Det er litt rotter på repet hos meg akkurat nå. Det begynte med en lekkasje på badet i overetasjen, fulgt av konstatert lekkasje i avløpet fra badet i underetasjen. Jeg mistenker at årsaken (delvis?) til lekkasjen på det øvre badet (tettesjiktet) er at overetasjen er feilbygd og svikter (store bevegelser).
Overetasjen er bare halv, dvs. det er en åpen løsning med balkong ned til stue/entré. På tvers mellom ytterveggene har man satt opp 195x45 på en spennvidde av ca. 7 meter, uten bærende vegg eller bjelke. Det fører selvsagt til at overetasjen har satt seg ordentlig, og svikter merkbart når man går på balkongen. Det har vært et sted i hodet mitt at på lengre sikt utbedre dette, men i og med dette med badet føler jeg at det plutselig har blitt "på tide". Det føles klart ugunstig å totalrenovere et bad i en overetasje og senere løfte denne. Det virker som gjort for å sabotere alt som heter tettesjikt.
Så, jeg er jo bare en glad amatør, har ekspertpanelet noen tips og triks på hvordan man gjør dette? Eller kanskje til og med noen som fraråder å prøve å løfte?
Min tanke er at først må en eller flere søyler mures i krypkjelleren for å styrke opp gulvet der jeg deretter skal sette bærende stolper/reglar inne i underetasjen. Deretter løfte overetasjen med jekk og stempler (hvordan???) og så legge en limtre- eller stålbjelke på tvers under overetasjens bjelkelag. Denne bjelken blir da ca. 5 meter, siden det er avstanden mellom yttervegg og balkongens rekkverk. Bjelken vil da hvile på reglar i yttervegg respektive akkurat under balkongrekkverket. Det er også mulig å avlaste bjelken halvveis siden jeg der har en i dag ikke-bærende vegg der jeg kan forsterke inn med en stolpe.
Til saken hører at jeg ikke kan "felle" inn bjelken i taket, så den vil måtte bli synlig/bygges inn i kasse under underetasjens tak. Med en avlastning/stolpe også på midten av bjelken antar jeg at man kan gå ned i dimensjon noe?
Det er vanskelig å forklare så jeg vedlegger et bilde der jeg har forsøkt å tegne inn hvor jeg ser for meg at bjelken skal være. Bjelken er det røde kladdet. Jeg har også forsøkt å vise retningsmessig hvordan 195x45 reglene ligger på overetasjen hvis det ikke kom frem ovenfor, samt med blått markert hvor stolpen i balkongkanten skal stå.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.