Skal prøve å sette opp min 40'tommer TV på veggen, men er litt usikker på hvordan det er tenkt at man skal gjøre med skruingen. TV-en veier 8 kg og veggfestet ca. 2-3 kg. Er veldig ukyndig om dette, så derfor vil jeg være litt ekstra sikker før jeg begynner.
Litt info
* Veggen er av gips
* Er trestendere bak
* Dybden på gipsen er ca. 31 mm (veldig usikker måling), tror det er to gipsplater bak altså
Har lastet opp bilde fra manualen som følger med og de skruene som manualen vil at man skal bruke. Skruene på bildet er ca. 6 cm i lengde.
Så hvordan går jeg frem med boringen? Skal jeg bare kjøre inn skruene som følger med direkte i gipsen, eller skal jeg forbore først, og deretter kjøre inn skruene i stenderne uten noe imellom?
Har laget et hull tidligere i veggen og det merkelige er at det dro inn luft fra da fra hullet i rommet (!), ingen anelse hva som er bak veggen, men vil gjerne ha hele løsningen "vindtett" så å si.
Vet du om skruene kommer i en regel? I så fall skal du ha treskruer som er så lange at de når inn et stykke i regelen, de første 26mm vil ikke bære i det hele tatt da de bare går gjennom gipsen.
Hvis du ikke treffer reglerne så må du kjøpe mollyplugg for dobbeltgips.
Siden festet er av utdragstype, dvs. TV-en henger et stykke ut fra veggen, vil du få ganske stor belastning på de øvre skruene, så vær nøye med at de fester ordentlig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.