Jeg har renovert hele kjelleren og pigget opp all btg og isolert platen med 200 pordrän og gulvvarme samt drenert og isolert utvendig med 200 pordrän, kjelleren er knusktørr nå og holder varmen bra under bakken (250 leca og 200 pordrän utvendig).

Nå til problemet eller beste løsningen lett sagt!?

Hvordan bygger jeg en tilstrekkelig stødig/fuktsikker kjellervegg som går an å flislegge på?

El, vann og avløpsventilasjon kommer i tak samt gulv så en reguleringskonstruksjon føles som den beste løsningen?

Alt 1. Blikkregel-konstruksjon med våtromsgips.
Alt 2. Blikk/tre-regel-konstruksjon med osb, gips samt våtromsgips i våtsoner. (Våget i kjeller avhengig av tilførende, kapillær og fukt i dampfase)
Alt 2. Fres og pussmørtel. (Forverret konstruksjon samt vanskelig og omfattende?)
Alt 3. Fres og gipsmørtel. (Forverret konstruksjon samt vanskelig og omfattende?)
Alt 4. Våtromsgips direkte på lecaveggen med fix/mørtel samt spikerplugg. (Funker dette?!)
Alt 5. Puss/gipsmørtel og utenpåliggende vann og el fra tak (helst ikke)

Vurderer 45 blikkregel cc45 og dobbel våtromsgips samt vinkel midt på blikkregelen som stiver opp den mot lecaveggen, deretter ev. tettingssjikt i hele og deretter fliser, alternativt bare rundt sluk og i våtsoner (bad og dusj).
Blir dette stødig nok i henhold til gjeldende bransjeregler?

Veldig takknemlig for råd og tips og erfaringer da jeg har tenkt å sette i gang i helgen.

Hvorfor starter du to tråder med samme innhold?

Visste ikke hvordan man flyttet, hører bedre hjemme her syntes jeg, skal prøve å fjerne den andre

Vi kommer til å flislegge direkte på nylig pussete kjellervegger og bygge dusjniche med stålstendere samt minerittplate.

Ok gnuttisch, da har dere ikke så mye strøm og vann i veggene antar jeg? Eller har dere sporet for alt?

Jeg kvier meg for å spore, pusse og flislegge direkte på veggene med tanke på svekking og eventuelle sprekker som kan dukke opp, og da sprekker det vel i flisene også antar jeg?

Det føles som at to lag våtromsgips på stålstender burde kunne være en god løsning, men jeg vet ikke om det er tilstrekkelig solid/godkjent å flislegge på!?

Noen som har laget stendervegger i kjellerbad som kan svare på hvordan man skal gjøre det og hvilke materialer man bør bruke?

Nja jeg vet ikke hvor mye strøm du hadde tenkt å bruke?

Avløp og vann til toalett og badekar får gå via gulvet og kommer opp i gulvet. Vi hadde tenkt en vegghengt toalett. I dusjen blir det jo en plassbygd vegg der avløp og vann kommer til å gå i.

Ellers den strømmen vi trenger å spore for er til badekaret, servant og til en håndkletørker.

Men hvis jeg skulle ha lektet alt så hadde jeg nok uansett satset på stålregel og minerit for å være 100% sikker på å unngå mugg med tanke på at det er bygget i en kjeller.

Pussede vegger med sporadisk el og overflatevann!

Alle former for stendere og plater er og vil alltid være en risikokonstruksjon, så hvorfor lage en slik og få bekymringer. Vil også alltid bli stilt spørsmål ved ved salg og ved eventuell forsikringsskade.

Jeg er enig med oceanis!
Ved dusjplass kan dere "lime" våtromsplater og legge tetningssjikt på, det gir litt bedre stabilitet enn å rulle tetningssjikt direkte på veggen.
Avhengig av hvor stort området er, kan dere (siden dere har drenert, isolert og gulvvarme) legge tetningssjikt over hele gulvet.

Hei, oceanis.

Når det gjelder vår idé, hvordan kan minerittplate samt stålregel ses som en risikokonstruksjon? Hva kan mugne?

Vi har også nylig utført drenering og isolering av kjeller med isodrän.

gnuttisch skrev:
Hei, oceanis.

Gående vår idé, hvordan kan minerittplate samt stålregel sees som en risikokonstruksjon? Hva kan mugne?

Vi har også nylaget drenering og isolering av kjeller men med isodrän.
Stål kan begynne å ruste. Også skruer og spiker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.