I forbindelse med et gravearbeid der vår parkeringsplass ble utvidet, ble det støpt en ny mur. Toppen av denne muren ble av forskjellige grunner ikke som jeg hadde håpet på rent estetisk, så nå vurderer jeg om jeg kan utbedre dette selv.

Jeg ønsket at den nye murens overside skulle følge den forlengede linjen som den gamle murens overside utgjør. Følelsen skal være at åpningen for trappen har blitt tatt opp i en kontinuerlig mur, i stedet for som nå at en ny mur har blitt oppført.

Slik ser det ut:

En nybygd mur ved en trapp av steinheller med en potteplante på toppen, omgitt av busker og en rød mursteinsbygning.

Som man kan se er det ikke så ille. Muren ligger fint i linje sidelengs med den gamle, men for meg er det irriterende at den nye murens overside er "nær" den forlengede linjen men likevel ikke helt.

Slik ser jeg for meg at den forlengede linjen ser ut, og hvor mye muren skulle trenge å heves for å nå opp til den:

Ny støttemur ved trapp med ujevn overkant, mur i linje med gammel mur, blomsterpotte på toppen, rød linje viser ønsket nivå.

Er det mulig å få til denne hevingen og hvordan gjør man det i så fall? Borre for armeringsjern, bygge form rundt øvre delen av muren og fylle med betong? Muren er dårlig pusset, så min tanke er å pusse den om samtidig som den gamle muren pusses. På den måten blir overflaten lik, noe som også bidrar til helhetsinntrykket.

Jeg har en del andre støpe-/pusse spørsmål rundt denne delen av huset, men jeg tar dem senere. Enten i denne tråden eller så oppretter jeg nye.

Med håp om tips og råd
/Fred

Kanskje mure opp med et lag leca eller lignende, så pusse? Jeg ville ha dekket murene med et lag av en eller annen stein som er tynn, blir en helt annen følelse og penere!

Forskjellen er nok for liten til å få plass med et lag lecasten...jeg har ikke målt så nøye enda, bare lagt en noenlunde rett planke på høykant på den gamle murens overkant, men jeg anslår at høyden nærmest trappen vil være under to desimeter.

På den andre siden av parkeringen er det også en mur, så da må også den kles om de murene som bildet viser kles. Husets grunnmur er jo også pusset, så tanken er å male alt i samme grå farge slik at det blir enhetlig.

Kramla
Hei!

Hvis muren du vil øke i høyden er laget av støpt betong, bør du gjøre høyden på den måten du beskriver, med form, borre i armeringsdubb osv. Det viktigste er å fjerne pussmørtelen på murens topp før du begynner, ellers vil de to lagene dele seg, altså synlig sprekk!

Hvis muren nå er murt i leca, kan du gjøre høyden på den måten med leca, men du bør dekke toppen med en eller annen type krønstens eller plateavdekking, uansett om den blir pusset eller ikke. Sørg for å bruke a-bruk eller sokkelmørtel da den konstruksjonen krever det.

Mvh Kramla

Hei Kramla og takk for svaret!

Muren jeg vil heve er støpt i betong. Bra med tipset om å rense bort pussen på oversiden...det er jeg ikke sikker på at jeg hadde tenkt på selv.

Når du skriver armeringsdubb, hva mener du da? Er det noen spesiell type armeringsprodukt?

Også, finnes det noen måte å tette mellom formen og den eksisterende muren? Jeg vil jo ikke at betongen renner ned langs sidene før det har herdet.

Kramla
Nei ikke meg bekjent, jeg mener korte armeringsjern som du borer ned loddrett i overkant krone og slipp opp dem til 5 cm fra ny krone, ser ut på bildet å være ca 20 cm bred mur så zick-zack disse 5 cm inn fra kant og naj fast noe jern også horisontalt. (8mm jern burde holde)

Form er ikke min greie.. Men gjør den så tett mot eksisterende mur som mulig, jeg vil ikke anbefale noen type latex i skjøten, da det ikke burde være noe problem å skrape siden etterpå siden du har puss på sidene og også trenger å komplettere med ny puss på denne!

jeg tror faktisk du tenker feil rent estetisk...........jeg synes det ser bra ut som det er nå for ser du på den gamle muren så heller den litt og følger man den linjen så går den nye sammen med den gamle. Fra fotografens synsvinkel ser man dessuten trappen i overkant. Med en så høy mur du vil ha så vil man ikke gjøre det.

Skal man tenke estetisk på alle vis så ville jeg ha saget bort muren så mye som mulig og laget fine trapper rekkverk i smijern isteden men det er jo meg det..........

• Liker
MagHam og 1 annen
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
jeg tror faktisk du tenker feil rent estetisk...........jeg synes det ser bra ut som det er nå for ser du på den gamle muren så luter den litt og følger man den linjen så går den nye sammen med den gamle..
Det stemmer ikke, som jeg skrev la jeg en planke på høykant på den gamle muren som stakk ut over den nye, og da blir det det mellomrommet som den røde linjen viser i det andre bildet.

Stefan1972 skrev:
Fra fotografens synsvinkel ser man dessuten trappen i overkant. Med en så høy mur du vil ha så kommer man ikke til å gjøre det.
Bildet lyver. Jeg står ikke rett opp når jeg tar bildet, for da ville ikke murenens innbyrdes linjer komme fram. Dette burde jeg kanskje forklart i innlegget. Her er et bilde som er mer i normal øyehøyde:

Trappetrinn i stein mellom to betongmurer med en gul bil og busker rundt; en potteplante står på muren.

Stefan1972 skrev:
Skal man tenke estetisk på alle måter så ville jeg saget bort muren så mye det bare gikk og laget fine rekkverk i smijern istedenfor men det er jo meg det..........
Å kappe murene er ikke aktuelt av flere grunner. For eksempel holder de på store mengder jord så halve tomten ville måtte prosjekteres om, og den gamle muren er ekstremt hard og enormt arbeidskrevende å bearbeide i det hele tatt. Dog kan jeg være enig i at gamle muren føles litt "klossig", så hadde det vært meg som bygde den så ville jeg gjort den litt lettere...men nå var den der og vi gjorde det beste ut av situasjonen.

Sist redigert:
jeg mener ikke den linjen du snakker om men følg hele murens helling, altså linjen fra venstre murens ytterspiss til den nye. Da får du så å si samme helling på hele muren i helhet. Antar at det er slik de gjorde når de laget den nye.

Aha, du tenker så... nei, det var ikke slik de tenkte, og det stemmer ikke i virkeligheten.

Det er svært vanskelig å ta bilder slik at dere som aldri har vært her får et rettferdig bilde av hvordan alt henger sammen, men som jeg skrev tidligere ville jeg få frem illusjonen at den delen av den gamle muren som går fra fasaden egentlig gikk hele veien frem til der sjøstensplaten står. Altså at det var en sammenhengende mur, uten åpning for trappen og uten vinkelen ut. Så kom noen (vi) på at en trapp ville være greit å ha der, så en åpning ble kuttet, trappen sattes inn og vinkelen ut ble reist for å skape et lite avgrenset område mellom huset og trappen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.