Har observert et par av takstolene på huset som ikke står på bærende vegg har blitt trykket ned et par cm, sannsynligvis da jeg byttet fra lette glaserte takstein hvor snøen gled ned til litt tyngre betongstein med større friksjon samt en snøfallet hendelse som var i 2016. Jeg tenker å prøve enten å sette en kryssgående bjelke som er litt hevet på bærende vegger, deretter enten via tykke gjengestenger og tykke stålfjæringer skru opp de stolene som har gått ned litt. Alternativt bruke noe slags spill, wire spill el lignende. Finnes det noen bra metode/produkt for å sikre opp etter man har løftet en stol med noen stål eller wire-greier? Et ufullstendig alternativ kunne være å ha et par wirespill som man heiser opp med der oppe som "blir værende der". Men det ser kanskje ikke så pent ut. En gjengestang-løsning fungerer kanskje godt med et par store tykke metallplater med 4 hull og fire gjengestenger som man strammer til? Jeg vet man kan bruke stempling og trykke nedenfra, men ønsker gjerne å slippe å sage opp gulvet for å komme ned til platen så tenker at denne løsningen kan fungere. Tenker litt på å bruke turbo-flenser, har ikke funnet noe med tykt stål og forborret, noen som vet hvor man kan finne det ellers? Turbo-flenser koster litt. https://www.speeding.nu/thumb/7782/640x0/T6-twin-turbo-flange-stainless.jpg?q=50
Alternativet er å kjøpe hullbånd litt kraftigere sort og bruke hullbåndstrammer https://www.fastdon.se/product/halbandspannare-varmforzinkad
Alternativt Vantskruvar som kanskje kan stramme litt hardere.
Ingen som har noen gode tips på produkter?
Hadde samme problem, 2 takstoler hadde satt seg ca 35mm og jeg løste det slik...
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Pent, ok du boret hull i dem og en stor skive og mutter under. Bra også med mothold oppover også hvis den vil bue med tiden. Vurdert limtre av den grunnen men det heller mot to vanlige 45x220 Jeg har dog mitt undertak igjen og vil gjerne slippe å ta ned eller sage i det så håper komme inn med noe mellom takstolen og innertaket. Dog er jo innertaket litt nedsenket nå av stolen så det kan bli tøft.
Snyggt, ok du boret hull i dem og en stor skive og mutter under. Bra også med mothold oppover også hvis den vil bøye seg med tiden. Vurdert limtre av den grunnen men det heller mot to vanlige 45x220 Jeg har dog mitt undertak igjen og vil gjerne slippe å ta det ned eller sage i det så håper komme inn med noe mellom takstolen og inner taket. Dog er inner taket litt nedspent nå av stolen så det kan bli tøft.
Yes, jeg kjørte på M20 gjengestenger rett igjennom takstolene, og firkant skiver. Med denne løsningen så går det an å etterjustere om det nå mot alle odds skulle sette seg ytterligere.
Jeg tar for gitt at du kommer til takstolene fra loftet og da burde du kunne kjøre på samme løsning om du har 28mm spaltepanel, da får du plass til å lirke inn skive og mutter mellom takbekledningen og spaltepanelet.
Jeg kjørte på 2ganger 45x220 som du ser på bildene.
Eneste er vel at jeg nødig vil bore da jeg tenker man kanskje skaper seg problemer med en svekkelse og eventuell anmeldelse når man borer i stolene. Så hvordan i all verden fikk du boret såpass rett og langt strekning, er det noen boremaskin på stativ? Vurderer å i stedet bruke et montasjebånd, stål har jo en fantastisk strekkstyrke så jeg tenker det burde holde, deretter en større vinskrue på hver slik at man kan justere etterpå. F.eks. dette montasjebåndet nedenfor, man må dog sette bolter igjennom og skiver med en form for øyeskrue i endene på båndet slik at det kan dras ordentlig i båndet uten at det går i stykker. Jeg hadde tidligere en forsterkningsbjelke som de forankret med montasjebånd, vet ikke om det var originalt på huset eller gjort i ettertid men det er største rommet som har langt mellom bærende vegg den sitter
Kjøp en bit litt kraftigere vinkelstål hos nærmeste skrot eller stålgrossist og kapp i passende lange biter så du kan sette en gjenget stang på hver side av bjelken.
Kjøp en bit litt kraftigere vinkelstål hos nærmeste skrot eller stålgrossist og kapp i passe lange biter så du kan sette en gjengestang på hver side av bjelken.
Ikke helt med på hvordan du mener, mener du at du setter en bit vinkeljern typ vinkelrett på undersiden og borer hull i dem for pinnbolt? i så fall kanskje bedre med firkant eller en tykkere stålplate med noen sveismutre da det sannsynligvis blir vanskelig med plass med innertak der.
Enda er vel at jeg nødig vil bore da jeg tenker man kanskje skaper seg problemer med en svekkelse og ev bruddangivelse når man borer i stolene. Så hvordan i huleste fikk du borret såpass rett og lang strekning, er det noen borr på stål? Funderer på å bruke et montasjebånd i stedet, stål har jo en fantastisk strekkstyrke så jeg tenker det burde holde, deretter en større vantskrue på hver side så man kan justere etterpå. For eksempel dette montasjebåndet nedenfor, man behøver dog sette bolter gjennom og skiver med en slags dagøye i endene på båndet så det går å dra ordentlig i båndet uten at det går i stykker. Jeg hadde fra før en forsterkningsbjelke som de forankret verk montasjebånd, vet ikke om det var originalt på huset eller gjort i etterkant, men det er største rommet som har langt mellom bærende vegg den sitter[bilde]
Hos meg så er underrammen skarvet med lasker på hver side, så på midten er underrammen 3x50mm så det var ikke noe problem med svekkelse pga boringen. Jeg brukte 2 stk krysslasere for å sikre at jeg boret rett gjennom underrammen.
Akkurat som noen andre skrev ville jeg oppsøkt en smed som kunne bøye til et omega-formet tykt flatstål som du enten borer og gjenger direkte i på hver side av underrammen eller akkurat som du skriver, sveiser på 2 muttere, alternativt et flatstål om du ikke trenger mer plass over dampsperren (om det finnes).
Sørg for å ha skrustempel tilgjengelig når tiden er inne for å presse opp taket. Jeg kjøpte 4 stk på Hornbach for en billig penge.
Dessverre konstatert at det var akkurat 0 cm i rom under takstolen. Det var spikret råspont direkte under isolasjonen.
Tenker at jeg får lage en slags klemjern med gjennomgående bolter som man strammer. Deretter løfter i disse jernene. Angående stem, tenkte jeg man kunne droppe det, redd for at innertaket trykkes i stykker. Men enklest er kanskje å sage opp hull i innertaket og gulvet for å komme ned til platen og bare trykke opp dritten. Deretter sikre med noe, kanskje justerbart.
Dessverre konstatert at det var akkurat 0cm i rom under takstolen. Det var spikret rupanel direkte under isolasjonen. Tenker at jeg får lage en slags klemmejern med gjennomgående bolter som man strammer til. Så løfter i disse jernene. Angående stemp kunne jeg tenke meg å slippe det, redd for å trenge hull i innertaket. Men enklest er kanskje å sage opp hull i innertaket og gulvet for å komme ned til platen og bare trykke opp dritten. Så sikre med noe kanskje justerbart.
Ja, det skal ikke være lett...
Da ville jeg ha gått til en smed som hadde fått lage en U-profil i kraftig stål som er typ 200 mm bred så du får ordentlig spredning på de gjennomgående (4?) boltene, samme høyde som underrammen og tilpasset til tømmerdimensjonen (45 mm?) og med en gjengestang sveiset på øverst, så kan du kjøre på samme løsning som jeg gjorde med avveksling regel/limtrebjelke.
Jeg ville ikke gamblet på å slippe stempen og bare stole på gjengene!
Slik gjorde jeg.
Brukte to gerberbeslag jeg fikk inn på undersiden av takstolene. Deretter en opp-ned-vendt stolpesko over oppboret for m20 oppover. Samt en gjennomgående m12 som ble dratt hardt. Skal sette noen støtter oppover senere når jeg har dratt dem opp ordentlig.