Skal kjøpe hengsler til mitt nye kjøkken men får ikke i gang hjernen når det gjelder hvilken variant som er hva :o Hengslene finnes i høyre- og venstre-utgave. Jeg tenkte at det var slik at høyreutgave innebar at hengslene sitter på høyre side av dørbladet, og vice versa (lukket dørblad). Men når jeg ser dette bildet på http://www.kulturbeslag.se:

5076.gif

så står det i beskrivelsen til bildet at det er høyreutgave som vises. Jeg får da til det at høyreutgave innebærer at dørbladet sitter til høyre for hengslet...altså hva jeg trodde var venstreutgave :confused: Jeg skal altså tenke at høyreutgave = hengsel på venstre side, venstreutgave = hengsel på høyre side?

Er det ikke slik med beslaget på bildet at luken monteres på den høyre delen som så vippes til venstre, over den venstre delen? Altså høyrehengslet.

Høyrehengt betyr at hengslene sitter på høyre side av døren sett fra den siden hvor man ser hengslene, mao samme side som fra hvilken retning man åpner døren.

Jeg begynner å tro at når et hengsel kalles "i høyreutførelse" så er det ikke det samme som at en dør er "høyrehengslet".

Men hvordan kan noensinne en høyreutførelse henge til venstre på den venstre døren?

Om ovenstående hengsel (som er høyreutgående) skulle monteres på høyre side av en dør så ville den jo falle ned på gulvet (døren altså) ? Eller har jeg total hjernesmelte?

Som jeg ser bildet, så skrus den venstre delen av hengselet fast i skapet, og den høyre i døren. Når døren er lukket, er hengselet på høyre side, noe som gir en høyrehengslet dør. Og den faller vel ikke i gulvet om man åpner den?

Jeg synes det virker riktig. Men jeg kan ta feil.

Bare for overvåkning, vanskelige problemer skal med kompetanse løses. (ikke ondsinnet ment)

Snakket med Kulturbeslag som produserer hengslene ovenfor og svaret var, som antatt, at hengsler i høyreutførelse = høyrehengt luke. Jeg får selv ikke til dette med bildet ovenfor, men jeg får rett og slett tilskrive dette til min inkompetanse til å tolke bildet! :)

bonnier skrev:
Jeg får selv ikke til dette med bildet ovenfor, men jeg får rett og slett tilskrive dette til min inkompetanse i å tolke bildet! :)
Tenk deg at du tar den høyre delen av hengslet og bretter den over den venstre delen.

Den venstre delen av hengslet sitter altså i skapet, og den høyre delen i døren. Lukk døren og hengslet stikker du ut på høyre side av døren som du åpner mot deg, høyrehengt altså... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.