Jeg har raskt snekret sammen en grind som er cirka 200CM lang, 90CM høy, rammen er laget med 70x45 og deretter sitter det en skråstøtte samt hønsenetting - det er med andre ord ikke veldig mye materiale, og vekten er forholdsvis lav for å være en såpass lang grind.

Denne grinden skal dekke en grusvei ved husets inngang, slik at barna ikke kan løpe ut når de ikke er under oppsyn. Nå funderer jeg litt på selve forankringen... Det som hadde vært absolutt mest praktisk for min del, hadde vært å kjøpe hengsler og forankre i husfasaden (vanlig trepanel). Jeg er dog litt skeptisk til hvor mye vekt dette tåler... Selvfølgelig vil jeg kjøpe store, robuste hengsler og ordentlige skruer til dette, men det vil uansett bli en del belastning på selve "platene" som er skrudd inn i panelet.

Ville det vært tryggere å feste en 45x120-bjelke til trepanelet og så hengslene i bjelken?

Lasten på hengslenes innfesting blir jo ikke mindre fordi du monterer dem på en lekt i stedet, men du kan få litt lengre gjengelengde så det er nok fornuftig. Kanskje kan du treffe bakliggende regelverk når du fester inn lekten også, noe som kan være vanskeligere å få til å stemme hvis man setter hengslene direkte på fasaden.

Ville nok tatt en 45x70 i stedet slik at det harmonerer med porten.

Svarer etter hvordan jeg forestiller meg at alt ser ut, litt bilder er aldri feil for gode tips.

Utenfor boksen:
Skulle det ikke funke å dele opp grinden på to 95 cm i stedet?
Og altså henge opp den ene delen i husfasaden og den andre delen i en stolpe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.