B
Vi er veldig nære å kjøpe et hus og har fått gjort en inspeksjon av huset av Anticimex.

Dessverre oppdaget inspektøren noen saker som kanskje får oss til å trekke oss fra kjøpet.

Slik er det. Hovedbygningen er "frisk" men i delen der garasjen er (likeledes fyrrom, badstue, WC og vaskerom) så opplever inspektøren en mikrobiell/kjemisk lukt. I hele rommet. Inspektøren påpekte at det er nivåforskjell mellom gulvet i vinkelen om vi skal kalle det så og hovedbygningen og at det kan være årsaken som ligger derunder. Problemet er at han ikke kan ta en prøve gjennom hulltaking fordi det ligger våtromsmatte/fliser der det finnes gulv. Huset står på en betongplate fra 80-tallet med oppåliggende isolasjon men man er altså usikker på hva som gjelder for garasje-delen fordi gulvet har nivåforskjell.

I resten av huset oppleves ingen rar lukt. Han boret hull i en av veggene og målte fukt i svillen samt kontrollerte lukt der. Fuktforholdet er 11% og ingen rar lukt ble opplevd fra de trebeskyttelsesbehandlede svillene.

Nå er spørsmålet, hvordan kontrollerer jeg den delen av huset der han opplevde rar lukt uten å ødelegge noe? Er det overhodet mulig?

Er noe rom der han kjente lukten renovert de senere årene? Noen ganger kan tetningsmidler, flytavretting eller lim/fugemasse ha en viss lukt.

B
Ingenting er renovert i garasje-delen bortsett fra at pappdekket (flatt tak) ble byttet i 2010.

Kan tilby dere disse konstruksjonstegningene om de kan være til hjelp

6CfjeQ0.png
Pcif4cS.png
Mro74tx.png

• Konstruksjonstegning av garasje med takvinkel og takstoler, viser snitt A-A og snitt sidebygning.
Er det plate på mark i den delen også? Hva tror bes.mannen det kan være som lukter?

B
Ja plate på mark der også.

Befaringsmannen brukte de verktøyene han kunne uten å ødelegge gulvet. Og den der lille dingsen som man bruker for fuktindikering viser ikke noe forhøyet fuktverdi i den bygningsdelen. Så hans beste gjetning var at det kommer fra gulvet men det går jo ikke å se uten å ødelegge våtromsmatten.

Moment 22

B
Kan tilføyes at ingen av oss andre kjenner noen merkelig lukt. Verken jeg, samboer, megler eller selger :D

Må være en supernese det der.

Hmmm, isåfall skulle det komme inn fukt fra grunnmuren f.eks. på grunn av dårlig avrenning fra taket eller sprekker i grunnmuren. Ser alt bra ut på takavvanning og dreneringen?

Anticimex pleier vel å få mye kritikk for at de aldri finner noen feil, så denne takstmannen vil kanskje bare sikre seg? Men få inn noen flere som dere stoler på som kan snuse rundt litt. Hva selger og megler sier at de føler, skal man nok ikke stole på.

• Liker
Bob-TheBuilder og 1 annen
  • Laddar…
Satsuki
Det dere kan gjøre raskt og enkelt er å besøke huset og gå direkte inn i den påbygde delen og snuse. Dere har en kort stund (minutter) på dere før nesene deres har vendt seg til lukten :)
Da kan dere kanskje få en oppfatning om hvordan det lukter og hvor. Om det er overalt eller lokalisert i et spesielt rom eller langs en vegg.

• Liker
H-Thomasson
  • Laddar…
H
Gjør som Kristina sier, gå direkte til rommet og lukt. Jeg vil anbefale å holde pusten på veien dit for å få enda mer følsom nese.

Det finnes mugg hunder. Enkelte besik firmaer tilbyr tjenesten.
Jeg synes du kan bli enig med selgeren om å ta med en mugg hund. Det er jo positivt for begge parter.

Hvordan er ventilasjonen i den delen, egen eller sammenbygd med den store delen? Type system?

Hm. At det skulle være positivt for begge parter å ta dit en mögelhund er jeg ikke så sikker på. Selgeren vil neppe bli så mye gladere av å påvise fuktproblemer som senker verdien på huset.

lasloforbes skrev:
Hm. At det skulle være positivt for begge parter å ta dit en mugghund er jeg ikke så sikker på. Selgeren ville nok ikke blitt så mye gladere av å påvise fuktproblemer som senker verdien på huset.
Han ville blitt mindre glad om han solgte huset med muggproblemer og fikk en skjult feil-prosess etterpå.

Men nå er jo feilen oppdaget, eller i det minste indikert, av takstmann. Blir vanskelig å hevde skjult feil da.

• Liker
lasloforbes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.