Hei,
Vi har en utendørs-jacuzzi modell nedfelt som passer innenfor en overflate på 2,7m x 2,7m. Den ligger i tilknytning til vår veranda. Nå vil vi kunne "dobbeltutnytte" bassenget. Som basseng når man vil bade - som veranda ellers.
Det finnes noen alternative løsninger for hvordan dette kan gjøres - kom gjerne med tips. I dagens situasjon er hovedplanen:
1) Løse bjelker som spenner tvers over bassenget med cc for eksempel 600mm. De må kunne løftes på plass for hånd og tåle et åpent spenn på da typ 2,7m.
2) Trebekledde partier om for eksempel 600x2700mm som hviler på 1).
MEN - jeg har ingen følelse for hva dette betyr i praksis - HJELP!
2,7m x 2,7m = 7,3m2. 150kg/m2 gir 1100kg. Rimelig?
Bjelker i aluminium / rustfritt / annet? Vekten bør vel høyest være typ 15kg om man på en smidig måte skal kunne flytte på dem. Samtidig skal de til sammen (kanskje 4 bjelker + sidene) bære 1100kg med et spenn på 2,7m. Litt konservativt beregnet vil man nok at hver bjelke skal tåle 250kg plassert midt på bjelken.
Har dere en følelse for om dette er mulig, og i så fall hvilket materiale og dimensjon som kan passe? (Kostnad?)
De trebekledde partiene tar vi som øvelse to etterhvert
Takknemlig for alle tips og ideer.