Nja, det avhenger av om du betrakter trestokken som del av den bærende bjelken eller ikke. OM du bare regner på platen som bærende element, og stokken bare har som oppgave å forhindre at platen vipper og ikke tar noen last, da skal platen ligge på siden av stokken. Hvis du derimot betrakter stokken og platene som en sandwich, eller som et fagverk, da skal platene legges på over- og underside. Sammenlign med hvordan man legger en IPE-bjelke, som en I, ikke som en H. (Min variant krever at man får en god forbindelse mellom plater og stokk, ellers blir det som en bladfjær.)
Nei jeg har regnet på stål pluss tre som et sammensatt samvirkende element. Jeg skal regne på din variant også. Det er klart at masse som ligger langt fra tyngdepunktslinjen har større påvirkning på ytreghetsmomentet. Samtidig er stående limfuger stivere enn liggende.
Ja, vekt kan være en hake men tror ikke det blir for mye. Får regne litt. Kostnaden er ikke veldig følsom da jeg i prinsippet har budsjettert for et rullbart hvelvet tak (typ 40kkr), men innser at det blir mye penere å lage et lavt tak (og bade under taket tror jeg ikke vi gjør uansett).
Hei dette er bybbare bob 1966! Angående ditt bassengbygging så lurer jeg på om "gulvet" skal være gangbart eller virkelig solid. Forskjellen for meg er om man skal kunne gå på det eller om det skal fungere som dansegulv? Vil du ha det vanntett eller gjør det ingenting om regn og snø kommer ned i bassenget. Forslag hvis du vil ha det som et enkelt bassengdeksel. En ramme med trykkimp 45-145 bjelker av litt bedre kvalitet ..legg gjerne buen opp. cc600 mm eller det som passer isolasjonen = cellplast, synes at to stykker 50mm oppå hverandre med kortskjøtene forskjøvet for å hindre varmetap. Du kan hindre plasten i å falle ned i bassenget ved å spikre en liten ribbe ca 22-22 mm nederst på 45-145 ikke under men på 145 siden da får du en ganske slett underside så du ikke får så stort varmetap. Du kan nå legge trykte 28-120 terrassebord oppå. Man kan om man klarer seg uten terrassebord legge kanaltak som regnbeskyttelse og det ser ofte ganske pent ut? Håper du blir klok på dette innlegget.
Jeg lovet å gjøre en sammenligning mellom to forskjellige typer forsterkning av en trestender (45x120 C 24) med flatstål. A: 120x6 mm limeskrus (vet katten hvordan man gjør det i praksis) på begge sider av trestenderen. B: 45x6 mm limeskrus på over- og undersiden av trestenderen. Konklusjon: Tar man hensyn til at de stående fugene gir en noe stivere konstruksjon (jeg har ikke noe sikkert grunnlag for den vurderingen) er de forholdsvis likeverdige, med et lite pluss for B.
Tenk på at også altandelen som er +40 må styrkes opp den også. Den får jo samme (strengt tatt litt større) spenn som bassengtaket som må håndteres. Eller så er det rett og slett der man skal løse problemet: Bygg +40-delen med stålbjelker så får du litt høyere høyde til å rulle inn bassengtaket under.
Micsor, hvordan har det gått? Ble det noe?
Er selv inne på å bygge et eget bassengtak som kan brukes som gulv. Vurderer å bruke selvbærende plåt, typ TP131 som jeg setter hjul på og som kles inn med terrassebord.
Jo da, det ble et fint tak. Med 145mm trelekter som ble forsterket med limskrudd galvaniserte stålbånd. Valgte 4x60mm som jeg limskrudd under lektene. 60mm bredde gjorde at det ble små "vinger" under lektene som jeg brukte til å legge celleplastisolasjon på. Måtte forsterke gulvlektene på terrassen på lignende måte der taket skulle rulle inn under. Legger inn noen bilder av det ferdige resultatet.
Takk for positive anmeldelser! Neida, skal ikke selge. Men trengte en ny vurdering av huset når hele bassengprosjektet var ferdig.
Dessverre ser det ikke ut til å ha blitt noen bilder av byggingen av basengetaket. Men prinsippet er som følger. Taket ruller i alu U-profiler om 40x25 som ligger på bjelkelaget til bassengdekket. Taket er delt inn i 2 halvdeler om ca. 3.6x3.3m hver. Hver halvdel har 3 sider (de sidene som synes når taket er lukket) med 45x170 bjelker og deretter forsterkede 45x120 bjelker (forsterkning med 6x60mm galvaniserte stålbånd som ble limt og skrudd med cc 200 mellom skruene). Hver halvdel bæres opp av 8 hjul. Mellom bjelkene har jeg isolert med 100mm celleplast som tettes mot bjelkene med fleksibelt fugeskum. For å hindre at regnvann renner ned i bassenget, ligger en byggevare mellom bjelkene og gulvplankene. Har satt en liten "skjørt" av overskytende 3mm celleplastmatte under taket som vindbeskyttelse for å hindre at det blåser rett gjennom under taket.
Erfaringer: mye kondens dannes på undersiden av taket i den oppvarmede sesongen. Det føles bra at det kondenserer mot galvaniserte stålbånd og celleplast heller enn mot tre. Dog trenger mye damp opp i trekonstruksjonen og holder den fuktig over sommeren. Det ville ikke vært dumt med en byggevare under – men hvordan skulle man feste den? Kanskje sette forsterkningene på siden av gulvbjelken i stedet for under; og klemme fast en byggevare under bjelkene med noen plastlister? Jeg er veldig fornøyd med vindbeskyttelsen. I tillegg til å hindre nedkjøling av bassenget, hindrer det også rusk fra å blåse ned i bassenget og leder kondensvannet tilbake ned i bassenget.
Taket er tungt men kan rulles av en voksen dersom man kommer til midt på en gavl. Alternativt er man en person på hver side. Imidlertid foretrekker jeg å bruke vinsjer som jeg har montert i hver ende av bassengdekket. Taket er såpass tungt at jeg var nødt til å bygge det på stedet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.