B Byggmarodören skrev:
Duo power funker sikkert bra, men plugger med små vinger kan være litt vanskelige på initialt feste også. Kanskje bare jeg som borer dårlig, men jeg hadde mer problemer med Fischer SX enn Fischer S plugger (at de i enkelte hull fulgte med skruen rundt, selv om jeg begynte å skru skruen i pluggen før den ble trykket i hullet). Om de først satt, så virket de å sitte bra likevel, så grepstyrken er det ikke noe galt med.
Ifølge guiden gjelder følgende for lettbetong
  • Bor med 1mm mindre diameter bor enn pluggen
  • Bor sakte uten slag rolig
  • Rengjør hullet for støv, blås støvsuger osv for å få bort borrester

tommib
Ja, som sagt borer jeg med treborr* i lettbetong. Uten slag blir da selvsagt. Jeg kan ikke se noen grunn til å bore med betongborr i lettbetong siden de er designet akkurat for slagboring. Med en treborr er det heller ingen grunn til å gå ned i dimensjon siden borret er mer presist og det er mindre risiko for at man vobler til sidene og lager et større hull enn man hadde tenkt. For plugging kan jeg heller ikke se noen spesiell grunn til å blåse rent, så lenge det ikke er enorme mengder løst materiale som hindrer pluggen fra å bunne.

Å bruke nylonplugg med vinger går, men det er veldig risikabelt nettopp pga at man lett roterer pluggen med skruen. Dette gjelder spesielt når man bruker skruetrekkeren. Av den grunnen ser lettbetongpluggen annerledes ut, f.eks. tidligere nevnte Fischer GB med sine store vinger. Disse roterer man ikke i materialet. TOX Ytox er trekantet og betydelig større enn borrdimensjonen, hvilket gjør at heller ikke den roterer. Mindre ting fester jeg med Essve rødplugg, disse lager jeg som sagt hull for med en gammel skrutrekker. Dette fungerer utmerket, men man må være litt forsiktig så man ikke roterer dem med skruetrekkeren.

* bruk billigste mulige borr, de vil ikke være brukbare til treboring etter et par hull i lettbetong. Eller ha dedikerte borr for dette.

• Liker
maximm
  • Laddar…
R
Jeg har skrudd mitt Elfasystem, ikke hengsystemet med en skinne i toppen, men skinnene med flere innsettingshull, med helt vanlig helgjenget treskrue, type 7 x 90, rett inn i lettbetong/slaggbetong uten plugg. Hyllene er maksimum belastet med bøker, skinnene sitter ca CC 450, sitter som berget. Borer ingenting, skrur direkte i veggen. Går også veldig raskt å sette opp systemet.

S
En detalj som ingen ser ut til å ha nevnt ennå: De skinner jeg har satt opp (merke Pelly) har hatt forsenkede hull og jeg har brukt forsenket skrue. Dette gjør at hengeskinnene kan henge hvor som helst uten å ta hensyn til skruehoder. Riktignok går det raskt å ta bort litt metall fra en hengeskinn så jeg skal ikke overdrive problemet. Eventuelt kan man få en sterkere forbindelse med forsenket skrue siden metallet presses hardere mot veggen når belastningen øker og dermed tas mer kraft opp av betong utenfor hullet.

• Liker
maximm
  • Laddar…
Hei!

Jeg hadde samme bekymring som deg, men har i skrivende stund satt opp så mange hyller i mitt lettbetonghus og det har ikke vært noen problemer! :) Det eneste vanskelige er at borehullet kan være vanskelig å få nøyaktig der man vil ha det.

Måten jeg har gjort det på er å bruke så mange skruer som mulig. Gjerne med 45-65 mm skruer og 5-6 mm plugger, de har ikke vært noen bemerkelsesverdige. Noen ganger Biltema, noen ganger Essve.

Fortsatt ingen problemer med belastninger. Bokhyllen har vært overfylt med hylleplan og bøker (fra gulv til tak) uten problemer. Akkurat som verkstedhyllen som har hatt søyleboremaskin og benkbåndsag :)

Vegghyller installert i stue med to trestoler under, omgitt av innrammede bilder, planter ved vindu, og en svart hengende lampe over.

Garderobe med speildører, klær hengt opp på stang og flere åpne skuffer. Seng og kurv i forgrunnen, treverk og gardiner rundt.

Hyller festet på en betongvegg med plastbokser fylt med verktøy og materialer. PVC-rør og en rød ventil sees på høyre side av bildet.

Hvite hyller installert på en uferdig kjellervegg, med ulike verktøy på hyllen. Rør og oppbevaringsbøtter på gulvet.

Svart metallhylle montert på hvit lettbetongvegg, med geometrisk gulvflis.

• Liker
maximm og 1 annen
  • Laddar…
Hele denne tråden er som vanlig altfor lang, men det er gøy å diskutere.
Hvordan TS enn vrir og vender på det, så har jeg veldig vanskelig for å tro at festet i veggen skulle være det som begrenser maksimal belastning av hylleplanene.
Konsollene og deres festing i skinnene gir seg først.

M maximm skrev:
Takk for alle de fantastiske svarene!
Dog gjenstår alle spørsmålene

1. Hvilken plugg + skrue klarer de høyeste specede lastene i 10CM Lettbetong AAC4?
  2. Hvilken plugg + skrue klarer de høyeste specede lastene i 15CM Lettbetong AAC4?
  3. Skal jeg ha to horisontale skinner i stedet og ha to rader med skruer for å fordele lastene?
  4. Skal jeg lime pluggene for ekstra styrke?
  5. Er de specede lastene per plugg, per vertikal skinne, eller per vertikal seksjon à 90cm?
M maximm skrev:
Takk for alle de fantastiske svarene!
Dog gjenstår alle spørsmålene

1. Hvilken plugg + skrue klarer de høyeste specede lastene i 10CM Lettbetong AAC4?
  2. Hvilken plugg + skrue klarer de høyeste specede lastene i 15CM Lettbetong AAC4?
  3. Skal jeg ha to horisontale skinner i stedet og ha to rader med skruer for å fordele lastene?
  4. Skal jeg lime pluggene for ekstra styrke?
  5. Er de specede lastene per plugg, per vertikal skinne, eller per vertikal seksjon à 90cm?
Litt ut av boksen: Jeg har satt opp en del VV-beredere og annet tungt i lettbetongblokker gjennom årene. Jeg setter da lekter vertikalt som står på gulvet og skrur/limer dem fast i veggen. Du kan deretter sette en horisontal lekt på toppen, på endene og skru den i veggen. Jeg kjører med spikerplugg, så stor Ø på skruene som går i hullene inn i din plåtlist og så lange at de ikke kommer ut på baksiden. Med denne løsningen får du ingen vertikale laster i veggen i det hele tatt.

Etter 10 år i lettbetonghus er mitt tips: Om tørketid finnes, lim pluggen. Fordeler lasten bedre på flere celler samt skruen kan løsnes og skrus i igjen uten risiko for at pluggen roterer.

Mine kjøkkenskap har jeg derimot satt med plugg liknende de tidligere i tråden: Fischer GB samt Fischer FTP. Etter 10 år sitter de fortsatt som fjell.

Vinduer skrudd med Essve indu-prog lettbetongskrue uten forborring eller plugg. Ikke for nybegynnere, lett å dra rundt. Ytterdør feiget jeg, limte småbiter plywood samt dro 4 solide treskruer. Så Essve indu-prog treskruer på det, sitter som juling uansett hvor mye man slår i døren.

Kabelklammer og mindre ikke bærende skrur jeg nå med treskruer uten forborring eller plugg. Sitter bra og ingen problemer.

De store tingene å passe på ifølge mine erfaringer er punktlaster i kombinasjon med rykk/slag/støt. Lettbetong er som celleplast. Hver enkelt celle tåler ikke noen enorm belastning, men får tilstrekkelig mange celler samarbeidet, tåler det hvor mye som helst.

Elfa-system som i tråden hadde jeg limt nylonplugg og brukte en 5mm treskrue eller hva som passer godt i skinnenes skruehull. Det kommer til å holde evig.

• Liker
Lime113
  • Laddar…
Diagram over tekniske spesifikasjoner for lettbetongskruer, inkludert praktisk lasteevne og dimensjonerende lastverdier for ulike materialtyper. om du vil slippe å bore er lettbetongskrue et godt valg

PDF-dokument med teknisk info om lettbetongskrue, inkludert lastkapasiteter og brannklasse for nedsenket hode CorrSeal. havnet ved en feiltakelse på kullrig skalle

tommib
Lettbetongskrue fungerer ikke med elfas-skinner om man ikke selv borer opp hullene, de er for grove.

Bygget av en oppbevaringsløsning med hvite trådhyller, en stige, og bokser med maling. Hyllesystem med hvite metallhyller montert på vegg; en eske med skruer ligger på hyllen. Hyllesystem med hvite metallhyller montert på veggen i et rom, med noen hyller stablet på gulvet under. Hvitt kjøleskap fra Bosch med ventilasjonsrør øverst, omgitt av hyller og skuffer i et oppbevaringsrom, med en eske merket "Elfa". Hyllesystem med hvit trådhylle og skuffer montert på vegg ved siden av en hvit maskin i et vaskerom.

Det ble 65mm Duo power med 80mm treskrue fra esse til slutt. Ingen problemer med at noen plugg skulle snurre.

• Liker
banjoragge og 5 andre
  • Laddar…
M maximm skrev:
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]

Det ble 65mm Duo power med 80mm treskrue fra
esse til slutt. Ingen problemer med at noen plugg skulle snurre.
Bra jobbet! Hvordan føltes det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.