4.400 lest ·
36 svar
4k lest
36 svar
Henge maskin på vegg dobbelt gips….
Side 1 av 3
Hei
vi skal henge en maskin på vegg. Veggen består av dobbeltgips med en plyfa bak. Maskinen veier 65 kg og har en utgående luke, luken åpnes i overkant og vinkles ut, der man plasserer utstyr som skal rengjøres. Dette utstyret veier maks 5 kg.
Altså har vi en totalvekt på 70 kg. Maks skruelengde er 40 mm. Vi får altså ikke skru gjennom plyfa og maskinens vekt belastes i toppen.
Det finnes 4-6 innfestningspunkter og bredden på maskinen er 45 cm, dybden 55 cm, høyde 85 cm.
Har dere noen tips på en passende skrue for dette formålet?
vi skal henge en maskin på vegg. Veggen består av dobbeltgips med en plyfa bak. Maskinen veier 65 kg og har en utgående luke, luken åpnes i overkant og vinkles ut, der man plasserer utstyr som skal rengjøres. Dette utstyret veier maks 5 kg.
Altså har vi en totalvekt på 70 kg. Maks skruelengde er 40 mm. Vi får altså ikke skru gjennom plyfa og maskinens vekt belastes i toppen.
Det finnes 4-6 innfestningspunkter og bredden på maskinen er 45 cm, dybden 55 cm, høyde 85 cm.
Har dere noen tips på en passende skrue for dette formålet?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 931 innlegg
Er det noen form for renrom?
Det kan nok være lurt å spre vekten over et større område, med en eller annen form for plate, eller kanskje et stativ som går fra gulvet og opp...
Det kan nok være lurt å spre vekten over et større område, med en eller annen form for plate, eller kanskje et stativ som går fra gulvet og opp...
Kan man ikke lokalisere rørene med en profesjonell veggscanner. Går å leie.
Jeg hadde aldri våget å sette den vekten uten å få gå igjennom.
er du entreprenør til byggherren så bør du avstå oppdraget, om du ikke får gjøre et sikkert montasje. Du kan bli strafferettslig ansvarlig om maskinen faller ned og skader noen.
Jeg hadde aldri våget å sette den vekten uten å få gå igjennom.
er du entreprenør til byggherren så bør du avstå oppdraget, om du ikke får gjøre et sikkert montasje. Du kan bli strafferettslig ansvarlig om maskinen faller ned og skader noen.
Et forslag har vært å forbore 3 mm og maks 38 mm dypt og bruke en "Ikea" skrue som denne:
https://www.hornbach.se/shop/Koppli...5x40mm-100-pack/7750475/artikel-detaljer.html
jeg har vanskelig for å se at dette skal holde men jeg er ingen ingenjör
https://www.hornbach.se/shop/Koppli...5x40mm-100-pack/7750475/artikel-detaljer.html
jeg har vanskelig for å se at dette skal holde men jeg er ingen ingenjör
det er det som bekymrer meg. Jeg er lei meg for at jeg ikke kan gi dere mer informasjon men det er et delikat bekymmerM mojjen skrev:Kan man ikke lokalisere rør med en profesjonell veggskanner. Går å leie.
Jeg hadde aldri turt å sette den vekten uten å få gå igjennom.
er du entreprenør til byggherren så bør du avstå oppdraget, om du ikke får gjøre en sikker montering. Du kan bli strafferettslig ansvarlig om maskinen faller ned og skader noen.
Det må vel finnes reglar i veggen som man kan feste i? Og stemmer ikke plasseringen av reglar med innfestingen på maskinen så får man vel plassere ytterligere en plate på veggens fremside som "lenker" mellom reglar og innfestinger. Alltid lett for en bestiller å sette opp en masse krav som ikke går an å leve opp til...