Hei

Jeg skal henge opp et 20 kg tungt speil på en gipsvegg. Jeg har dette settet:

Bør jeg bruke 4x32 mm eller 5x52 mm? Hvilken diameter bør jeg bore med?

Med vennlig hilsen,

Peter
Pakkesett med gipsanker og monteringsverktøy som brukes for å henge tunge gjenstander på gipsvegger.

Set med skruer, 50 st. 4x32 mm og 10 st. 5x52 mm, brukt for festing i gipsvegger.

Du skal bruke molly laget for den skivetykkelsen du har i veggen slik at du får materialet riktig presset mot baksiden.

AndersS skrev:
Du skal bruke molly laget for den platetykkelsen du har i veggen slik at du får materialet riktig presset mot baksiden.
Hvordan sjekker jeg platetykkelsen? Hvilken tykkelse er 4x32 mm resp 5x52 mm laget for?

Begge er for enkelgips, har du dobbeltgips er det en annen modell med lengre hals.

Hvordan sjekker jeg om jeg har enkelgips?

Det ser du jo når du borer.

Ok bør jeg bruke 4x32 eller 5x52 mm for et 20 kg speil?

4x32 skal etter et enkelt googlesøk klare 18 kg stykk, og borres med 8mm bor.
Så skal du ha to molly holder det med 4en.

Men med tanke på merke hadde jeg nok brukt to stk 5x52 den borres med 10mm bor, skal klare 2x35 kilo.

Lexington skrev:
4x32 skal etter et enkelt Google-søk klare 18 kg hver, og bores med 8mm bor. Så hvis du skal ha to molly, holder det med 4-en.

Men med tanke på merket ville jeg nok gått for to 5x52, den bores med 10mm bor, skal klare 2x35 kilo.
Ifølge Fishers tabell spiller mollypluggens dimensjon ingen rolle ved innfesting i gipsplate. 20 kg med sikkerhetsfaktor 3 angir de i 12,5mm gips.

Peter2400 skrev:
Ifølge Fishers tabell spiller ikke mollypluggens dimensjon noen rolle ved innfesting i gipsplate.
20 kg med sikkerhetsfaktor 3 angir de i 12,5mm gips.
Tok bare infoen fra internett av noen som har lest på sin emballasje, skal jeg være ærlig forstår jeg ikke betydningen av "20 kg med sikkerhetsfaktor 3 angir de i 12,5mm gips" :D

Men uansett, to mollyplugger av valgfri sort bør være nok.
Sjekk dog først om det er enkel eller dobbeltgips før du begynner å skru.

Men om en femmor klarer 35 kg, hvorfor trengs da to Molly for et speil på 20 kg?

Tja det kan jo finnes mange forskjellige grunner. Nedenfor feste er for eksempel vanskelig å henge rett uten to skruer.

Metallfeste med to nøkkelhull for montering, vanskelig å henge rett uten to skruer.

Ja så klart

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.