Jeg tenkte å sette opp en avlastningshylle på badet og vurderer konstruksjonens styrke. En skisse av hvordan jeg tenkte det skulle se ut:
Ovenfra:
Foran:
Jeg har tenkt meg en benkeplate av eik ca: 70x50x2,5 cm. Jeg vil gjerne kunne plassere en vaskemaskin under avlastningsflaten (grunn frontmatet variant), så jeg vil ikke at konsoller/beslag skal ta opp så mye plass. Av den grunnen tenkte jeg at man kunne henge opp hyllen på tre vinkelbeslag lignende disse.
Jeg vil kunne sette mellom 25-35 kg på flaten uten at det skal være noe større problem.
Min bekymring her er at trykket på flisene i badet skal bli for stort og at man kanskje risikerer å knekke flisene med en så kort vektstang mot veggen (tenker meg at konsollen/beslaget trykker på veggen når det belastes av hyllen). Er det noen grunn til bekymring angående flisene?
Jeg heller mot å la dekkplaten også være bærende i 16 mm MDF eller lignende, men er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere gulvets helning, vil jo at den skal stå så stødig som mulig i så fall. Finnes det noen smale justerbare føtter eller har dere andre tips på hvordan man kan håndtere det?
Andre tips på løsninger mottas selvsagt også med takk hvis det er andre problemer med planen min
En variant er å sette en ekstra bærende "dekside" til venstre for hyllen mot veggen og helt unngå festepunkter. Da slipper du inngrep i flisene og får en helt frittstående konstruksjon.
En til bærende dekkplate er helt klart noe jeg skal se nærmere på. Det kommer til å gå vannrør langs den venstre veggen (i bildet) samt den bakre veggen, litt usikker på om det vil være mulig å sette en plate mellom rørene og vaskemaskinen alternativt mellom rørene og veggen. Hvordan gjør jeg enklest for å få det hele til å stå vannrett om det blir to dekkplater (tenker på at baderomsgulvet kommer til å helle noe)?
Om vi antar at en ekstra dekkplate ikke fungerer, virker den opprinnelige ideen realistisk?
Hvordan gjør jeg det enklest for å få det hele til å stå vannrett om det blir to dekkplater (tenker på at baderomsgulvet vil helle litt)
Underkanten på dekkplatene kan du jo tilpasse helt etter hellingen, så det handler vel "bare" om å sage riktig. Så er det nok bra med en form for (justerbare) føtter, for det er nok en ganske stor risiko for at dekksidene over tid blir skadet av vann hvis de står direkte på gulvet. Det er jo tross alt et baderom.
Hei
Bumper denne tråden da jeg er i ferd med å lage en nesten lik løsning som beskrives her. Det jeg søker etter er tips på fornuftige justerbare føtter som kan monteres på en pen og diskret måte i en 16mm MDF-plate.
Varianter som man slår i platen virker nesten mest fornuftig og enkelt, men vet ikke om platen er tykk nok. Den tynneste varianten jeg har funnet er M4 som har en ytterdiameter på 15mm.