Hei.. Har kjøpt et rekkehus i skråning og skulle trenge å fjerne en vegg..
Vi har ikke fått tilgang enda og har ingen tegninger tilgjengelige bortsett fra disse jeg fant i kommunens arkiv..

Kan man se om veggen er bærende ved å se på disse?

Har merket veggen med en rød pil nede til venstre.. Veggen er hard når man banker på den..

Takknemlig for hjelp

Plantegning av et rekkehus med en rød pil som peker på en vegg i nederste venstre hjørne, merket "KLK". Bygningstegning med søknad om fjerning av vegg, merket med rød pil i nedre venstre hjørne, for å vurdere om veggen er bærende.
 
Gjetningsvis er den ikke bærende, men det kan man bare si med sikkerhet når man vet hvordan huset er bygget. Type bjelkelag mellom etasjene er en viktig aspekt. Byggeår er også bra å kjenne til. Det ser litt 70-tallsaktig ut.
 
  • Liker
Frippi
  • Laddar…
Hvordan går takbjelken, horisontalt på det store bildet?
Da ville jeg tro at kanskje det jeg har markert med rødt her kan ha en bærende funksjon:
Plantegning av en leilighet med tre sovrom. En rød markering viser en antatt bærende vegg mellom to av rommene.
OBS, jeg er ingen ekspert på dette!
 
  • Liker
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Gjetningsvis er den ikke bærende, men det kan man bare si med sikkerhet når man vet hvordan huset er bygget. Type av bjelkelag mellom etasjene er en viktig aspekt. Byggeår er bra å kjenne til også. Det ser litt 70-tallsaktig ut.
Hei.. Jeg har fått tak på tegning nå, av damen som selger rekkehuset, men den er som den jeg la opp omtrent i første innlegg.. Huset er bygget 1982..

legger opp bildet fra papirtegningen også..

Plantegning av et rekkehus fra 1982, viser flere soverom, gang, bad, vaskerom og diverse detaljer om rør og ventilasjon.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hvordan går mønet, horisontalt på det store bildet?
Da ville jeg tro at kanskje det jeg har rødmerket her kan ha en bærende funksjon:
[bilde]
OBS, jeg er ingen ekspert på dette!
Hei!
Ja, mønet går som du trodde, horisontalt med bildet:)
 
Dette er på nedre plan i terrasserad-radhuset.. Glemte å skrive det :lying:
 
Her er et bilde til :thinking:



Arkitekttegning av et hus med gavlfasade og tverrsnitt, viser etasjer samt rom som stue, soverom, og bad. Skala 1:50.
 
Et meget elegant hus! Det er bare å gratulere. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom til Sverige på 30-tallet. Var lenge kompanjong med professor Sten Samuelsson. Sammen tegnet de blant annet Nya Ullevi i Gøteborg og Malmö Stadion. Skilleveggene på overetasjen er ikke bærende fordi takstolene er av fagverkstype. Hvordan det forholder seg med første etasje avhenger helt av hvordan bjelkelaget mellom første etasje og overetasjen er bygd opp. Uten informasjon om det kan man ikke si noe sikkert.
 
  • Liker
JanneJanne123 og 2 andre
  • Laddar…
tommib
Det skal vel mye til å si imot deg justus men ser det ikke ut som at det ikke finnes noen forsterkning av grunnen under akkurat den veggen mot klk/bad/vaskerom, til forskjell fra den veggen som er mellom nedre hall og de to soverommene til høyre?

Forsterkningen jeg sikter til vises på siste bildet. Det er også et rimelig sted å forsterke på siden det er omtrent midt på mellombjelkelaget. Spørsmålet er vel hvordan det er gjort akkurat over det interessante soverommet med tilhørende klk? Klarer det seg kanskje fordi ytterveggen er trukket inn der?
 
  • Liker
Frippi
  • Laddar…
Det meste taler for at veggen ikke er bærende, inkludert mangelen på såle under grunnen. Men, jeg avventer med sluttdommen til jeg har fått se sikrere underlag.
 
  • Liker
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Et meget elegant hus! Det er bare å gratulere. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom til Sverige på 30-tallet. Var lenge kompanjong med professor Sten Samuelsson. Sammen tegnet de blant annet Nye Ullevi i Göteborg og Malmö Stadion. Mellomveggene i andre etasje er ikke bærende, da takstolene er av fagverkstype. Hvordan det forholder seg med første etasje avhenger helt av hvordan bjelkelaget mellom 1. etasje og 2. etasje er bygget. Uten informasjon om det går det ikke å si noe sikkert.
Takk for ditt svar.. Jeg skal forsøke å få tak i konstruksjonstegninger på byggkontoret i morgen :D(y)
 
Nå har jeg fått tak i tegningene.. Dessverre for min del er den bærende :surprised:

Bygningstegninger viser snitt av et hus med detaljer om bærende konstruksjoner og tak.
 
Byggetegning med detaljer om en bærende innervegg, stående veggelement av lettbetong, vises sammen med konstruksjonsdetaljer.
 
Last opp bildene på nytt og sørg for at oppløsningen ikke forverres. I denne tilstanden er de ikke lesbare. Da du fikk dem fra kommunen var de høyoppløselige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.