Hei!
Jeg har en brukt stamme med takstoler på gang som jeg vil bruke til en utbygging vi skal gjøre. Problemet er at stammen er litt for lav, ellers stemmer alle målene.
Hvordan hever man en eksisterende stamme?
Vurderte om man skal legge et par runder leka på platen, eller om man skal bygge en lav stamme å sette på.
Håper noen har et godt svar
Jeg har en brukt stamme med takstoler på gang som jeg vil bruke til en utbygging vi skal gjøre. Problemet er at stammen er litt for lav, ellers stemmer alle målene.
Hvordan hever man en eksisterende stamme?
Vurderte om man skal legge et par runder leka på platen, eller om man skal bygge en lav stamme å sette på.
Håper noen har et godt svar
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
Om alle andre mål stemmer så er vel leca det smidigste om du får rett mål med steinene dvs...
Det er en utvidelse av bolighuset så isolasjonen er viktig.
Leka-blokk virker bra (spesielt om det finnes en mer isolerende variant) siden resten av huset har krypkjeller og det ser bedre ut om murene samsvarer.
Stammen er 2,5m høy men jeg skal inn med vindu som er 2,5m og trenger plass til bjelke over. Minst 2 runder leka altså.
Går det ikke an å kappe lekablokk? Det stemmer antageligvis ikke i det hele tatt.
Leka-blokk virker bra (spesielt om det finnes en mer isolerende variant) siden resten av huset har krypkjeller og det ser bedre ut om murene samsvarer.
Stammen er 2,5m høy men jeg skal inn med vindu som er 2,5m og trenger plass til bjelke over. Minst 2 runder leka altså.
Går det ikke an å kappe lekablokk? Det stemmer antageligvis ikke i det hele tatt.
Det går utmerket å kappe, sage bore osv i LECA, med riktig verktøy.passenger skrev:
http://www.weber.se/2156
Selv har jeg kappet blokker med øksen, blir ikke alltid så rett.
Jeg har også saget av 4 blokker med tigersag og billige blader fra Biltema (dvs. ikke hardmetalltenner) bladet var helt utslitt etter 2 kapp.
Har man tiger med turtallsstyring kanskje det blir bedre, jeg mistenker at bladene hadde holdt lenger med lave turtall.
Man kan også sage med en utslitt buesag, den har sannsynligvis knapt noen tenner igjen etter noen kapp.
Har kikket rundt litt mer. "Normale" leca-blokker blir ikke bra siden u-verdien er betydelig dårligere enn resten av bygningen. Isoleca blir for bred. Det blir nok til at jeg må lage en helt ny trestamme og gjenbruke takstolene. Det er bare 40 kvm, så det er ikke hele verden. Den gamle stommen får bli kortlinger, diverse midlertidige støtter og ved til kaffebålet. 
Forhåpentligvis blir det en ganske hyggelig tråd av dette når byggingen starter.
Takk!
Forhåpentligvis blir det en ganske hyggelig tråd av dette når byggingen starter.
Takk!
Klikk her for å svare