Skal bygge ut og tenkte å gjøre det enkelt, har sett på http://www.caboden.se/pdf/mariefred_fasader_37.pdf
den er dog litt for liten, vil kunne ha et soverom med lavt under taket i overetasjen istedenfor
for en sovehems bare.
Hva tror dere, kan man heve vegglivet selv...bør vel gå å gjøre selv før man
setter opp takstoler, gjøre en forhøying på 60 cm? (kanskje det rekker)
den er dog litt for liten, vil kunne ha et soverom med lavt under taket i overetasjen istedenfor
for en sovehems bare.
Hva tror dere, kan man heve vegglivet selv...bør vel gå å gjøre selv før man
setter opp takstoler, gjøre en forhøying på 60 cm? (kanskje det rekker)
Moderator
· Stockholm
· 57 875 innlegg
Det må jo sannsynligvis dit en helt annen takstol. Ellers vil du få en bjelke på ca 60 cm høyde å hoppe over på hver 1,2 meter på overetasjen. Du trenger noen som konstruerer om huset, trolig ingen større match. takstolsfabrikkene gjør slike konstruksjoner rutinemessig og ofte som en del av prisen for takstolen. Trolig så er det heller ikke hensiktsmessig å bare bygge på 60 cm, veggene skal nok helst bygges til den høyden fra starten for å få riktig styrke. Ved et forhøyd veggliv så (tror jeg) at du får en utoverbøyende kraft på den delen av veggen som stikker opp. Den kraften kommer fra takstolen.
jo, så hadde jeg ønsket, men ca-boden kan ikke produsere med hevet veggliv.hempularen skrev:
jeg kan akseptere at man vil trenge en kraftigere stamme på "overetasjen" og den kan gå inn 20 cm på gulvet.
Siden hytta i seg selv likevel er så liten, så kanskje det ikke blir så store belastninger?
har ingen anelse om hvordan jeg skal gjøre ellers, i henhold til tilbud fra byggere ville
opplegget koste rundt 150.000 kr om de gjør det. ca-boden tar fra 70.000 kr
så om jeg da skulle legge 30.000 på veggliv / takstoler ville det bli fra 100 tusen...
Kan du ikke bare isolere taket og innrede loftet så har du jo et soveloft der riktignok litt lavt under taket? Dekk for sidene så får du jo knekott og da ser det jo ut som det er forhøyet veggliv innvendig.swecul skrev:jo, så hadde jeg ønsket, men ca-boden kan ikke tilvirke med forhøyet veggliv.
jeg kan akseptere at man vil trenge kraftigere stamme på "overetasjen" og den kan gå inn 20 cm på gulvet.
Ettersom hytta i seg selv likevel er så liten så blir kanskje ikke belastningene så store?
har ingen anelse om hvordan jeg skal gjøre ellers, ifølge tilbud fra plassbygger skulle
kalaset koste ca 150.000 kr om de gjør det. ca-boden tar fra 70.000 kr
så om jeg da skulle legge 30.000 på veggliv / takstoler ville det bli fra 100 laken...
Kan du ikke bare isolere taket og innrede loftet så har du jo et sovehems der riktignok litt lavt under taket? Dekke for sidene så får du jo kattesmøger og da ser det jo ikke ut til å være forhøyet veggliv innenfra.swecul skrev:jo, så hadde jeg ønsket, men ca-boden kan ikke produsere med forhøyet veggliv.
jeg kan akseptere at man trenger kraftigere stamme på "overetasjen" og den kan gå inn 20 cm på gulvet.
Ettersom hytta i seg selv uansett er så liten, så kanskje det ikke blir så store belastninger?
har ingen anelse om hvordan jeg skal gjøre ellers, ifølge tilbud fra laftebyggere skulle
kalaset komme på ca 150.000 kr om de gjør det. ca-boden tar fra 70.000 kr
så om jeg da skulle legge 30.000 på veggliv / takstoler ville det bli fra 100 laken...
jo men da får jeg jo akkurat som du sier et loft... og det vil jeg ikke ha, vi får bare bygge 80kvm så om en del av dem kan være i 1 ½ plan så er jeg takknemlig for hver ekstra kvm jeg kan skaffe. derfor vil jeg ha forhøyet veggliv...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 innlegg
Hva sier reguleringsplanen (eller hvorfor du nå bare får bygge 80 kvm) om byggehøyden da?
Ut fra din begrensning i størrelse gjetter jeg at det dreier seg om et fritidshusområde? Der har de ofte strenge regler som forbyr alt annet enn 1 etasjes bebyggelse.
Kanskje lurt å sjekke før du bruker for mye tid på omkonstruksjon av hytta.
Ut fra din begrensning i størrelse gjetter jeg at det dreier seg om et fritidshusområde? Der har de ofte strenge regler som forbyr alt annet enn 1 etasjes bebyggelse.
Kanskje lurt å sjekke før du bruker for mye tid på omkonstruksjon av hytta.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 600 innlegg
Du har kanskje lignende bestemmelser som i vårt område hvor vi bygger fritidsboliger; Max 80+20, 3,5m veggliv og 30 graders takvinkel...swecul skrev:
Jeg har bestilt en Onsala fra CABoden. Dessverre innebar 30 gr taket at vi ikke kan få et bra loft heller
Funderte da på det der med hevet veggliv, etter tips fra saksbehandleren - kruxet er jo akkurat at det ikke fungerer med CABoden da.
Har vurdert om jeg skal bygge en gjestehytte med litt uvanlig planløsning og loft i halve hytta, da i løsvirke. Da bygger jeg enten med forhåndsbestilte takstoler uten "tverrregel", eller med limtrebjelke i mønen (gjestehuset blir bare 6x3 m så en limtrebjelke i mønen bør holde)
Å modifisere en CABoden såpass mye blir nok ikke billig dessverre - da er det bedre å bestille løsvirke, eller løse veggmoduler fra f.eks. lunqusit tømmer (de selger per "løpemeter"), og bygge taket av annet, løsvirke eller forhåndsbestilt...
/K
Klikk her for å svare