Har en terskel i en ytterdør som har vært rimelig dårlig i noen år, men jeg har utsatt å håndtere den fordi jeg har vært usikker på hvordan jeg skal gjøre det på best mulig måte.

Når jeg nå så at det vokser sopp ut av den så følte jeg at jeg må ta tak i det umiddelbart! Den er altså gjennområtten.

Er det noenlunde enkelt og effektivt å bytte bare terskelen? Hva kan man gjøre for at det ikke skal skje igjen? Døren har ikke tak over seg: skjermtak? Noen slags plate over terskelen?

Takk på forhånd!

• Råtten terskel med soppvekst ved inngangsdør, sprukket treverk og fuktighet tydelig. Betonggulv ved siden av terskelen.
Jeg tror nok at også nedre delen av dørkarmen er ganske råtten.
Og ikke rart at det har råtnet, da terskelen sitter så lavt at vann fra betonggulvet fritt kan renne inn mot terskelen. Betonggulvet utenfor døren er altfor høyt, det hadde jo heller ikke skadet med et tak over døren.

• Liker
Heij83 og 1 annen
  • Laddar…
Bilde av hele døren takk! Hvis det er tre nederst bør du fjerne denne delen og støpe i stedet. Uten tak ovenfor vil problemet komme tilbake. Har du helning i bakken fra huset?

Her er noen flere bilder.
Det er en kjellerdør som ligger delvis under bakken med kum i bunnen. Det står aldri vann der, muligens snø, men det er ikke noe jeg har sett stå mot døren.

• Kjellerdør delvis under bakkenivå, åpen inngang med avløpsrist på betonggulv, omgitt av treterrasse og hvit rekkverk.
  • Kjellerdør delvis under bakken med synlige sko, trapp utenfor og en plastpose med en grønn flaske ved dørkarmen.
  • Kjellerdør under bakkenivå med trepanel rundt, grå vegg og betonggulv. Det finnes en rist i gulvet foran døren.
Skulle si feilbygd så det er bare å sette opp et skur og bytte ut nedre karmdelen

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle säga felbyggt så det är bara att sätta upp ett skärmtak och bytte ut nedre karmdelen
Okei, men på hvilken måte er det feilbygget? Så jeg ikke gjør om samme feilen (ikke jeg som har gjort det).

Går det an å heve hele døren et par centimeter? I så fall kan du fuktsikre terskelen utenfra ved å fuktsperre og få litt kraftigere fall utover.

Det er hva jeg hadde satset på i alle fall.

• Liker
multix
  • Laddar…
J
E erik8308 skrev:
Okei, men på hvilken måte er det feilkonstruert? Så jeg ikke gjør samme feil (ikke jeg som har gjort det).
Han mener at det alltid vil være fuktig i og ved terskelen på grunn av feil nivå på gulvet utenfor. Noe du jo også har oppdaget. I prinsippet kan du bruke et multiverktøy/fein til å sage bort alt dårlig treverk, og støpe i sement i stedet. Deretter lage en form og støpe opp en dm som karm/eller erstatte med friskt treverk, men da kommer problemet tilbake uten tak og tiltak mot fukt. Man kan også bruke en bit blikk fra blikkenslageren som karm og la den gå ned en bit og deretter støpe terskelen (jeg har mange ganger målt nøyaktig hva jeg trenger og for en billig penge fått dem til å bøye det til) eller fuktbeskytte karmen etc som sagt.

Sist redigert:
E erik8308 skrev:
Okej, men på vilket sätt är det felbyggt? Så jag inte gör om samma misstag (inte jag som gjort det).
Uten skur og med for lavt satt dør. I kjeller kan man også bruke dørkarm av metall, men da må du nok bytte hele "pakken". Et godt alternativ er det pacman42 skriver.

Kjenn med kniv i virket hvordan det føles, er det hardt så kan det reddes. Mykt så bør det byttes.
Fest så en sokkelplate på nederkanten av døren, da jeg tror at fasaden slipper regn ned foran døren og spruter opp under døren med våt terskel som resultat.
La også merke til dette på min ytterdør da jeg bygde om sltanen og dermed byttet ut taket at vann som spruter på trallen, lette seg inn mellom terskelen og døren.

N
Akkurat som andre har påpekt, er også karmen råtten. Min tanke er at terskelen (treverket) suger vann fra betongen og at terskelen derfor er for fuktig.

Jeg ville ha byttet døren og karmen og lagt syllpapp under den nye terskelen. Da suger ikke treverket vann fra betongen. Der finnes jo en brønn som tar hånd om regnvannet.

Hmm, interessante svar.
Å løfte døren noen centimeter er kanskje den beste løsningen, men ikke den enkle løsningen jeg hadde håpet på.
Terskelen er helt myk. Får vel fjerne den og se hva som finnes under. Den har sittet slik i sikkert 15 år. Vi har bodd her i 9 år, og de hadde gjort det antall år før vi kjøpte det.

Høres ut som den mest effektive løsningen (tid/penger kontra resultat) er å fjerne den og sørge for at det ligger syllpapp eller annet under og deretter platekledde den nye terskelen.

Etter en nærmere titt og litt fundering så tenker jeg at det kan være så at det er for trangt mellom døren og terskelen så vann ”suges” inn der. Videre stikker terskelen et par 5 mm utenfor døren.

Utover platebeslag og ny terskel så tenker jeg at man kunne heve dørbladet og sette noe beslag/lepp på bladet så vannet ikke renner ned på terskelen (uten en bit).
Hva tror dere om det?

S
Veldig rimelig, noen har allerede nevnt det tidligere i tråden.

Edit: tenkte på svaret du fikk av @Tjompo

Enklest er vel å fjerne terskelen, bytte ut eventuelt dårlig trevirke i karmen og deretter legge inn en ny terskel i aluminium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.