Hei.. Har kjøpt et rekkehus i skråning og skulle trenge å fjerne en vegg..
Vi har ikke fått tilgang enda og har ingen tegninger tilgjengelige bortsett fra disse jeg fant i kommunens arkiv..
Kan man se om veggen er bærende ved å se på disse?
Har merket veggen med en rød pil nede til venstre.. Veggen er hard når man banker på den..
Gjetningsvis er den ikke bærende, men det kan man bare si med sikkerhet når man vet hvordan huset er bygget. Type bjelkelag mellom etasjene er en viktig aspekt. Byggeår er også bra å kjenne til. Det ser litt 70-tallsaktig ut.
Hvordan går takbjelken, horisontalt på det store bildet?
Da ville jeg tro at kanskje det jeg har markert med rødt her kan ha en bærende funksjon:
OBS, jeg er ingen ekspert på dette!
Gjetningsvis er den ikke bærende, men det kan man bare si med sikkerhet når man vet hvordan huset er bygget. Type av bjelkelag mellom etasjene er en viktig aspekt. Byggeår er bra å kjenne til også. Det ser litt 70-tallsaktig ut.
Hei.. Jeg har fått tak på tegning nå, av damen som selger rekkehuset, men den er som den jeg la opp omtrent i første innlegg.. Huset er bygget 1982..
Hvordan går mønet, horisontalt på det store bildet?
Da ville jeg tro at kanskje det jeg har rødmerket her kan ha en bærende funksjon:
[bilde]
OBS, jeg er ingen ekspert på dette!
Hei!
Ja, mønet går som du trodde, horisontalt med bildet
Et meget elegant hus! Det er bare å gratulere. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom til Sverige på 30-tallet. Var lenge kompanjong med professor Sten Samuelsson. Sammen tegnet de blant annet Nya Ullevi i Gøteborg og Malmö Stadion. Skilleveggene på overetasjen er ikke bærende fordi takstolene er av fagverkstype. Hvordan det forholder seg med første etasje avhenger helt av hvordan bjelkelaget mellom første etasje og overetasjen er bygd opp. Uten informasjon om det kan man ikke si noe sikkert.
Det skal vel mye til å si imot deg justus men ser det ikke ut som at det ikke finnes noen forsterkning av grunnen under akkurat den veggen mot klk/bad/vaskerom, til forskjell fra den veggen som er mellom nedre hall og de to soverommene til høyre?
Forsterkningen jeg sikter til vises på siste bildet. Det er også et rimelig sted å forsterke på siden det er omtrent midt på mellombjelkelaget. Spørsmålet er vel hvordan det er gjort akkurat over det interessante soverommet med tilhørende klk? Klarer det seg kanskje fordi ytterveggen er trukket inn der?
Det meste taler for at veggen ikke er bærende, inkludert mangelen på såle under grunnen. Men, jeg avventer med sluttdommen til jeg har fått se sikrere underlag.
Et meget elegant hus! Det er bare å gratulere. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom til Sverige på 30-tallet. Var lenge kompanjong med professor Sten Samuelsson. Sammen tegnet de blant annet Nye Ullevi i Göteborg og Malmö Stadion. Mellomveggene i andre etasje er ikke bærende, da takstolene er av fagverkstype. Hvordan det forholder seg med første etasje avhenger helt av hvordan bjelkelaget mellom 1. etasje og 2. etasje er bygget. Uten informasjon om det går det ikke å si noe sikkert.
Takk for ditt svar.. Jeg skal forsøke å få tak i konstruksjonstegninger på byggkontoret i morgen
Last opp bildene på nytt og sørg for at oppløsningen ikke forverres. I denne tilstanden er de ikke lesbare. Da du fikk dem fra kommunen var de høyoppløselige.