Vet ikke helt hvor denne tråden hører hjemme så jeg prøver her. Vi har kjøpt en nyprodusert borettslagsleilighet med en innglasset balkong på 4x1,5m. Vi merket raskt at helningen på balkongen kjennes og ved måling kan vi konstatere at fallhøyden er 3,5 cm i ytterkanten, cirka 1,4m fra husveggen. Hva jeg har forstått er 1:100 anbefalt helning på en balkong - men hvor går egentlig den øvre grensen? Siden balkongen er innglasset kreves det ingen markant avrenning.

Nå har ikke jeg i hodet hva maksimalt er, men det har sikkert noen andre her. Derimot er 1:100 minimum. Så balkongen skal være 15 mm lavere i forkant, og det er slik de er produsert. Balkongene setter seg nesten alltid litt ekstra når man river all stempling, men 20 mm ytterligere på balkongen din høres litt mye ut. At den er innglasset spiller dog ingen rolle.

At det føles som om den luter er ikke så rart, men det tror jeg dere har merket selv om det bare var 15 mm. Har dere plass til å legge tre- eller plastplater så er jo det en god måte å trollbinde fallet på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.