Heisann!

Skal prøve å sette opp min 40'tommer TV på veggen, men er litt usikker på hvordan det er tenkt at man skal gjøre med skruingen. TV-en veier 8 kg og veggfestet ca. 2-3 kg. Er veldig ukyndig om dette, så derfor vil jeg være litt ekstra sikker før jeg begynner.

Litt info

* Veggen er av gips
* Er trestendere bak
* Dybden på gipsen er ca. 31 mm (veldig usikker måling), tror det er to gipsplater bak altså

Skal sette opp http://www.elgiganten.se/product/lj.../arkitect-vrid-och-tiltbart-vaggfaste-till-tv

Har lastet opp bilde fra manualen som følger med og de skruene som manualen vil at man skal bruke. Skruene på bildet er ca. 6 cm i lengde.

Så hvordan går jeg frem med boringen? Skal jeg bare kjøre inn skruene som følger med direkte i gipsen, eller skal jeg forbore først, og deretter kjøre inn skruene i stenderne uten noe imellom?

Har laget et hull tidligere i veggen og det merkelige er at det dro inn luft fra da fra hullet i rommet (!), ingen anelse hva som er bak veggen, men vil gjerne ha hele løsningen "vindtett" så å si.

Monteringsanvisning for veggfeste, viser hånd som holder skruer, diagram for boring i treverk og gips, og trinn for montering av TV-veggstativ. Skruer og skiver på et bord, med noen plastplugger i en forseglet plastpose ved siden av. Bildet viser utstyr til montering av veggfeste til TV.

Sist redigert:
A
Vet du om skruene kommer i en regel? I så fall skal du ha treskruer som er så lange at de når inn et stykke i regelen, de første 26mm vil ikke bære i det hele tatt da de bare går gjennom gipsen.

Hvis du ikke treffer reglerne så må du kjøpe mollyplugg for dobbeltgips.

Siden festet er av utdragstype, dvs. TV-en henger et stykke ut fra veggen, vil du få ganske stor belastning på de øvre skruene, så vær nøye med at de fester ordentlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.