Jeg har sett på et hus de har en forhøyet verdi på radon,
Hvis de er blå betong, vil jeg ikke kjøpe (da den til tross for god radonverdi, likevel er farlig fra et strålingssynspunkt)
men jeg tror jeg forstår at markradon, om man får den ned, ikke avgir stråling?,!

Så jeg bestilte disse fra når den ble bygd, men sitter fast fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke f.eks. sement (kan den være blandet med blå betong)
og btg hullstein? Kan de være blå betong? TAKKNEMLIG for hjelp Byggetegninger og beskrivelse av et hus med detaljer om materialer som betong og isolasjon, med håndskrevne merknader i blått. Skannet bilde av teknisk beskrivelse for enkle bygninger med spesifikasjoner om materialer og isolasjon for et husprosjekt i Sandvikens kommune. Byggdokument med material- og varmeinstallasjonsdetaljer for et hus. Utfyllt skjema med opplysninger om vegger, golv og tak. Diagram med bygningsmaterialer og veggstrukturer fra Värmo-Hus, inkludert spesifikasjoner for tre, isolasjon, og ytterpanel på gul bakgrunn.

Lettbetong er det som kan være blåbetong. Så du kan slutte å bekymre deg.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Lettbetong er det som kan være blåbetong. Så du kan slutte å bekymre deg.
Åh super takk!

Jeg forstår ikke helt hva du mener med hva som er eller ikke er farlig, men huset er ifølge dokumentene ikke bygget i blåbetong.
Gassbetong er et annet synonym (men all gassbetong er ikke blåbetong).

For høye nivåer av radon håndteres med økt ventilasjon, samt ved markradon ved å begrense inntrengning.

Skal dere drenere om huset kan man legge ned slanger som man suger i for å ventilere bort gass før den trenger inn.

Oppsummert er radon ikke veldig farlig eller dyrt å håndtere.

• Liker
Ere og 1 annen
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Jeg forstår ikke helt hva du mener med hva som er eller ikke er farlig, men huset er ifølge dokumentene ikke bygget i blåbetong.
Gasbetong er et annet synonym (men all gasbetong er ikke blåbetong).

For høye nivåer av radon håndteres med økt ventilasjon og ved markradon gjennom å begrense inntrengning.

Skal dere drenere rundt huset kan man legge ned slanger som man suger i for å ventilere bort gass før den trenger inn.

Oppsummeringsvis er radon ikke veldig farlig eller dyrt å håndtere.
Det jeg tror TS mener er at blåbetong også stråler gamma. (dog lav stråling)

• Liker
Ere
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.