.
DET VAR BARE EN VITS!

Jeg vil heller ikke ha badet direkte mot soverommet (eller mot kjøkkenet). Men det er visst moderne eller amerikansk eller både og.

tommib
Sarkasme/ironi fungerer dessverre dårlig i tekst.... :)

Nei, bad mot kjøkkenet er også rart. Rett inn mot stuen, som vi hadde fått hvis min kone hadde fått bestemme, er også kjempemerkelig. Egentlig er det morsomt hvor mange slike underbevisste tanker man har når det gjelder planløsninger og innredning.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
To stykker danalock med homekit og en homekit-knapp så er du hjemme.

Eeeller to elbleck og en hållkrets så er du nok også hjemme.

Lurer på om man ikke kan få danalocks til å speile hverandre via en homekitregel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.