Hei.
Er i full gang med å henge opp projektoren min i taket, siden den veier rundt 70 kg og absolutt ikke må falle ned i hodet på noen, så hadde jeg helst satt den opp med ekspansjonsbolter.
Nå bor jeg i en leieleilighet og vil helst ikke ha bryet med å fikse taket den dagen jeg flytter.
Ble anbefalt å bruke Fischers SX-10 plugger. Skal tåle nærmere 300 kg med sikkerhetsfaktor 3.
Er dette en fornuftig idé? Betongtak, 4 plugger totalt, belastningen vil være rett ned.
mvh bofr
Er i full gang med å henge opp projektoren min i taket, siden den veier rundt 70 kg og absolutt ikke må falle ned i hodet på noen, så hadde jeg helst satt den opp med ekspansjonsbolter.
Nå bor jeg i en leieleilighet og vil helst ikke ha bryet med å fikse taket den dagen jeg flytter.
Ble anbefalt å bruke Fischers SX-10 plugger. Skal tåle nærmere 300 kg med sikkerhetsfaktor 3.
Er dette en fornuftig idé? Betongtak, 4 plugger totalt, belastningen vil være rett ned.
mvh bofr
Kjør med vanlige plugger det blir 4 små hull (10 mm type).
Bor gjennom maskeringstape så spriker du minst mulig.
Jeg teipet over hull som dels var i leiligheten fra starten (ekstravegg) + mine projektorhull med hvit elektrikerteip og i normalt lys syntes det knapt.
Er man ultraseriøs kan man maskere rundt hullet og sparkle pluss male. En viss nyanseforskjell synes knapt.
Bor gjennom maskeringstape så spriker du minst mulig.
Jeg teipet over hull som dels var i leiligheten fra starten (ekstravegg) + mine projektorhull med hvit elektrikerteip og i normalt lys syntes det knapt.
Er man ultraseriøs kan man maskere rundt hullet og sparkle pluss male. En viss nyanseforskjell synes knapt.
Ellers er Fischers plugg veldig bra, jeg bruker slike i vårt hus, har aldri sviktet hittil. SX-10 er vel 10 mm så hvorfor ikke bruke dem? det blir ikke større hull enn i v-g:s forslag.
4 stk hull i et betongtak er jo ikke vanskelig å fikse til om/når du flytter, dra i skruer i pluggen, legg på sparkel, klart. Vil man kan man male på sparkelen litt med samme farge som taket. Men sannsynligvis holder det med hvit el-teip som v-g skriver, det er ingen som går og ser i taket
4 stk hull i et betongtak er jo ikke vanskelig å fikse til om/når du flytter, dra i skruer i pluggen, legg på sparkel, klart. Vil man kan man male på sparkelen litt med samme farge som taket. Men sannsynligvis holder det med hvit el-teip som v-g skriver, det er ingen som går og ser i taket
Ja pluggen er nesten hvilket som. Skru opp en plugg, den skal du lett kunne HENGE i uten at den slipper.
Noen betong er porøs og da er det vanskelig å få noe til å sitte, men test så er du helt supersikker. Så kjenner du også om pluggen "drar" dvs man kan stramme skruen.
Akkurat den pluggen som nevnes har jeg ingen erfaring med så jeg sier ingenting om den, men den er sikkert bra (akkurat som de fleste plugger brukt riktig).
Noen betong er porøs og da er det vanskelig å få noe til å sitte, men test så er du helt supersikker. Så kjenner du også om pluggen "drar" dvs man kan stramme skruen.
Akkurat den pluggen som nevnes har jeg ingen erfaring med så jeg sier ingenting om den, men den er sikkert bra (akkurat som de fleste plugger brukt riktig).
Vanlig plastplugg? Virkelig?
De er jo helt glatte, tenk på at all belastning er ren uttrekking.
Dingsen må virkelig sitte som fjellet. Tar jeg og henger meg i projjen etter at den er satt opp, vil jeg ikke at den løsner. Kan ikke krype ut sakte heller, noe jeg har hørt at plastplugger kan gjøre når belastningen er høy, langvarig og utsatt for støt.
Vi formulerer problemet litt annerledes.
Skal sette opp en ting i betongtak. Tenkte bruke 4 borehull. Vekten kommer til å henge rett ned, men det er ikke sikkert at belastningen blir jevn over festene.
Må tåle minst 70 kg konstant år etter år. Må ikke flytte seg på grunn av midlertidige høye belastninger (f.eks. noen kaster seg opp og tar tak i tingen slik at all denne personens vekt overføres, gjenta dette en gang i sekundet).
Overdimensjonerer mye heller enn at det går skeis, dingsen er stor, tung, med skarpe kanter og ikke det aller minste myk.
Prioritetsliste i synkende orden:
Holdbarheten
Festet fjernbart (eller enkelt å sparkle over)
Antall hull
mvh bofr
De er jo helt glatte, tenk på at all belastning er ren uttrekking.
Dingsen må virkelig sitte som fjellet. Tar jeg og henger meg i projjen etter at den er satt opp, vil jeg ikke at den løsner. Kan ikke krype ut sakte heller, noe jeg har hørt at plastplugger kan gjøre når belastningen er høy, langvarig og utsatt for støt.
Vi formulerer problemet litt annerledes.
Skal sette opp en ting i betongtak. Tenkte bruke 4 borehull. Vekten kommer til å henge rett ned, men det er ikke sikkert at belastningen blir jevn over festene.
Må tåle minst 70 kg konstant år etter år. Må ikke flytte seg på grunn av midlertidige høye belastninger (f.eks. noen kaster seg opp og tar tak i tingen slik at all denne personens vekt overføres, gjenta dette en gang i sekundet).
Overdimensjonerer mye heller enn at det går skeis, dingsen er stor, tung, med skarpe kanter og ikke det aller minste myk.
Prioritetsliste i synkende orden:
Holdbarheten
Festet fjernbart (eller enkelt å sparkle over)
Antall hull
mvh bofr
Vanlige plastplugg ville jeg ha droppet. Det holder, men nylonplugg føles bedre. Om det deretter er fischer eller Essve eller noe annet spiller mindre rolle. Bruk minst 5-6mm skruer, gjerne mer.
Egentlig holder det jo med ÉN riktig skrudd skruv/plugg.
Vil du ha både belte og bukseseler, finnes det vanlige ekspandere for betong også. Holder for et halvt tonn per innfesting, men da må du bore 14mm. Tenker for eksempel på Essves Superplus ekspander. Den brukes for eksempel til å feste byggeheiser i betongvegger... Bør duge for deg.
Essve (og sikkert andre også) har jo også vanlige betongskruer. Bor hull og skru inn skruen. Holder for flere hundre kilo per innfesting.
Egentlig holder det jo med ÉN riktig skrudd skruv/plugg.
Vil du ha både belte og bukseseler, finnes det vanlige ekspandere for betong også. Holder for et halvt tonn per innfesting, men da må du bore 14mm. Tenker for eksempel på Essves Superplus ekspander. Den brukes for eksempel til å feste byggeheiser i betongvegger... Bør duge for deg.
Essve (og sikkert andre også) har jo også vanlige betongskruer. Bor hull og skru inn skruen. Holder for flere hundre kilo per innfesting.
Takk for alle svarene. Står og veier litt mellom å kjøre en ekstra sprider og 6 stk fischerplugger eller 4 stk m8 ekspansjonsbolter. Hadde helst valgt alt. 2...tipper på at jeg kunne henge en bil i dem. Får se hvordan jeg gjør det..
Kan jeg få tak i slaganker et sted så føles det som et hyggeligere mellomting. Har dog ikke sett noen i de butikkene jeg har rotet i, hilti har men de pleier å være passe dyre..
/bofr
Kan jeg få tak i slaganker et sted så føles det som et hyggeligere mellomting. Har dog ikke sett noen i de butikkene jeg har rotet i, hilti har men de pleier å være passe dyre..
/bofr
Om du skrur i en skrue+plugg og henger deg i den så holder jo 4 stk skruer mer enn det eller hva?
En vanlig blåplugg (vet ikke om det er plast eller nylon) men som man henger vanlig VVS-bladskrue i, henger da jeg (cirka 80 kilo) i en eneste skrue. Så 4 stk burde da minimum holde for 320 kilo.
En plugg er jo ofte glatt men har "haker" som presses utover når man drar i en tilstrekkelig stor skrue så man kan se det som en 5 cm grov plastbit som man nettopp har skrudd i.
Alt dette forutsatt at betongen er ok, er den ikke det må man bruke spesial.
Fordelen med en plugg der skruen er separat er at man slipper å kappe bolten inne i hullet når man først skal ha den bort. Pluggen pleier bli så deformert at den pleier gå å dra ut med en spisstang, men det er ikke alltid det går.
Selvfølgelig holder nok ingen plugg for at man skal holde på og svinge seg i projektorfestet
En vanlig blåplugg (vet ikke om det er plast eller nylon) men som man henger vanlig VVS-bladskrue i, henger da jeg (cirka 80 kilo) i en eneste skrue. Så 4 stk burde da minimum holde for 320 kilo.
En plugg er jo ofte glatt men har "haker" som presses utover når man drar i en tilstrekkelig stor skrue så man kan se det som en 5 cm grov plastbit som man nettopp har skrudd i.
Alt dette forutsatt at betongen er ok, er den ikke det må man bruke spesial.
Fordelen med en plugg der skruen er separat er at man slipper å kappe bolten inne i hullet når man først skal ha den bort. Pluggen pleier bli så deformert at den pleier gå å dra ut med en spisstang, men det er ikke alltid det går.
Selvfølgelig holder nok ingen plugg for at man skal holde på og svinge seg i projektorfestet
Et tips hvis du vil bruke ekspansjonsbolter og kunne dekke over sporene etter deg en dag, er å bore hullet så dypt som hele bolten er lang (pluss noen mm).
Når du deretter skal fjerne dem, slår du bare inn hele bolten, sparkler over, og vips så er den borte.
Når du deretter skal fjerne dem, slår du bare inn hele bolten, sparkler over, og vips så er den borte.
Såja.
Nå har jeg montert opp festet i taket.
Brukte fischers sx 12x70 og fire 10x90 franske.
Krevde skikkelig jækla nøkkel for å stramme dem så dette kommer nok til å sitte fint..
Henger opp selve projektoren når jeg har rekruttert litt løftehjelp
Jeg takker for all hjelp.
mvh bofr
Nå har jeg montert opp festet i taket.
Brukte fischers sx 12x70 og fire 10x90 franske.
Krevde skikkelig jækla nøkkel for å stramme dem så dette kommer nok til å sitte fint..
Henger opp selve projektoren når jeg har rekruttert litt løftehjelp
Jeg takker for all hjelp.
mvh bofr
Holdfasthetsdata finnes her: http://www.fischersverige.se/Portal...ing/_dokument/Kapitel_allmaen_infaestning.pdfbofr321 skrev:
OBS: Verdien som gis er for belastning vinkelrett mot skruens retning, altså slik det blir når man henger noe på en vegg.
For aksial belastning er det trolig vesentlig mindre bæreevne.
Hvor ser du dette egentlig? Ser man på alle hiltis datablad så angis både uttrekk og tverrlast. Siden fischer nå bare angir en verdi burde vel dette med all rimelighet være det minste av de to?anaitis skrev:
Ingen steder, verken på emballasjen eller i databladene sies det at lasten må være vinkelrett.
/bofr
Tog bare opp Hilti som et eksempel, de angir både drag og tverrbelastning. Fischer ser ikke ut til å gjøre dette.anaitis skrev:
Men iaf. http://www.hilti.se/data/techlib/docs/calculations_t/anchor_fasteners/60 plugg.pdf I dette databladet finnes hilti-s HUD-1 som ser ut til å være noenlunde lik den vanlige s-plugg. (Nylon og omtrent samme form).
Ser man i tabellen der så angis både drag og tverrbelastning. En 10mm plugg HUD-1 med 8mm treskrue ville da i betong klare omtrent 200kg utdrag og nesten 300 kg i tverrbelastning.
Fischer skriver for sin s-plugg 10mm og 8mm treskrue kun en verdi, litt over 100 kg.
Begge beregningene har sikkert en del justeringer i seg, fischers verdi er med sikkerhetsfaktor 7, hilti sier at deres er "sikkerhetsklasse 1".
Hva dette innebærer er vanskelig å si men pluggene ser i alle fall ut til å være stort sett likeverdige.
At da fischers plugg skulle klare mye mindre enn 100 kg i utdrag når hiltis plugg ifølge papiret klarer 200 kg i utdrag er veldig vanskelig å tro.
Fischers SX-plugg skal tydeligvis være en slags videreutvikling av den gamle s-pluggen. Ifølge deres tabeller skiller de seg imidlertid kun 10-20kg.
Alle tall ovenfor er betongverdier, Fischers C20/25, Hilti K25. (samme)
/bofr