11.020 lest ·
42 svar
11k lest
42 svar
Helle ut avrettingsmasse gjennom slange.
Side 1 av 3
Har fått lagt gulvvarmeslange i kjelleren og skal flytsparkle. Får hjelp med det men leker med tanken på å lette utporsjoneringen ved å helle ut sparkelmassen via en tønne med avløp og en tykk slange. Tønnen kan stå på en høy pall/stillas 1.5 eller høyere.
Noen som har prøvd? Det blir mye tråkk på gulvvarmeslangene med bøtter da det er 25 kvm og avlangt rom.
Sparkelpumpe er uaktuelt ifølge rørleggerens tilknyttede byggfirma som har påtatt seg sparkling. Raskere med flere som visper eller om det var vanskelig å leie blandepumpe. (Gbg). Så en filmsnutt med sparkelpumpe på nettet, og det gikk veldig tregt å få ut sparkelmassen. Det var likevel en reklamefilm.
Tønnen og slangen kan kastes om det ikke går an å rengjøre.
Spørsmålet er om det renner ut gjennom en 10m lang slange fra 2m høyt plassert beholder. Skal dekke gulvvarmen i første sparkling og deretter bygge fall. Andre sparkling blir da mindre sensitiv i forhold til tråkk på varmeslangen. Kan kjøre maks vannmengde i første runde.
Noen som har prøvd?
Noen som har prøvd? Det blir mye tråkk på gulvvarmeslangene med bøtter da det er 25 kvm og avlangt rom.
Sparkelpumpe er uaktuelt ifølge rørleggerens tilknyttede byggfirma som har påtatt seg sparkling. Raskere med flere som visper eller om det var vanskelig å leie blandepumpe. (Gbg). Så en filmsnutt med sparkelpumpe på nettet, og det gikk veldig tregt å få ut sparkelmassen. Det var likevel en reklamefilm.
Tønnen og slangen kan kastes om det ikke går an å rengjøre.
Spørsmålet er om det renner ut gjennom en 10m lang slange fra 2m høyt plassert beholder. Skal dekke gulvvarmen i første sparkling og deretter bygge fall. Andre sparkling blir da mindre sensitiv i forhold til tråkk på varmeslangen. Kan kjøre maks vannmengde i første runde.
Noen som har prøvd?
Men tror du ikke at "amatøren" har bedre ideer enn proffene?? Jeg trodde at en sparkelpumpe var overlegen på litt større flater. Hvorfor, jo det er hva man bruker på alle større jobber. Men det blir litt dyrt på et såpass relativt lite jobb. Og på litt større "småjobber" pleier man vel ikke å hinke, men bruke en tønne med hjul. Og det er ingen kunst å beskytte slangen, men hvordan man gjør det vet jo proffene.
Det stivner ikke fortere for at det renner gjennom en slange er min tanke. Det er jo hele tiden ny blanding til siste bøtte da tynne og slange kan rengjøres så snart som mulig eller kastes.thomas33 skrev:
Jo en kran ved spackleren er nødvendig og kanskje også ved tønna. Om jeg var spackler ville jeg sette pris på å slippe å bære en bøtte som veier 30 kg. Det innebærer at man med ganske bra presisjon skal bære 2 tonn i løpet av begrenset tid. Men proffer liker nok å gjøre som man pleier å gjøre, noe som er en naturlov eller definisjonen på proffer.
Det er jo også dumt å ta sjanser. Det kan jo gå åt skogen.
Dog er vel det verste med min idé at man heller ut som vanlig og setter bort tønna og stillaset. Eller setter arrangementet på hjul.
Det er jo også dumt å ta sjanser. Det kan jo gå åt skogen.
Dog er vel det verste med min idé at man heller ut som vanlig og setter bort tønna og stillaset. Eller setter arrangementet på hjul.
Når man flytsparkler et litt større gulv, gjør man det naturligvis ikke med en eller to mann, minst tre eller fire. en som "sparkler, to som bærer, og en som blander og iblant bærer. Ofte blander man i en/tå tønne(r) med hjul som man kan dra.
Joda. Det gikk bedre enn planlagt.korsdå skrev:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/221969-ovantat-besok-av-flytspackel.html
Av en feil oppstår de fleste innovasjonene. Det blir selvfølgelig et godt sug i den to-etasjes heverten. Kanskje skal jeg plassere vispegubbene to etasjer opp for å være sikker. Synes absolutt at det ser mer håndterlig ut å erstatte bøttebærere med en slange og avlaste sparkleren med 25 kg mindre å bære rundt på. Tre gubber med visper, stor tønne med slange. Gubbene holder tønnen fylt hele tiden unntatt når rommene begynner å bli ferdige.
Det er klart det kan fungere. At løsningen ikke finnes kommersielt trenger ikke bety at det er en dårlig idé. Det kan jo også være slik at bruksområdet er for smalt.
Men. To innvendinger:
1. Du må i det minste gjøre et forsøk først så du ikke står der med buksene nede når det er skarpt situasjon.
2. Hvis du har hyret håndverkere til å gjøre en jobb hos deg, gjør du best i å la dem gjøre jobben på sin måte. Ellers kan de skylde alt som går galt på din metode,
Men. To innvendinger:
1. Du må i det minste gjøre et forsøk først så du ikke står der med buksene nede når det er skarpt situasjon.
2. Hvis du har hyret håndverkere til å gjøre en jobb hos deg, gjør du best i å la dem gjøre jobben på sin måte. Ellers kan de skylde alt som går galt på din metode,
En risiko er at sparkelmassen er for tregtflytende og at strømmen i slangen ikke klarer å renne i en horisontal slange. Det som ellers kunne fungere er en tønne på hjul og med kort, nesten loddrett slange for å pigge ut sparkelmassen. Tønnen bør vel være på noen meters høyde. Kan nok teste noen sekker. Alltid gøy med ideen i det minste. Så om det ikke går så mye raskere er en ting, bare at det blir mer komfortabelt kan bety bedre presisjon f.eks. Mindre bæring er også en greie når nå hjulet er oppfunnet. Har sett litt på pumper for trøge slitende substanser, men uprøvde ting som koster er ikke forsvarbart i denne situasjonen. Tønnen med slange og noen hjul er overkommelig.
Jeg kan bare se for meg når dere har begynt og er inne på lading nummer 2 og slangen løsner fra tønnen og det tar 1 minutt for dere å oppdage feilen. En står i rommet og venter på mer flytmasse i slangen mens de andre to står og blander lading 3.
Hele gangen og halve kjøkkenet fylles med et tynt lag med flytmasse.
Betaler jeg noen for en jobb så får de gjøre det så vanskelig for seg selv bare det blir bra. Men å be takleggerne kle seg ut som Björne og Snigel når de legger tak kan selvfølgelig forårsake et dårligere resultat og de vil åpenbart skylde på dårlig sikt i kostymene.
Hele gangen og halve kjøkkenet fylles med et tynt lag med flytmasse.
Betaler jeg noen for en jobb så får de gjøre det så vanskelig for seg selv bare det blir bra. Men å be takleggerne kle seg ut som Björne og Snigel når de legger tak kan selvfølgelig forårsake et dårligere resultat og de vil åpenbart skylde på dårlig sikt i kostymene.