Hei, bor i et hus fra '32 med trebjelkelag. Holder på å fikse til kjelleren og lurer på bæringen. Tror bjelkelaget går i trappens retning, spennvidde ca 5m. Over trappen går trappen til ovenpå. Bør jeg støtte opp nedenfra eller er det ingen idé? Det fantes ingen støtter da vi flyttet inn. Det heller ca 1cm/30cm ifølge bilde. Vi har ikke noe imot at det heller, men vil ikke at det blir verre. Har dessverre ingen konstruksjonstegning, men det er en hjertet vegg og rommet med trappen måler 3x5 meter.

Mvh Magnus

Trapp til kjeller med hvitmalte vegger og trinna, lett hellende mot venstre. Sett fra toppen av trappen, med et rørdel i bakgrunnen på kjellergulvet. Trapp i betongkjeller med et skrått tak, hvitmalte vegger, og et vindu som slipper inn naturlig lys. Trappen er uten rekkverk. Vaterpass på en trappetrinn, viser en liten helning. I bakgrunnen er rosa sko, en svart paraply og et bord med stoler.

Jeg er relativt dårlig på eldre trekonstruksjoner, men jeg er sikker på at du ikke trenger å være bekymret. Det ser i prinsippet identisk ut ved vår trapp og har ifølge opplysningene gjort det i hvert fall de siste tiårene. Også i overetasjen er det forskjellig høyde på ferdig gulv, men antagelig var det slik det ble bygget. Trolig dukker @justusandersson opp etter hvert og kan gi deg et betydelig mer utførlig svar.

• Liker
mangeroffe
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jeg er relativt dårlig på eldre trekonstruksjoner, men jeg er sikker på at du ikke trenger å være bekymret. Det ser i prinsippet identisk ut ved vår trapp og har ifølge opplysningene gjort så i.a.f. de siste tiårene. Også i overetasjen varierer det ordentlig i høyde på ferdig gulv, men antagelig var det slik det ble bygget. Trolig dukker @justusandersson opp etter hvert og kan gi deg et betydelig mer utførlig svar.
Takk for dine beroligende ord! Har hatt det slik i ti år og til og fra fundert på om jeg skulle sette en støtte eller ikke. Rent estetisk slipper jeg den gjerne, og med det begrensede arealet vi har vil jeg helst slippe. Henger oppe hos meg også, men som du sier, er det nok slik man bygde, og deretter stort c/c på det som forverrer. Mvh Magnus

M mangeroffe skrev:
Takk for dine beroligende ord! Har hatt det slik i ti år og fra tid til annen vurdert om jeg skulle sette inn en støtte eller ikke. Rent estetisk vil jeg helst unngå det, og med den begrensede plassen vi har, vil jeg helst slippe. Det henger oppe hos meg også, men som du sier er det nok slik man bygget, og så stort c/c på det som forverrer det.
Mvh Magnus
Jeg tror ikke at det har blitt spesielt mye verre med årene da det i.a.f. hos meg er ganske overdimensjonert med innfestinger og lignende. Enkelte steder gjelder også mye korte spennvidder der det umulig kan ha begynt å duppe. Derimot tror jeg ikke at man var så nøye med høydene på bjelkene, montere dem i vater o.s.v.

• Liker
mangeroffe
  • Laddar…
Takk @C.Lundin for pasningen! At det skulle være noen form for bæreevneproblem har jeg vanskelig for å forestille meg. Bjælkelaget mellom kjeller og første etasje kan være en kombinasjon av betong og tre. Ikke helt uvanlig hvis du har garasje i kjelleren. Generelt kan man si om trebjælkelag i 30-tallshus at de ofte er sterke, men svaiete. En vanlig dimensjon på gulvbjelker er 3x7 tommer, noe som gir mye svikt. Kunnskapen om treets egenskaper var også dårligere enn i dag. Permanente deformasjoner er svært vanlige. Det store c/c:et er ikke hovedproblemet, men gulvbjelkenes utilstrekkelige høyde. Skal man rette opp gulvene, er det det problemet man må angripe.

• Liker
C.Lundin og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Takk @C.Lundin for passningen! At det skulle være noen form for barighetsproblem har jeg vanskelig for å tenke meg. Bjelkelaget mellom kjeller og første etasje kan være en kombinasjon av betong og tre. Ikke helt uvanlig om du har garasje i kjelleren. Generelt kan man si om trebjelkelag i 30-tallshus at de ofte er sterke men svaiete. En vanlig dimensjon på gulvbjelker er 3x7 tommer, noe som gir mye svikt. Kunnskapen om treets egenskaper var også dårligere enn i dag. Permanente deformasjoner er svært vanlige. Den store c/c-en er ikke hovedproblemet, men gulvbjelkenes utilstrekkelige høyde. Skal man rette opp gulvene, er det det problemet man må angripe.
Takk Justus! Takk for din input og takk for at du deler din kunnskap. Bjelkelaget er helt i tre, og vi tenkte å beholde det som det er, har originalt skurgolv og parkett. Har originaldøren til kjelleren, og den er rettvinklet, så har nok vært avhendt siden lenge :)

C C.Lundin skrev:
Jeg tror ikke at det har blitt spesielt mye verre med årene da det i hvert fall hos meg er ganske overdimensjonert med innfestninger og lignende. Enkelte steder gjelder også veldig korte spennvidder der det umulig kan ha begynt å duppe. Derimot tror jeg ikke at man var så nøye med høydene på bjelkene, montere dem i vater o.s.v.
Vi bredsparklet og malte når vi flyttet inn for ti år siden og det har ikke sprukket ennå så krysser fingrene for at det har vandret ferdig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.