Hei

Tenkte at jeg skulle trenge litt tips da jeg ikke helt kan bestemme meg.

Greia er at jeg har rettet opp gulvet og isolert i underetasjen og i stuen har det stått en peis.

Jeg tenkte å sette inn en ny peis der, men med tanke på at gulvet er hevet med ca 100mm, så er den gamle plassen for peisen for lav.
Peisen har stått på maurtue.

Så min tanke er å enten støpe opp med betong og legge fliser, eller legge opp lekter og legge gips samt fliser.

Greia er vel at dersom man støper så kan jo betongen gjøre at det blir for hardt slik at pipa ikke kan bevege seg som den vil.

Legger man lekter så vil man vel ikke ha tre direkte mot stein/puss, med tanke på fuktvandring.
Men man kan jo legge tjærepapp eller distansere lektene fra stein.

Jeg heller litt mot å legge lekter siden det minsker vekten en hel del, da betongen kommer til å veie rundt 150kg + peis på 180kg.

Skulle trenge litt respons da jeg ikke helt klarer å bestemme meg...:)
 
  • Vegg- og gulvområde under oppussing med svarte fliser, elektriske kabler på gulvet, og en støvsuger i hjørnet.
R
Murstocken kommer ikke til å bevege seg betong med armering i og en tynn 5 mm cellplast rundt kantene som skiller betongen fra tre og skorstein, den ligger løs men kommer ikke til å bevege seg. Deretter legges fliser på, husk på høyden så det blir jevnt med gulvet, kanskje med en pen messinglist i skjøten mellom flis og gulv.
 
Claes Sörmland
Om det bare gjelder høyden så ville jeg tatt lecablokker og murt opp høyden med dem. Puss deretter overflaten med mørtel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.