A
Hører du lyd fra kjelleren på den måten, så hadde jeg mistenkt at sjakter ikke er korrekt tettet. Å høre når noen legger ned verktøy gjennom flere etasjer, krever en eller annen form for åpning mellom etasjene.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vet du hvilken lydklasse boligen er bygget etter? Ifølge boverketsbyggregler er det 25dBA ekvivalent lydnivå og 35dBA maksimal lydnivå fra heis i soverom og stue. Ofte er installasjonsstøy kravsatt etter lydklasse B, så da skal det være enda lavere. Det høres ut som den høyere takhøyden kan ha forårsaket et for høyt lydnivå.
Så er det faktisk slik at heisleverandøren kan trenge å komme dit og reparere heisen, selv om den er ny. Heisene går utrolig mye under byggingen, så de er ofte slitt når det er dags å flytte inn.
/byggakustiker, men ikke ekspert på heiser.

• Liker
Björn Melander og 1 annen
  • Laddar…
Som Scouten sier, så høres dette ut som om det har med sjaktet og selve konstruksjonen av stommen å gjøre på en eller annen måte. Du sier at det ikke har kommet inn klager fra noen andre, men det kan være at den du har snakket med bare ikke har fått det videreformidlet til seg, så om jeg var deg, ville jeg nok gått over til noen andre med tilsvarende leilighetstype og spurt om dere kan lytte sammen og se om det er likt. Samt kanskje også sjekke med den som bor på bakkenivå, om lyd resonerer like mye ned i deres leilighet.

C clabbe skrev:
Lyden som du hører ved start og stopp fra heisen er bremsene. Avhengig av fabrikat på heisen så går det i visse tilfeller an å stille slaglengden på bremsene, mindre slaglengde = mindre lyd.
Heiser i dag har ikke lenger et maskinrom "på loftet" men maskin og all elektronikk sitter i sjakten på øverste plan.
Hvis det ikke er riktig utført med gummioppheng mm. så blir det veldig lett støy i konstruksjonen.
Hvis det finnes flere oppganger som er bygd på samme måte så foreslår jeg at du sjekker om du får komme inn hos en nabo og prøve å lytte.

Deretter oppfatter vi mennesker lyd veldig forskjellig, det noen kanskje synes er utrolig forstyrrende merker ikke en annen i det hele tatt. /Hilsen Claes
Etter mye googling har jeg fått for meg akkurat det du sier også. Prøvde andre heiser i trappeoppganger og av 5 heiser er min verst mens 3 ikke i det hele tatt har den klikklyden som høres veldig høy ut. Så det tror jeg definitivt skal kunne fjernes, men synes uansett at duret som høres på heisen låter veldig mye. Det kan veldig godt ha å gjøre med at gummioppheng mangler eller er dårlig satt så betongen vibrerer.

Absolutt er det slik at alle oppfatter det forskjellig. Jeg blir sprø av lyden mens jenta synes det er litt småirriterende. Så bor hun ikke her heltid heller noe som så klart bidrar til at man ikke irriterer seg på det på samme måte.

Scouten skrev:
Hører du lyder fra kjelleren på den måten, så hadde jeg mistenkt at sjakter ikke er korrekt tettet. Å høre når noen legger ned verktøy gjennom flere etasjer, krever en eller annen form for åpning mellom etasjene.
Interessant.. Det eneste de sier er at de skal ha gjort alt helt riktig ifølge tegning. Men hadde de bygd etter alle kunstens regler hadde det jo ikke lydt som det gjør føles det som. De mener at lyden går gjennom betongen men jeg er mer inne på samme sak som deg, dvs at lyden reiser gjennom heissjakten opp over mitt tak.

G gos84 skrev:
Vet du hvilken lydklasse boligen er bygget etter? I følge boverketsbyggregler er det 25dBA ekvivalent lydnivå og 35dBA maksimal lydnivå fra heis i soverom og stue. Ofte er installasjonsstøy kravsatt etter lydklasse B så da skal det være enda lavere. Det høres ut som den høyere takhøyden kan ha forårsaket et for høyt lydnivå.
Så er det faktisk slik at heisleverandøren kan trenge å komme dit og reparere heisen selv om den er ny. Heisene går sjukt mye under byggingene så de er ofte slitt når det er tid for innflytting.
/bygningsakustiker, men ikke ekspert på heiser.
Ingen anelse faktisk. Skal spørre prosjektlederen som jeg har hatt litt kontakt med. Heisen går konstant nå når bygningsarbeiderne fortsatt er der så den er jo antageligvis ikke i topp stand. Men noen skal ha sjekket heisen og sagt at den var bra. Tror dog ikke de har sjekket motoren osv. selve festet i stommen..

Pytt Pytt skrev:
Som Scouten sier, så låter jo dette som at det har med sjakten og selve konstruksjonen av stommen å gjøre på et vis. Du sier at det ikke har kommet inn klager fra noen andre, men det kan være slik at den du har snakket med bare ikke har fått det videreformidlet til seg, så om jeg var deg så hadde jeg nok gått over til noen andre med tilsvarende leilighetstype og spurt om dere kan lytte sammen og se om det er likt. Samt kanskje også sjekke med den som bor på bakkeplan, om lyd resonerer like mye ned i deres leilighet.
Helt mulig! Jeg hadde selv ønsket å ta en titt på hvordan det ser ut for jeg har ingen anelse om hvordan slike konstruksjoner ser ut så det er vanskelig å finne ut av det selv.

Uansett, jeg purret på dem i dag og nå kommer en bygningsakustiker på fredag som skal måle lydnivåer og prøve å finne ut hvorfor det bråker og hva som kan gjøres med det. Avhengig av utfallet så er vel neste steg, som du sier, å spørre de under meg om de hører like mye borresus som jeg og fremfor alt spørre de i andre trappeoppganger om de også hører lyden fra sine heiser.

• Liker
Pytt og 1 annen
  • Laddar…
Høres merkelig ut at en ny heis kan få lage så mye lyd. Jeg forstår at en slik støy er veldig irriterende, spesielt siden heisene går døgnets rundt, tror ikke myndigheten/byggherrene har forstått hvor slitsomt det er med lyd som man ikke selv kan påvirke. Å snakke om grenseverdier blir helt feil, for lydopplevelsen blir helt annerledes om det er en jevn lyd som rår hele tiden, slik som trafikkstøy, sammenlignet med lyd som kommer og går. F.eks en egen oppvaskmaskin kan man selv påvirke og la være å sette på når man skal sove, men om byggets vaskeri støyer mye, kan man ikke påvirke det samtidig som lyden kommer oftere, hvorfor den sistnevnte typen støy oppleves mye verre.

I en bekjents leieleilighet fra 60-tallet var det et veldig markant smell hver gang heisen startet/stoppet, nå har de byttet heisene hvor lyden forsvant helt. De gamle heisene hadde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsstyrte likestrømsmotorer der man kan starte heisen på en mer skånsom måte. Har de kanskje installert noe kinesisk/øststatstilvirket maskineri for å holde byggekostnadene nede? Man kan selvsagt spørre seg nøyaktig hvor lyden kommer fra, er det "bremsen" som slår på/av? Det burde finnes en form for oppheng som isolerer bort slik støy.

• Liker
Magnus E K og 1 annen
  • Laddar…
S Stenkant skrev:
Høres rart ut at en ny heis kan få lage så mye lyd. Jeg forstår at et slikt bråk er veldig irriterende, spesielt siden heisene går døgnet rundt, tror ikke myndigheten/byggherrene har forstått hvor slitsomt det er med lyd som man ikke selv kan påvirke. Å snakke om grenseverdier blir helt feil for lydopplevelsen blir helt ulik om det er en jevn lyd som råder hele tiden slik som trafikkstøy sammenlignet med lyder som kommer og går. F.eks en egen oppvaskmaskin kan man selv påvirke og la være å sette på når man skal sove, men om eiendommens vaskeri bråker mye går det ikke å påvirke samtidig som lyden kommer oftere, derfor oppleves den sistnevnte typen støy mye verre.

I bekjents leieleilighet fra 60-tallet var det en meget markant smell hver gang heisen startet/stoppet, nå har man byttet heisene hvorved lyden forsvant helt. De gamle heisene hadde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsstyrte likstrømsmotorer der man kan snike igang heisen på en mer skånsom måte. Har de kanskje installert noe kinesisk/østeuropeisk produsert maskineri for å holde byggekostnadene nede? Man kan selvfølgelig spørre seg nøyaktig hvor lyden kommer fra, er det "bremsen" som slår til/fra? Det burde finnes noen form for oppheng som isolerer bort slik støy.
Som i alt bygging er det pengene som bestemmer. Det innebærer både kortest mulig byggetid og billigst mulig materiell. Siden byggherren som regel handler inn heisen, blir det enkleste modellen, om det i stedet hadde blitt stilt litt krav på høyere antall starter/døgn f.eks. så hadde bestandet sett helt annerledes ut. Med en høyere spesifikasjon på heisen kommer ting som lydnivå og kjørekomfort, sammenlign gjerne med en bil, du får hva du betaler for... Heisene drives for øvrig av girløse AC-maskiner ved hjelp av frekvensomformere og ikke av DC-motorer! For øvrig henviser jeg til mitt tidligere innlegg i tråden.
/Med vennlig hilsen Claes

M
Prosjekterte et betonghus i 2018 med lignende problem, snakket med akustiker og vi valgte å bygge til en en stendervegg med isolasjon mot heisvegg for å få bort lyden.

S Stenkant skrev:
Høres rart ut at en ny heis kan lage så mye støy. Jeg forstår at slik støy er veldig irriterende, spesielt når heisene går døgnet rundt, tror ikke myndigheten/utbyggerne har forstått hvor plagsomt det er med lyd man ikke kan påvirke selv. Å snakke om grenseverdier blir helt feil for lydopplevelsen blir helt ulik hvis det er en jevn lyd som er der hele tiden slik som trafikkstøy sammenlignet med lyd som kommer og går. F.eks. en egen oppvaskmaskin kan man selv påvirke og la være å sette på når man skal sove, men hvis byggets vaskeri bråker mye går det ikke å påvirke samtidig som lyden kommer oftere, derfor oppleves den siste typen støy mye verre.

I en venns utleieleilighet fra 60-tallet var det et veldig tydelig smell hver gang heisen startet/stoppet, nå har de byttet heisene hvorved lyden forsvant helt. De gamle heisene hadde vekselstrømsmotorer, de nye har pulsstyrte likestrømsmotorer der man kan starte heisen på en mer skånsom måte. Har de kanskje installert noe kinesisk/øststatprodusert maskineri for å holde byggekostnaden nede? Man kan selvfølgelig spørre seg nøyaktig hvorfra lyden kommer, er det "bremsen" som slår til/fra? Det burde finnes noen form for oppheng som isolerer bort slik støy.
Akkurat slik. Andre ting i hjemmet kan jo ofte lage mer lyd, men da setter man ikke i gang tingene når man vil ha det stille heller. Heiskurven ser ut til å være av merket Schindler, vet ikke om det automatisk blir slik at de setter inn motorer osv. av samme merke som kurven dog? Lyden kommer som en hammer som slår mot metall, typisk rett før heisen stopper helt tror jeg. Når heisen sier fra seg kommer også et lavfrekvent dunk.

M Marcusskold skrev:
Prosjekterte et betonghus i 2018 med lignende problem, snakket med akustiker og vi valgte å bygge til en en regelvegg med isolasjon mot heisvegg for å få bort lyden.
Vet du om det var en leilighet helt på toppen også, og om lyden kom fra taket som i min leilighet. Synes nemlig det er litt interessant da en av gutta jeg snakket med som er en slags byggeleder sa at noen ganger setter man isolasjon mot heisveggen, men at dette ikke er gjort i min leilighet. Jeg var ikke sikker på at det ville hjelpe da lyden høres ut til å komme fra taket, men samtidig er det så høyt under taket at jeg har et slags ekko i leiligheten og det kan derfor være veldig vanskelig å lokalisere lyden her.

EDIT: Men tror det er taket med tanke på at det også føles som det høres fra tak i soverom og bad som ikke ligger vegg i vegg med heisen.

Blir spennende å se hva akustikeren sier i morgen. Kommer tilbake med hva som blir sagt i tilfelle noen er interessert eller noen andre kjenner seg igjen i fremtiden.

Sist redigert:
M
markaner markaner skrev:
Akkurat sånn. Andre ting i hjemmet kan ofte lage mer lyd, men da setter man ikke i gang disse tingene når man ønsker stillhet heller. Heiskurven virker å være av merket Schindler, vet ikke om det automatisk blir slik at de installerer motorer osv. av samme merke som kurven? Lyden høres ut som en hammer som slår mot metall akkurat før heisen stopper helt, tror jeg. Når heisen setter seg, kommer også et lavfrekvent dunk.

Vet du om det var en leilighet øverst også og om lyden kom fra taket som i min leilighet. Synes nemlig det er litt interessant da en av guttene jeg snakket med, som er noe av en byggeleder, sa at noen ganger setter man isolasjon mot heisveggen, men at dette ikke er gjort i min leilighet. Jeg var ikke sikker på at det ville hjelpe da lyden høres ut som den kommer fra taket, men samtidig er det så høyt under taket at jeg har noe av en ekko i leiligheten, og det kan derfor være veldig vanskelig å lokalisere lyden her.

EDIT: Men tror det er taket med tanke på at det også føles som det høres fra taket i soverommet og badet som ikke ligger vegg i vegg med heisen.

Blir spennende å se hva akustikeren sier i morgen. Kommer tilbake med hva som blir sagt hvis noen er interessert eller noen andre kjenner seg igjen i fremtiden.
Det var alle leilighetene fra bunnplan og opp som hadde soverom mot heissjakten!

En ting å sjekke er om lyden er (nesten) like sterk i tilsvarende leilighet lenger ned i huset, i så fall er det strukturlyd som er vanskelig å isolere bort uten at det må utbedres ved kilden. Er lyden derimot (mye) sterkere nær heismaskinen (f.eks. ved din leil.) kan det være mulig å isolere den vegg/tak som vender mot maskinrommet. Typ av motor, AC/DC - ok min tekniske beskrivelse var kanskje ikke helt korrekt, men uansett har det skjedd et teknologiskifte med hensyn til motor og tilhørende styringssystem som tillater mykere start/stopp (& trekker mindre strøm). Men lyden må ikke komme fra motoren, den kan også komme fra en form for "bremsemekanisme" som slår til når heisen skal starte/stoppe.

S Stenkant skrev:
En ting å sjekke er om lyden er (nesten) like sterk i tilsvarende leilighet langt nede i huset, i så fall er det støy i konstruksjonen som er vanskelig å isolere bort uten at det må utbedres ved kilden. Er lyden derimot (mye) sterkere nær heismaskinen (f.eks. ved din leilighet) så kan det være mulig å isolere veggen/taket som vender mot maskinrommet. Type motor, AC/DC - ok, min tekniske beskrivelse var kanskje ikke helt korrekt, men uansett har det skjedd et teknologiskifte angående motor og tilhørende styresystem som tillater mykere start/stopp (& bruker mindre strøm). Men lyden må ikke komme fra motoren, det kan også komme fra en form for "bremsmekanisme" som slår til når heisen skal starte/stanse.
Jeg har alltid vært helt innstilt på at det bare er i min leilighet det låter slik. Neste steg får bli å sjekke hos en nabo når akustikeren har sagt sitt. Nå vet jeg ikke mye om byggstøy, men min følelse er at det først og fremst er lavfrekvent lyd som transporteres i bygningsstrukturen? Lyden som høres ut som en hammer mot metall er jo relativt lys. Det samme med lyd fra verktøy i kjelleren. Føles som disse lydene er luftbårne? Det merkelige er hvordan de da trenger såpass mye inn i min leilighet med betongtak og betongvegger. Kan det være gjennom ventilasjonen?

markaner markaner skrev:
Heiskabinen ser ut til å være av merket Schindler, vet ikke om det automatisk blir sånn at de setter inn motorer osv. av samme merke som kabinen dog? Lyden er som en hammer som slår mot metall typ rett før heisen stopper helt, tror jeg. Når heisen setter seg kommer det også et lavfrekvent dunk.
Om det står Schindler i kabinen så er sikkert resten Schindler også. Smellet i stoppet er trolig bremsen. Kontaktorer pleier å smelle hørbart. Men ikke som hammer mot metall. Det pleier å være en justeringssak hvor mye bremsen smeller. Teknologiskiftet som @Stenkant snakker om er trolig girløse permanentmagnetiserte synkronmotorer, som mange men ikke alle nye heiser har. Disse kan gå veldig stille. Går de ikke stille, er noe feil. Trolig er det et innstillingsspørsmål for frekvensstyringen. Det skal ikke trenges gummiføtter til motorfundamentet for at det skal være stille.

Ovenstående er kanskje overkurs for TS som bare vil at det skal bli stille. Men hvis det er problemer med at heisen høres for mye, er det alle ganger mer effektivt å utbedre feilen som gjør at heisen lager lyd, enn å prøve å isolere bort lyden.

Jeg synes du skal sjekke direkte med naboene, har de samme problemet med ulyder får du større trykk på saken & lettere for å få gehør for tiltak, en enkeltstående borettshaver kan avfeies med snakk om grenseverdier. Hvis huset har flere heiser kan du sjekke med nabo i en annen oppgang.

Akustikeren har også lettere om den får et helhetsbilde for hele huset.

Du bør også snakke med styret, uansett om det er et "byggende styre" eller det er valgt av medlemmene via møte.

• Liker
Riemann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.