Hei! Jeg holder på å fikse i vaskerommet og vil nå henge opp mitt høyskap på veggen og lurer på om det holder?

Skapet veier 25kg og er 2m høyt (metod Ikea)

Huset er bygget i 2017 og har enten osb eller kryssfiner bak. Holder 2 skruer?

mvh zani

Ingen? Hvis det er feil forumdel, hvordan endrer jeg det?

2 skruer synes jeg er for tynt. Sett en list for eksempel 30X30 mm i skapet lengst inn i overdelen og skru den ovenfra og bor 3 hull 5 mm og skru inn i veggen, da er det 5 fester som holder.

Edit forbor gjerne med en 2 mm bor der skruen skal inn, da fliser ikke den bakre skiven og biter godt, trekk til det føles stramt, ikke for konge og fedreland.

Skal skapet ikke ha noen ben? Hvis ikke, så tror jeg ikke det er skruene eller veggen som er problemet, men skapet selv. Hvis du begynner å laste inn ting, tror jeg skapet går i stykker hvis det ikke har støtte under.

• Liker
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
2 skruer synes jeg er for tynt. , sett en list f.eks. 30X30 mm i skapet lengst inn i overdelen og skru den ovenfra og bor 3 hull på 5 mm og skru inn i veggen, da er det 5 feste som holder.

Edit forbor gjerne med en 2 mm bor der skruen skal inn, da fliser ikke bakre plate og biter bra, dra til det kjennes at nå er det stramt, ikke for harde livet.
Takk for hjelpen, men trengs det selv om det er metallfester (legger ved bilde)

• Metallfester brukt i monteringen av en hvit hylle.
M mlkjhr skrev:
Skal skapet ikke ha noen ben? Hvis ikke, tror jeg ikke det er skruene eller veggen som er problemet, men skapet selv. Hvis du begynner å laste inn ting, tror jeg skapet går i stykker hvis det ikke har støtte under.
Tenkte å droppe ben så robotstøvsugeren lett kan komme under. Men hvis bena holder skapet så det ikke går i stykker, så kanskje jeg skal tenke om. Takk for svar.

• Liker
mlkjhr
  • Laddar…
Z zaniii skrev:
Tenkte å droppe ben slik at robotstøvsugeren lett kan komme under. Men hvis bena holder skapet slik at det ikke går i stykker, så kanskje jeg bør tenke om. Takk for svar.
En list under mot veggen som avlaster hjelper jo en hel del, men fortsatt problem i forkant kan jeg tro.

M mlkjhr skrev:
En list under mot veggen som avlaster hjelper jo en hel del, men fortsatt problemer i forkant kan jeg tro.
Du har nok rett. Tenkte ikke på at undersiden kunne gå i stykker. Jeg drar og kjøper ben.

Takk for deres svar

Konsoller under kanskje kan være en mellomvei, om det er plass.

N nevinator skrev:
Konsoller under kan kanskje være en mellomvei, om det er plass.
Hadde vært et alternativ, men dessverre er det ikke plass.

Hvis du setter en regel 45x45 på veggen under skapet med 5 litt kraftigere skruer i veggen (forbor med bor som har diameter som kjernen på skruen) i regelen bor som skruen tykk. Da vil skapet stå på den og ta opp 95 % av lasten, og de øvre festene holder imot nedover og for at skapet ikke faller ut. Oppfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.