Har tenkt på å bygge en hevet terrasse, høyden er ca 2,5m. Tanken er at den skal bære som en "vanlig" terrasse.
Problemet ligger i at jeg ikke vil ha for mange søyler siden det er et skråninghus og da blir det ganske store avstander mellom stolper=enormt virke=tungt osv osv. Vurderer faktisk å bygge konstruksjonen med IPE-bjelke.
Legger ved en (veldig) enkel skisse.
Hvordan hadde dere gjort/ikke gjort? Kanskje er det helt umulig uten at det skal bli altfor store dimensjoner?
Takk for alle svar!
Nå kommer jeg ikke til å svare på ditt egentlige spørsmål, men jeg er nysgjerrig på om du med andre ord skal bygge en balkong? Med den høyden vil du trenge en byggetillatelse og med det nok både konstruksjonstegninger og KA.
Om man ser det som et dekk så trenger du tre ca. 9 m lange bjelker, helst i limtre med 3 m c/c avstand, og på tvers gulvbjelker med 600 mm c/c. Om du bor i snø-sone 2 kunne bjelkene være 90x315 mm og gulvbjelkene 45x220 mm. Kanskje er det en balkong, og da bør man regne med litt større laster som først og fremst påvirker bjelkenes dimensjoner. Det beste er å sette dekket på limtrestolper som hviler på lave pilarer. Hvis konstruksjonen skal være frittstående fra huset, trenger noen stolper å stabiliseres med diagonaler samt selve dekket i horisontalplanet. Hvis du i stedet vil bruke stål til bjelkene, holder det med en IPE 180. Bortsett fra at stålet blir omtrent dobbelt så dyrt som limtre, får du et vedlikeholdsproblem å hanskes med. Jeg ville ikke valgt stål.
Hei og takk for svar.
Hvordan vet jeg om det klassifiseres som en balkong eller en terrasse i høyden?
Angående bjelkene, blir ikke avstanden rundt 4-4,5 m? Eller tenker du at man flytter inn disse stolpene mot midten og får litt utstikk?
Hei og takk for svar.
Hvordan vet jeg om det klassifiseres som en balkong eller en terrasse på høyden?
Angående bjelkene, blir ikke avstanden rundt 4-4,5 m? Eller tenker du at man flytter inn disse stolpene mot midten og får litt utstikk?
Det går å lese på din kommunes nettside.
Slik skriver min kommune om definisjonen: Enterrasse som helt plasseres i bakkenivå eller er under 1,6 meter krever ikke byggetillatelse.
En terrasse krever derimot byggetillatelse om den regnes som en tilbygging, det vil si om den øker bygningens volum eller innebærer at rommet under terrassen kan brukes til f.eks. som bod. Det er først og fremst størrelse, høyde og utførelse som avgjør om en terrasse er en tilbygging eller ikke. Det finnes ingen eksakte mål når en terrasse blir en tilbygging, verken når det gjelder størrelse eller høyde.
Jeg vil si at dere bør ta opp det med kommunen. Jeg vil si at bygningens volum endres og at det da kreves byggetillatelse.
Med støtte av Plan- og bygningsloven kan man ikke med sikkerhet si at din terrasse krever byggetillatelse eller at den er fritatt for byggetillatelse. Dette må du sjekke med kommunen. Jeg tror at høydeforholdene på tomten er ganske avgjørende, samt om eiendommen ligger innenfor regulert område eller ikke.
Jeg velger å legge bjelkene parallelt med huset slik at gulvbjelkene får en ca 3 m spennvidde. Det gir bedre materialutnyttelse. Det gjør ingenting om bjelkene stikker litt ut fra plintene.
Med støtte fra Plan- og bygningsloven kan man ikke med sikkerhet si at din terrasse krever byggetillatelse eller at den er byggetillatelsesfri. Dette må du sjekke med kommunen. Jeg tror at høydeforholdene på tomten er ganske avgjørende samt om eiendommen ligger innenfor detaljregulert område eller ikke.
Jeg velger å legge bjelkene parallelt med huset slik at gulvbjelkene får en ca 3 m spennvidde. Det gir en bedre materialutnyttelse. Det gjør ingenting om bjelkene stikker litt ut fra søylene.
Men om jeg har en spennvidde på 4,5 m, hvilken dimensjon trenger jeg da? Jeg skjønner ikke helt hvordan du får til 3m. Siden terrassen skal bli ca 9x7m.
Angående balkong eller terrasse så får jeg sjekke med min kommune.
Om gulvbjelkene skal kunne være i vanlig konstruksjonsvirke må de ligge med betydelig kortere spenndvidde enn 4,5 meter. Ellers må disse også være i limtre og da blir alt ca. tre ganger så dyrt. Jeg har tegnet inn prinsippene for konstruksjonen på tegningen din. Noen fundaments plassering kan trenge justering.
Om gulvbjelkene skal kunne være i vanlig konstruksjonsvirke må de ligge med betydelig kortere spennvidde enn 4,5 meter. Ellers må disse også være i limtre og da blir alt ca tre ganger så dyrt. Jeg har tegnet inn prinsippene for konstruksjonen på din tegning. Noen av søylenes plassering kan det kanskje være behov for å justere.
[bilde]
Det var nettopp det som var problemet. Har jeg mindre spennvidde så "dreper" jeg hele området under, siden det er på terreng-delen samt baksiden så blir det litt vel stort tap mot hva jeg får
Hvilke dimensjoner kreves for 4,5m? Hvor kan jeg finne ut av det?
For en spennvidde på 4,5 meter kreves det limtre. Minste mulige dimensjon er 42x315 mm. Du kan faktisk øke c/c avstanden mellom disse til 700 mm hvis du bruker terrassebord med dimensjonen 34x145 mm. Man kan også tenke seg andre varianter. Du kan velge kraftigere limtredrager med større c/c og deretter felle inn tynnere treverk mellom disse med bjelkesko. Noen gode hjelpemidler for dimensjonering når man må tenke utenfor boksen kjenner jeg ikke til. Her på Byggahus kan du få hjelp bare du vet hva som er dine prioriteringer.
For 4,5 meters spennvidde kreves det limtre. Minste tenkbare dimensjon er 42x315 mm. Da kan du for så vidt øke c/c avstanden mellom disse til 700 mm hvis du bruker terrassebord med dimensjonen 34x145 mm. Man kan tenke seg andre varianter også. Du kan velge kraftigere limtrebjelker med større c/c og så felle inn mindre tømmer mellom disse med bjelkesko. Noen gode hjelpemidler ved dimensjonering når man trenger å tenke utenfor boksen, kjenner jeg ikke til. Her på Byggahus kan du få hjelp bare du vet hva som er dine prioriteringer.
Takk for at du tok deg tid til å svare! Denne ”terrassen” har ligget litt på is, men tenkte jeg skulle ta det opp igjen nå under foreldrepermisjon. Kunne jeg komme i kontakt med deg for å få en ”ordentlig” konstruksjonsberegning samt også en tegning? Selvfølgelig mot godtgjørelse.
Det kan jeg dessverre ikke stå til tjeneste med. Det har jeg ikke tid til. Gode råd kan du få gratis her på forumet. Tegninger krever derimot mye mer tid. Dessuten bør man kunne kontrollere forholdene på stedet. Men jeg er smigret over tilbudet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.