Hei, jeg trenger noen tips når det gjelder valg av hengsler til en luke jeg har tenkt å bygge i tredesignet, luken vil være ganske tung da jeg kommer til å bruke terrassebord og luken vil være ca 1,6m x 0,8 m. Som sagt, takknemlig for tips.
 
Er det noe du hyppig kommer til å åpne?
 
Hei Anders, nei ikke hyppig, noen ganger per år. Man kan se det som en inspeksjonsluke
 
Jeg har en i lignende størrelse, ligger løs på bjelkelaget og med 28*120. Stabilt og ingenting som beveger seg. Løfter med brekkjern, går an å gjøre det mer luksuriøst med et vinklet jern og håndtak som bare tres ned i sprekken.
Trenger du virkelig hengsler for de få gangene?
 
Anders S du har helt rett, trenger antakelig ikke hengsler, det holder antagelig med et boret hull for en finger så får man opp den når man trenger, takk for innspill 🙏.
 
  • Liker
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Velkommen til forumet!
 
  • Liker
Spik12
  • Laddar…
Båttilbehørshandlere har alle typer av rustfrie hengsler, pluss dørkbeslag som er nedsenkede håndtak for åpning.
Erlandssons brygga
Nautec
Watski
Hjertmans
m.fl.
 
  • Liker
Spik12
  • Laddar…
Hei takk for deres svar, verdsettes 🙏 et spørsmål til den av dere som sa at han hadde faset av en kant for at luken skal kunne åpnes (eller åpnes lettere iallfall), hvilken kant? på luken eller tredekket eller begge?
 
Har ingen hengsler eller fasad kant, bare løst og de ligger fint.
Byggekonstruksjon med trestøtter og rør, uten hengsler eller fasadekant, som viser en installasjon av slanger og tekniske komponenter.
Treplatting med to forskjellige nyanser av tre, uten hengsler eller fremtredende kanter, med en delvis synlig presenning på den ene halvparten.
 
Hvis noe trenger å fases, er det sannsynligvis i luken, på undersiden av den siden av luken som løftes.

Typ sånn her, malt med fingermaling på bussen...

Diagram som viser hvordan en skråkant skal gjøres på undersiden av en opphevbar luke med fingerfargemaleri.

Men det merker du nok, og det kommer litt an på hvor tykk luken er, hvor lang den er, og hvilken glipe du allerede har...
 
Stilig, og litt fasett på begge ender av luken.
 
J jahallåja skrev:
Fin, og litt fasade i begge ender av luken.
Ja, akkurat, faset også de tverrliggende sperrene på luken så den styres riktig uten å ta i noe. Jeg bruker den daglig så ville ha så lav vekt som mulig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.