Skal mure leca og lurer på om noen har noen peiling på mørtel-tørrprodukt-forbruk omtrent, så jeg kan anslå hvor mye jeg skal kjøpe når jeg skal mure opp 650 stk lecablokker i en 6-lags torpargrunn. Noen??
Dere som har murt selv, hvor mange steiner rekker man i timen hvis man ikke skal knekke ryggen. I et passende tempo altså.
mvh
Anders
Dere som har murt selv, hvor mange steiner rekker man i timen hvis man ikke skal knekke ryggen. I et passende tempo altså.
mvh
Anders
Om man regner med blandetid, bære stein og mørtel, fikse armering osv., så er 1 kvm/t ikke så feil, det går betydelig raskere og blir mye morsommere (nåja
) om man er flere.
Jeg husker ikke nøyaktig forbruk, vi har murt ca. 1000 stein 25x19x59 og til det har vi brukt ca. 230 sekker ifølge mine fakturaer. Da inngår også fuging, altså fylling av fuger på ut- og innside for å få en jevn overflate.
Vi har brukt stussfuge, kjører man uten stussfuge så går det jo med mindre.
Et tips, skaff mange par solide arbeidshansker. Lecablokker er som rivjern.
Jeg husker ikke nøyaktig forbruk, vi har murt ca. 1000 stein 25x19x59 og til det har vi brukt ca. 230 sekker ifølge mine fakturaer. Da inngår også fuging, altså fylling av fuger på ut- og innside for å få en jevn overflate.
Vi har brukt stussfuge, kjører man uten stussfuge så går det jo med mindre.
Et tips, skaff mange par solide arbeidshansker. Lecablokker er som rivjern.
Det høres ut som om ca en time per kvadrat er det som er rimelig...
Jeg skal mure 90 kvadrat og med 8 timers arbeidsdag så blir det ca 11 dager. Om jeg har hjelpearbeider kanskje jeg kan klare det på 7 dager?
Jeg har nå padlet ut ca 40 kubikk 16-32-makadam og skal snekre formen på det snart.
På selve strengen som skal støpes skal 6 lag Leca settes og et toetasjes hus på det. Noen som vet hvor man kan henvende seg for å finne ut hvordan jeg skal dimensjonere grunnmuren? Tenkte å støpe strenger som er 600x150mm eller 600x200mm i tverrsnitt, med armering, tre jern øverst og tre nederst. Forskjellen er litt over to kubikk betong.
Holder det med en såle som er 150mm tykk tror dere?
/Anders :-/
Jeg skal mure 90 kvadrat og med 8 timers arbeidsdag så blir det ca 11 dager. Om jeg har hjelpearbeider kanskje jeg kan klare det på 7 dager?
Jeg har nå padlet ut ca 40 kubikk 16-32-makadam og skal snekre formen på det snart.
På selve strengen som skal støpes skal 6 lag Leca settes og et toetasjes hus på det. Noen som vet hvor man kan henvende seg for å finne ut hvordan jeg skal dimensjonere grunnmuren? Tenkte å støpe strenger som er 600x150mm eller 600x200mm i tverrsnitt, med armering, tre jern øverst og tre nederst. Forskjellen er litt over to kubikk betong.
Holder det med en såle som er 150mm tykk tror dere?
/Anders :-/
Klikk her for å svare