Hei

Er det mulig for en helt udugelig/uhendig hjemmesnekker å få litt hjelp av noen som faktisk kan noe :o

Har bygget en terrasse som hviler på betongplater med bjelker 45x170
Platene står ca. 100cc (kan måle eksakt hjemme senere)
Bjelkene ligger på ca. 60cc

Terrassebordene er topptrall fra Karl Hedin 120x30.

Spabadet er et serenity 6000 fra Hydropool
213cm x 213cm
360kg + 1400L vann altså ca. 2 tonn?

Vil det fungere å sette dette på terrassen som det er i dag, eller trenger jeg å forsterke på noen måte?
Er også takknemlig om noen kan forklare omtrent hvilken formel man kan bruke for denne typen beregning. Jeg er virkelig helt lost når det gjelder disse byggtermene :)

mvh
Eric

Har ikke noe svar, men kan anbefale en titt på en APP fra Svenskt Trä, som heter "Lathunden - Hjelperedskap for byggherrer". Der finnes det mye nyttig om valg av kvalitet og dimensjoner av virke for ulike byggeprosjekter.

HasseTeknik
Takk for forslaget, jeg skal se om jeg finner noe der.

Tillegg.

Altanen er altså bygd med bjelker som ligger vinkelrett ut fra huset, og så ligger terrassebordene parallelt med huset.
Det er altså ingen ramme som holder sammen konstruksjonen, om det nå har noen betydning.

Betongplatene er 40x40 så det er ca. 60 cm luft mellom dem.

/eric

Jeg ville i det minste kotle mellom stenderne så ikke hele rasket kollapser.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
170mm med 1m mellom oppleggene. Det høres ganske rimelig ut, men kanskje finnes det en tabell å se på. Å legge i noen biter på tvers som Per foreslår kan vel være en rimelig forsiktighetsregel? For øvrig ville jeg bare kjørt på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.