En hvit ELFA-hylle med flere justerbare hyller montert på en vegg over et tregulv, tomme hyller klare for oppbevaring og organisering.

Har en lettbetongvegg der jeg skal sette opp et ELFA-system.

Hvilken plugg er best?
Fischer GB10
Fischer Duo Max

Hvilken er best for lettbetong tror dere?
Kan jeg lime fast pluggene for ekstra styrke?

Vurderer også om jeg gjorde feil i å ha en hel skinne. Burde jeg ha delt opp den i to skinner? Tror dere jeg klarer sage av skinnen og så kjøpe til kortere for de nederste to hyllene med en ny bærelist? Dette burde vel direkte doble vekten på systemet?

Så er det uklart i guiden; https://img.bygghemma.se/pfiles/elfa-laster-och-vikter__da89666e-5e99-4ef6-8cfa-6bb1e3c55f51.pdf

Er det 85 kg per skinne? Per 90 cm system? Per list? Klarer systemet mer last med 60 cm cc?

Blir helt forvirret, vil at hyllene holder for solide vekter.

• Liker
Hank_Ö
  • Laddar…
Duo-max er en utmerket festeanordning, men da den er beregnet for platemateriale er den høyst uegnet i din solide lettbetongvegg.

GB10 har jeg bare brukt ved en anledning, men der reddet den meg faktisk i en usedvanlig porøs og krevende vegg - kan tenke meg at den ville passe bra også for deg. “Vingene” på pluggen, som altså selv skjærer inn i materialet når man slår inn pluggen, er imidlertid ganske robuste, så det er viktig at lettbetongen er ganske myk.

Når du snakker om skinnen - mener du da den horisontale opphengsskinnen i overkanten av konstruksjonen?

N Nyrostad skrev:
Duo-max er en utmerket festeanordning men da den er beregnet for plate-materiale er den høyst uegnet i din solide lettbetongvegg.

GB10 har jeg bare brukt ved en anledning, men der reddet den meg faktisk i en usedvanlig porøs og vrien vegg - kan tenke meg at den ville passe bra også for deg. ”Vingene” på pluggen som altså selv skjærer inn i materialet når man slår inn pluggen er dog ganske robuste, så det krever at lettbetongen er ganske myk.

Når du snakker om skinnen - mener du da den horisontale opphengsskinnen i overkanten av konstruksjonen?
Akkurat, den horisontale skinnen. Føles jo dumt at Beijer solgte meg duo max da :(

R
En masse M6 maskinskruv burde klare mye skjærbelastning.

"TURBO-plugg FTP for lettbetong- Metall.
Fischer Turbo plugg produseres i to utførelser nylon (FTP K) og metall (FTP M).
I begge versjonene er det en ekspansjonsfri innfesting i lettbetong.
Den er utvendig gjenget i begge versjonene. Ved montering skjærer Turbo en gjenge i lettbetongen og skrus inn til kragen er på høyde med underlaget.
Metall Turbon (FTP M) er forberedt med metrisk gjenge.
Brukes med fordel i tynne lettbetongblokker og nær kant.
Borr Ø mm: 8
Plugg lengde: 50
Skrue Ø mm: M 6"

• Liker
Fisotto
  • Laddar…
Jeg tolker det som at maksvekt er 40-85 kg per hengeskinne. Hengeskinner tåler dessuten 30 kg ekstra per skrue du monterer, så du må rett og slett regne ut hvor mange innfestningspunkter du har.

R RapidSledge skrev:
En masse M6 maskinskrue burde klare mye skjær last.

"TURBO-plugg FTP for lettbetong- Metall.
Fischer Turbo plugg lages i to utførelser nylon (FTP K) og metall (FTP M).
I begge versjoner er det en ekspansjonsfri innfesting i lettbetong.
Den er utvendig gjenget i begge versjoner. Ved monteringen skjærer Turbo en gjenge i lettbetongen og skrus inn til kragen ligger jevn med underlaget.
Metall Turbon (FTP M) er forberedt med metrisk gjenge.
Brukes med fordel i tynne lettbetongblokker og nær kant.
Borr Ø mm: 8
Plugg lengde: 50
Skrue Ø mm: M 6"
Vet ikke om jeg får den gjennom hullet i skinnen. Kanskje må bore det? Hva holder best? Turbo FTP eller pluggen?

Skulle sette opp en brannport her om dagen, da fikk vi ikke bruke plugg i plast, så jeg dro og kjøpte lettbetongskrue 8x95. Og jeg kan si, veggen raser før skruen løsner.

Isakare Isakare skrev:
Skulle sette opp en brannport her om dagen, da fikk vi ikke bruke plugg i plast, så jeg dro og kjøpte lettbetongskrue 8x95. Og jeg kan si, veggen raser før skruen løsner.
Uten plugg? Kan du sende lenke?

R
M maximm skrev:
Vet ikke om jeg får den gjennom hullet i skinnen. Kanskje får jeg borre det? Hva holder best? Turbo FTP eller pluggen?
Forutsatt at du borrer rett inn i veggen så..
Holder nok plugg eller turbo like bra da det som avgjør er diameteren på skruen/bolten og hvor mange det er.

Det man vil unngå er at plugg eller hva man nå velger kan jobbe seg utover. Fordelen med turbo er at den er spenningsløs.
Ulempen er at alle turbo pluggene må sitte på en rett linje for at du skal finne gjengene. Plastpluggene tillater nok litt mer spill.

Kjøp skrue/bolt av god kvalitet.

#5 skrev "Viktig å ha en god betongbor for å få et fint hull." - god boremaskin hjelper også. Samt å blåse/børste ut hullet.

• Liker
RIOBLAST
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Her finnes litt tips og fakta om hva ulike innfestninger tåler,
[lenke] i infästning.pdf
Hva er forskjellen på Lettbetong P2 og P4?

Er vi sikre på at det er lettbetong/siporex vi snakker om, den hvite eller blå som man kan smuldre opp med fingrene, eller tegne en paradis på asfalten med??

Det har her på forumet forekommet at man har kalt betonghullstein/gråsuggor for lettbetong, hvilket det for så vidt er, men det er helt forskjellige ting å feste i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.