Hallo

Jeg skal bygge en gulvluke som blir ca. 5 cm tykk, med stålramme og som skal fylles med betong for å kunne kjøres over med bil. Mitt problem er at jeg ikke finner noen hengsler som passer.

For øyeblikket holder jeg på med en glassluke med stålramme til en vinkjeller i et betonggulv og har anskaffet Tectus heavy duty skjulte hengsler.
Tegning av Tectus TE540 gangjern med tekniske mål på mm mellom festepunktene i en stålramme for monteringsbruk.

Vinkjellerluken vil veie i underkant av 200 kg og hengslene tåler 200 kg - til en dør?!? Luken vil jo gå andre veien enn dører og får belastningen på en annen måte. I tillegg får vinkjellerluken, i likhet med betongluken, hjelp av gassfjærer ved åpning. Betongluken vil i tillegg åpnes av en lineær aktuator som tåler 10000N.

Illustrasjon av en golvluke med stålramme forsterket med armering og fylt med betong, støttet av en gassfjær og festet med en metallplate.

Jeg har funnet bilder av luker av lignende type som min betongluke, men ingen detaljerte tegninger av hengsler. Kan det fungere med hengseltypen ovenfor? Luken henger vel mer i aktuatoren enn i hengslene?

God avslutning på drittåret 2020 :-/

• Skjematisk tegning av en betongfylt gulvluke med stålramme, gassfjær og linjært stempel for åpning. Viser mål og materialdetaljer.
Åsa Lund
Er tanken at gassfjærene skal hjelpe til med å løfte opp luken ved åpning?
Jeg hadde ellers satset på en luke av/med kraftige trestolper som en bil kan kjøre over. Mer håndterbart for en person.

Japp. Gasfjærene hjelper med å løfte luken, selv om det egentlig ikke trengs med stillaktuatoren installert. Luken blir i stål og betong så noe tre er det ikke snakk om! :)

Åsa Lund
Ok
Fiberarmert betong?

Ehhh!?! Hvorfor det? :)

Beste svar

Nå kommer jo ikke gassfjær og stillverket til å løfte luken rett opp, og jo nærmere fjær og løfteanordningen sitter hengselet desto høyere blir belastningen på hengslene, tenk dessuten om noen tilfeldigvis står på luken når anordningen tilfeldigvis tar i med 10 000 Newton.
Regn på dreiemomentene 2000 N x halve lukens lengde = kraft i stillverkets innfestning x avstanden mellom hengsel og stillverkets innfestning.

Det er jo en fordel for hengslene når de sitter i en gulvluke enn i en dør.

Protte

PS, Når jeg vokste opp så var det deprimerende med de grå betongforstedene, nå skal "ALLE" ha betong inne....
Ur led er tiden.

Takk for en bra formel. Den skal jeg bruke. :D Rent spontant burde da Tectus dolda hengsler holde som klarer en 200kg dør. (y)

hva gjelder betong er jeg enig. :rolleyes: Denne luken er i garasjegulvet som er av betong, men som skal kles med klinker hva det lider. ;)

Fliser hadde du kunnet legge på noe som er lettere enn betong og bare 5 cm tykk og bil på føles ikke bra for meg. Betong har dårlig strekkfasthet, trykk klarer den men strekk er det skralt med.

Protte

• Liker
Busster
  • Laddar…
Hvorfor ikke en luke "helt i stål"?

Violina Violina skrev:
Hvorfor ikke en luke "helt i stål"?
Det er en tanke. Tenkte å fylle den for å få stabiliteten.

Violina rører raskt sammen en stålluke, sterkere og lettere enn betong.

Protte

• Liker
Violina
  • Laddar…
Tenkte at det blir mer stumt og stødig med betongfylling. :thinking:

Busster Busster skrev:
Tenkte at det blir mer stumt og stødig med betongfylling. :thinking:
Nja.. der får du nok tenke om litt...........

• Liker
Andreas_kalmar og 1 annen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. där får du nog tänka om lite...........

Forklar :thinking:

Rammen luken ligger i er 50 mm høy. Jeg tenkte å sveise sammen en godt armert luke med 5 mm platemetall i bunnen, 40mm ramme av firkantrør og 5 mm plate på toppen. Inni luken fastsveiset grovt armeringsnett. Av gårde på galvanisering og deretter fylle hulrommet i luken med betong.
Føles som en stabil og stille luke som tåler flisbelegg. :)

Din stålkonstruksjon må være bærende i seg selv, fordi 5cm betong ikke er nok => du kan like gjerne legge plater oppå og droppe betongen helt.

• Liker
Andreas_kalmar og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.