32.152 lest ·
63 svar
32k lest
63 svar
Hjelp! Elfa i lettbetong - Beste fremgangsmåte
Ser ut som fischer turbo i plast.M maximm skrev:
Den kan skrus inn med innvendig(allen) nøkkel.
https://www.fischer-international.c...s/plastic-fixings/turbo-aircrete-anchor-ftp-k
Sist redigert:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/lättbetongskruv-kbrm-8x65-t30-10-sb
Finnes selvsagt i andre lengder også
Bare husk å ikke overstramme skruen
Finnes selvsagt i andre lengder også
Bare husk å ikke overstramme skruen
Tenk også på at de vertikale konsollfestene skal kunne gli forbi skruehodene sidelengs. Det må du sjekke på forhånd slik at det fungerer. Alternativt kan du bare skru hengeskinna i endene og deretter plassere konsollfestene nøyaktig der du vil ha dem. Hengeskinna er sporet på ett eller et par steder i overkant der det er mulig å henge på konsollfestene, så skal de føres sidelengs.
Takk for alle fantastiske svar!
Dog gjenstår alle spørsmålene
Dog gjenstår alle spørsmålene
- Hvilken plugg + skrue tåler de høyeste spesifiserte lastene i 10CM Lettbetong AAC4?
- Hvilken plugg + skrue tåler de høyeste spesifiserte lastene i 15CM Lettbetong AAC4?
- Bør jeg ha to horisontale skinner i stedet og ha to rader med skruer for å fordele lastene?
- Bør jeg lime pluggene for ekstra styrke?
- Er de spesifiserte lastene per plugg, per vertikal skinne, eller per vertikal seksjon a 90cm?
Jeg kan anbefale Fischer GB. Hadde problemer med en porøs lettbetongvegg og takket være GB satt hyllen som fjell. Jeg satte opp en hylle som var 60 cm dyp med konsoller på veggen og plasserte diverse tunge husholdningsmaskiner på den, ingen problemer!
elfa hengeskinne er ikke noe særlig hvis man skal laste noe på hyllene,
skinnen bøyer seg ut på midten.
derimot er veggskinnen bra, der får man hull for skruer i skinnen og kan feste på en god måte med fisher gb plugg, sitter som fjell!
skinnen bøyer seg ut på midten.
derimot er veggskinnen bra, der får man hull for skruer i skinnen og kan feste på en god måte med fisher gb plugg, sitter som fjell!
Jeg borer normalt med trebor i mine lettbetongvegger, sentreringen blir bedre synes jeg. Som plugger bruker jeg Fischer GB eller TOX YTOX som fungerer utmerket. Jeg har flere hengeskinner som sitter i lettbetong med disse, med som mest 60 cm dype hylleplan. Ingen problemer. Skinnen for overskapene på kjøkkenet sitter også med en blanding av Fischer GB og lettbetongskrue.
OT
For mindre plugger (røde/gule Essve) så bruker jeg en gammel kryssmeisel og slår inn i veggen. En fordel med det er at sidene på hullet komprimeres og holder bedre. En annen fordel er at det blir mindre skitt ved hulltakingen.
OT
For mindre plugger (røde/gule Essve) så bruker jeg en gammel kryssmeisel og slår inn i veggen. En fordel med det er at sidene på hullet komprimeres og holder bedre. En annen fordel er at det blir mindre skitt ved hulltakingen.
Ringte Fischer Sverige og fikk følgende info angående deres plugger
Fra best til dårligst
Sjekket med ELFA og det går an å sage hengeskinner. Så alternativet å dele opp veggen i to bærelisten er nok klokt.
Når det gjelder klassene er klasse 4 spesifisert til 550kg/m^3.
Så mine innervegger er klasse 4 og yttervegger klasse 2.
Det er altså ekstremt mye bedre bæreevne i innervegger enn ytterveggene på grunn av densiteten/kompresjonstrykket de tåler.
Fra best til dårligst
- Duo Power 65mm = 60kg/plugg
- GB10 = 54kg/plugg
- Turbo = 50kg/plugg
Sjekket med ELFA og det går an å sage hengeskinner. Så alternativet å dele opp veggen i to bærelisten er nok klokt.
Når det gjelder klassene er klasse 4 spesifisert til 550kg/m^3.
Så mine innervegger er klasse 4 og yttervegger klasse 2.
Det er altså ekstremt mye bedre bæreevne i innervegger enn ytterveggene på grunn av densiteten/kompresjonstrykket de tåler.
Sist redigert:
Duo max fungerer som nevnt tidligere ikke så bra i en lettbetongvegg. GB10 er derimot kanon (det blir relativt stort hull av dem dog). Er veggen pusset så trenger pussen kanskje fjernes rundt hullet for ikke å skade GB pluggens vinger. Lettbetongskrue kan fungere bra i klasse 4 vegger, men drar man dem litt for hardt så slipper de helt. Vanlig nylonplugg og skrue er mye mer tilgivende (og fungerer bra hvis man tar en litt større skrue enn tenkt).
Hva får deg til å mene at duo power (skrev feil) ikke passer lettbetong? Fischer selv sier at den har bedre bæreevne i en lettbetongvegg enn GB pluggene. Burde ikke deres datablad stemme?B Byggmarodören skrev:Duo max funker som sagt tidligere ikke så bra i en lettbetongvegg.
GB10 er derimot kanon (blir relativt stort hull av dem dog). Er veggen pusset så må kanskje pussen fjernes rundt hullet for ikke skade GB pluggens vinger.
Lettbetongskrue kan fungere bra i klasse 4 vegger, men drar man de litt for hardt så slipper de helt. Vanlig nylonplugg og skrue er mye mer tilgivende (og fungerer bra om man tar en aning større skrue enn tenkt).
Jeg har brukt Fischer lettbetongskrue med veldig bra resultat. Dessverre finnes den bare i grovere dimensjoner og er sannsynligvis for grov for en Elfa skinne. Akkurat som noen skrev tidligere, vil veggen rase lenge før en godt tilstrammet lettbetongskrue slipper.
Duo power funker sikkert bra, men plugger med små vinger kan være litt vanskelige på initialt feste med. Kanskje bare jeg som borer dårlig, men jeg hadde mer problemer med Fischer SX enn Fischer S plugger (at de i visse hull fulgte med skruen rundt, selv om jeg begynte å skru inn skruen i pluggen før den ble trykket i hullet). Hvis de først satt, så virket de å sitte bra dog, så grepstyrken er det ikke noe galt med.