Hei!
Jeg regga meg her fordi jeg tror jeg har et stort problem. Det er slik at jeg flyttet til et hus for en måned siden. Forrige eieren hadde begynt å bygge et bad fra grunnen i andre etasje, men hadde ikke fullført dette. Jeg holder nå på med det, og det var da jeg oppdaget problemet.
Jeg har åpnet opp gulvet i det tenkte badet for å legge inn rør og slikt. Siden det var isolert med sagflis (gammelt hus) mellom etasjene, tenkte jeg at jeg kunne skyfle det ut og legge i skikkelig isolasjon samtidig. Når jeg hadde fått bort flisen, så jeg at en bærende bjelke som gikk fra en yttervegg til en murt hylle på skorsteinen bare var stilfullt avkuttet omtrent en meter fra skorsteinen. Den var tydeligvis i veien for en teglvegg som han har murt opp i kjøkkenet under, ser det ut som.
Når jeg nå har gått og balansert på bjelkene, så har innertaket på kjøkkenet fått en urovekkende svai, samt at overskapene på kjøkkenet ser ut til å ha sunket et par centimeter.
Hva gjør jeg akutt for ikke å forverre det?
Og hvordan gjør jeg så? Det blir jo en jevla masse merarbeid. Dekker husforsikringen noe sånt? Befaring ble gjort. Har jeg noe å kreve der?
Jeg vil ikke heve handelen. Men som enslig er tiden dels ikke tilstrekkelig til å fikse alt dette selv. Heller ikke strekker pengene til for å leie folk til et slikt kjempeprosjekt.

stemple opp taket under og deretter veksle av bjelken mot andre bjelker? har han murt veggen opp i bjelkelaget? høres rart ut...
men overskapene i kjøkken pleier man jo å skru i vegg, sitter de i taket?

du får nok ta et bilde så finnes det sikkert en løsning.

Sist redigert:
Kan du hevde skjult feil?

Bjelken som er av går fra husets kortside til murstocken. Så har man skjøtt bjelker som går fra langside til langside over denne. Så den skal ligge som en støtte under om dere skjønner?
Teglveggen står liksom fritt uten noen funksjon annet enn estetisk. Men den er murt opp i innertaket hvorpå man bare har kuttet bjelken.
Kjøkkenskapene er fra ikea så de henger vel bare i den tynne bakstykket i masonitt? Antar at det er den som begynner å gi etter når taket presser på ovenfra. For veggen som de henger på virker ok.
Skal se om jeg finner kameraet mitt. Den ligger nok fortsatt i en flytteeske et sted. :P

Men dette må ha kræsjet sammen før jeg begynte å gå på det. For han har bygd en vegg til badet og der har han støttet opp med bord i midten, under nederste regel for at den ikke skal henge i luften.

Hva betyr skjult feil? Og hva får jeg ut av det?
For skjult var det jo ettersom bjelken ikke var synlig før jeg rev opp gulvet. :P

Forsikringer dekker vel bare plutselige skader?
Skjulte feil kan fungere, hva sa takstmannen? Han burde vel sett at taket hang?

Det høres utvilsomt ut som en feil som burde kvalifisere som en skjult feil. Hvis du søker på skjult feil her på forumet, spesielt i juridikdelen, vil du finne at det stilles veldig høye beviskrav. Men enkelt uttrykt skal det være en feil som ikke var mulig å oppdage ved en grundig undersøkelse av eiendommen, og det skal være en feil man ikke har grunn til å forvente seg på grunnlag av for eksempel husets alder eller generelle tilstand.

Hvis det ved kjøpstidspunktet fantes noen tegn på at noe eventuelt ikke var OK med denne konstruksjonen, er man som kjøper forpliktet til å utføre en fordypet undersøkelse. En fordypet undersøkelse kan innebære for eksempel at man går inn med et kamera via borehull, eller at man røntger bjelkelaget.

I dette tilfellet kan jeg tenke meg at det eventuelt kunne ha funnet sted tegn på at gulvet hadde senket seg, for eksempel at det er en sprekk under en gulvsokkel. Da er det en risiko for at en domstol ikke anser feilen som skjult.

Besiktigelsesmannen sa ingenting. Men jeg må nok sjekke hva som inngikk i min besiktigelse før jeg kritiserer ham. For jeg valgte nok ikke den mest grundige besiktigelsen...

De eneste tegnene man kunne tenkes å ha sett før er at taket i kjøkkenet henger litt på midten. Kitstrengen mellom et overskap og teglveggen er merkelig opprevet. Samt at en list som går fra gulv til tak for å dekke sprekken rundt kjøleskapet er bøyd som en pilbue innover.

Kan man få noen hit som vurderer hvorvidt det er skjult feil eller ikke, uten at den forrige eieren får vite det? Vil helst ikke starte karusellen om det ikke blir noe av det.

Osis skrev:
Bjelken som er av går fra husets kortside til murstocken. Så har man skjøtt bjelker som går fra langside til langside over denne. Så den skal ligge som en støtte under om dere forstår?
Teglmuren står liksom fritt uten noen funksjon i det hele tatt annet enn estetisk. Men den er murt opp i innertaket hvorpå man bare har kappet bjelken.
Kjøkkenskapene er fra ikea så de henger vel bare i den tynne bakplaten i masonitt? Antar at det er den som begynner å gi etter når taket presser på ovenfra. For veggen som de henger på ser ut til å være okei.
Skal se om jeg finner kameraet mitt. Det ligger nok fortsatt i en flytteboks et sted. :P

Men dette må ha kollapset før jeg begynte å gå på det. For han har bygget en vegg til badet, og der har han støttet opp med planker i midten, under nederste regel for at den ikke skal henge i luften.
da er jeg med, er det mulig å sette en stolpe under den avkappede bjelken ville det vært den enkleste løsningen, men den kan kanskje havne dumt da, alternativt stive opp bjelkelaget og bytte den kappede bjelken mot en som rekker fram til murstocken.

Ja jeg vurderte å slå løs det øverste laget med tegl og bytte bjelken. Da bør den gå fritt over teglveggen inn til pipeløpet om jeg hever den til riktig nivå. Problemet er jo da at jeg ikke kan heve bjelkelaget siden han har bygget opp en vegg oppå det skjeve gulvet. Så den må rives. Selvfølgelig er rommet på den andre siden nyrenovert. :P
Så for å bytte bjelken må jeg rive opp det nye gulvet i det samme rommet samt rive ned innertaket i det nyrenoverte kjøkkenet. Blir så lei! :P

En stolpe under er nok ikke et holdbart alternativ. Tror den havner rett foran kjøleskapet. :/

Osis skrev:
riktig isolering
Synes det der er et merkelig uttrykk.
Riktig isolering? Riktig bil? Riktig mat?

Steinull, Jeep, Indrefilet. Flere spørsmål?

• Liker
Lutte og 4 andre
  • Laddar…
haavard skrev:
Synes det der er et rart uttrykk.
Riktig isolering? Riktig bil? Riktig mat?
Noe som er mindre brennbart rundt pipen da. Bedre?

• Liker
Rappala
  • Laddar…
Osis skrev:
...Kjøkkenskapene er fra IKEA så de henger vel bare i den tynne bakplaten i masonitt?...
Niks, feil oppfattet.

Vinkelbeslagene, som man skrur fast i veggen, er i sin tur skrudd i sidestykkene, med to skruer i hvert.
Bakplaten inngår ikke i det hele tatt i forbindelsen.

Men, for å gå tilbake til saken:
Hvis bjelkelagets regel er kappet for å gi plass til den oppmurte "estetiske" kjøkkenveggen,
burde vel de gjenværende korte gulvbjelkene kunne forankres, "henges opp", i den nye teglveggen?

Hvordan er teglveggen oppstilt? Er det noe under den som kan ta opp lasten fra overetasjen?

PS
Ekofiber, hestekjøtt, Saab

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.