8.973 lest ·
32 svar
9k lest
32 svar
Hjelp - hva heter dette ? Elektroniske lås til bad ?
Side 1 av 3
Hei!
Et nytt bad er under oppbygging.
Det blir et bad med to utganger, i begge tilfeller inn i et soverom.
Nå fikk jeg tips av en venn om at det finnes noenlunde prisgunstige elektroniske dørlåser for denne typen dør-rom-kombinasjoner hvor man trykker på en knapp ved døren slik at begge dører låses samt hvor BEGGE dørene går tilbake til ulåst posisjon når man går ut igjen fra badet.
Har noen her en idé om hva disse typene låser kalles og fremfor alt hvor man kan kjøpe dem?
ETT STORT TAKK PÅ FORHÅND.
God sommer fra Jörgen
P.S Har selvfølgelig googlet. Bauhaus hadde f.eks. mange elektroniske låser - men så vidt jeg kan se, så er det for ytterdører og terrassedører.
Et nytt bad er under oppbygging.
Det blir et bad med to utganger, i begge tilfeller inn i et soverom.
Nå fikk jeg tips av en venn om at det finnes noenlunde prisgunstige elektroniske dørlåser for denne typen dør-rom-kombinasjoner hvor man trykker på en knapp ved døren slik at begge dører låses samt hvor BEGGE dørene går tilbake til ulåst posisjon når man går ut igjen fra badet.
Har noen her en idé om hva disse typene låser kalles og fremfor alt hvor man kan kjøpe dem?
ETT STORT TAKK PÅ FORHÅND.
God sommer fra Jörgen
P.S Har selvfølgelig googlet. Bauhaus hadde f.eks. mange elektroniske låser - men så vidt jeg kan se, så er det for ytterdører og terrassedører.
Høres ut som en skikkelig spesiell løsning. Har aldri sett at man i vanlige hus har elektriske dørlåser på innerdørene.
Kan ikke vennen din oppgi produsent av disse smarte låsene?
Alt kan jo skrus sammen med elektronikk og logikk, spørsmålet er bare hva man vinner med en slik løsning.
Kan ikke vennen din oppgi produsent av disse smarte låsene?
Alt kan jo skrus sammen med elektronikk og logikk, spørsmålet er bare hva man vinner med en slik løsning.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Hva man vinner???E etompau skrev:
Det skrev han jo i startinnlegget, man løser et sykt irriterende problem med at:
1: man kan gå inn og dusje, glemme å låse den andre døren og få besøk ved en feiltakelse.
2: man kan låse begge dørene, når man er ferdig så glemmer man å låse opp den andre døren. Da tror man derfra at det fortsatt er opptatt, pluss at man må gå rundt hele huset og gjennom minst ett soverom til for å komme inn.
Jeg ville aldri tålt et sånt bad hvis ikke dørene var elektrisk styrt...
Takk så langt! Ja, den engelske siden ser ut til å ha akkurat det systemet. Hvis noen har tips på norske nettsteder eller butikker som tilbyr denne løsningen er jeg meget takknemlig.
@SueCia: Takk - akkurat slik går mine tanker. Ikke minst om kvelden! Person 1 går inn fra sitt soverom og låser begge dører manuelt med gammeldagse låser. Går så ut til sin seng gjennom den ene døren og legger seg for å sove - men har glemt å låse opp baderomsdøren på den andre siden. Personen i soverom to lurer på hvorfor døren er låst gjennom natten og må i verste fall gå inn fra den andre siden, dvs. inn i person nr 1 sitt soverom og indirekte risikere å vekke ham.
Ikke kjekt!!!! Så noen slags smart-lås må definitivt til her!
@SueCia: Takk - akkurat slik går mine tanker. Ikke minst om kvelden! Person 1 går inn fra sitt soverom og låser begge dører manuelt med gammeldagse låser. Går så ut til sin seng gjennom den ene døren og legger seg for å sove - men har glemt å låse opp baderomsdøren på den andre siden. Personen i soverom to lurer på hvorfor døren er låst gjennom natten og må i verste fall gå inn fra den andre siden, dvs. inn i person nr 1 sitt soverom og indirekte risikere å vekke ham.
Ikke kjekt!!!! Så noen slags smart-lås må definitivt til her!
Nå var det in TS ønsket men kan ikke en enkel nøkkel rekke, man låser sin dør først deretter naboens dør, da kommer man ikke ut før man har låst opp naboens dør.
Skal det være så vanskelig å glemme så er det like enkelt som å glemme å trykke på knappen.
Skal det være så vanskelig å glemme så er det like enkelt som å glemme å trykke på knappen.
Kontakt en låsesmed, de vil kunne løse det for deg eller tipse om riktige produkter i hvert fall ¨
https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-doerrar-ett-las.78172/
https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-doerrar-ett-las.78172/
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Interessant...harry73 skrev:
Hva vil du få sagt med det?
De fleste vil låse dørene når man gjør sitt fornødne. Høres rimelig uattraktivt ut å støte på sin samboer når hun gjør fra seg.
@Niklasloow: takk - det er samme løsning, "Jack & Jill" som wsp tipset om litt høyere opp. Helt klart et veldig prisgunstig produkt. Min eneste innvending er at modulen som styrer elektronikken er ganske stor (skoboks) og må skjules pent på utsiden av badet - men det kan jo kanskje fungere likevel. Men som sagt; om noen her har flere tips om produkter og produsenter så ville deres tips være ytterst velkomne.
@ tidligere skribenter: jeg respekterer meningene. Men vi har helt forskjellige oppfatninger om hva som er åpenbart irriterende. Å i en storfamilie rasle rundt med nøklene i to dører HVER gang du skal på toalettet i sammenligning med å trykke på en knapp som styrer begge dører er liksom ingen konkurranse til fordel for elektronikken om man har bildet klart for seg. Ulåst toalettdør er - uansett om familien er frisinnet eller ikke - ikke realistisk alternativ for meg.
@ tidligere skribenter: jeg respekterer meningene. Men vi har helt forskjellige oppfatninger om hva som er åpenbart irriterende. Å i en storfamilie rasle rundt med nøklene i to dører HVER gang du skal på toalettet i sammenligning med å trykke på en knapp som styrer begge dører er liksom ingen konkurranse til fordel for elektronikken om man har bildet klart for seg. Ulåst toalettdør er - uansett om familien er frisinnet eller ikke - ikke realistisk alternativ for meg.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 522 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.522 innlegg
Om systemet er dyrt så er det jo løsbart med:
En transformator
2 elslutblikk
2 kister eventuelt
To returfjærende brytere
1 nøkkelbryter (for nødsåpning fra utsiden)
1 vekslende impulsrele
Vet ikke om dette blir billigere eller ikke dog.
En transformator
2 elslutblikk
2 kister eventuelt
To returfjærende brytere
1 nøkkelbryter (for nødsåpning fra utsiden)
1 vekslende impulsrele
Vet ikke om dette blir billigere eller ikke dog.