Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Kjører dere alltid hele lister i tak og hele sokler ved gulv, eller sparer dere noen ganger og skjøter to deler f.eks. og bruker latexfugemasse over skjøten? 
Sokkellister pleier jeg å kjøre hele. Med taklister, derimot, synes jeg faktisk at det noen ganger kan være lettere å få det pent hvis man deler opp slike som er lange (fire meter og oppover). Slike lengder er vanskelige å håndtere hvis man jobber alene som jeg vanligvis gjør. Deler jeg dem opp blir de lettere å håndtere og tilpasse, og skjøten synes ikke mye hvis man skjærer 45 grader og maler etterpå. Med fabrikkmalte lister ville jeg definitivt unngått det.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 innlegg
Dere som i størst mulig grad kjører med hele lister: Er det av prinsipp, for at det skal være sånn, eller finnes det noen fordel med det sammenlignet med å dele (og sparkle/male/fuge så skjøten blir usynlig)?
Gulvlister kan man kanskje dele, det er vel av ren vane man ikke gjør det, skjøten går å gjemme bak fremtidige møbler som noen skrev. Derimot taklister har jeg vanskelig for å dele på om man absolutt ikke må, synes det er vanskelig å få det riktig bra til tross for latexfog og maling, synes liksom alltid at det vises hvor man har skjøtt jeg i alle fall, mulig at jeg kanskje har gjort feil:blushing:
Gulvlister i så lange deler som mulig. Taklister pleier jeg å skjøte om nødvendig. Skråkapning og latexfug er modellen. Males deretter i samme farge som taket. Når det gjelder andre listverk som fugelister, foder og lignende, så er det uskjøtet som gjelder for min del.
Sist redigert:
Helst uskarvet i taket… ja selvfølgelig i gulvet også, men i gulvet er det lettere å "jukse bort" skjøten...
Et tips til dere som har problemer med å lykkes med latex/akrylfugemasse…
Åpne opp skjøten litt mer ved å skjære bort de skarpe kantene der listene møtes… Får man i mer akryl/latex, så pleier det også å "flyte ut" litt mer… Det går an å få usynlig skjøt med dette…
Man gjør jo på samme måte som når man riper opp en generalskarv i gips…
Et tips til dere som har problemer med å lykkes med latex/akrylfugemasse…
Åpne opp skjøten litt mer ved å skjære bort de skarpe kantene der listene møtes… Får man i mer akryl/latex, så pleier det også å "flyte ut" litt mer… Det går an å få usynlig skjøt med dette…
Man gjør jo på samme måte som når man riper opp en generalskarv i gips…
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 270 innlegg
Listverk er ingen som helst problem å skjøte om man skrår (på de flatene) skjøten og deretter limer den sammen i forbindelse med oppsetting. Sparkling og maling gir en usynlig og sprekkfri skjøt.
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Regnet litt på det der og tar man 70-sokkel i furu umalt på noe billig byggevarehus så ligger de likevel rett under 20 kr/metern.. typ 16-18 kr/lpm. Akkurat listverk finner jeg vanvittig dyrt overlag, spesielt om man renoverer mye/et helt hus.Johan Gunverth skrev:
Jeg begynte å regne og det er et par hundrelapper per vindu med smyg, foring osv, noen hundrelapper per dørkarm og deretter drar det av gårde for hvert rom. Har man mindre rom (som jeg) så blir det tøvete mye spill med 4-meters list. Flere rom er rundt 3x3m og da blir det 1-meters spill ved både gulv og tak, dvs 8 meter spill på bare sokkel og taklist i bare ett rom, 140-150 pix å fyre med. Småpoteter i ett rom, men i et helt hus så blir det et par tusenlapper i "spill".
Mange mer velassorterte trelastforhandlere har ofte litt forskjellige lengder, så selv om de er litt dyrere/m kan det totalt sett bli billigere da du får mindre svinn.shadowfire skrev:Regnet litt på det der og tar man 70-sokkel i furu umalt på noe billig byggevarehus så ligger de likevel rett under 20kr/meter.. typ 16-18 kr/lpm. Akkurat listverk synes jeg er vanvittig dyrt generelt, spesielt hvis man pusser opp mye/et helt hus.
Jeg begynte å regne og det er et par hundrelapper per vindu med smyg, karmer osv, noen hundrelapper per dørkarm og så løper det løpsk for hvert rom. Har man mindre rom (som jeg) så blir det pokkern mye svinn med 4-meterslist. Flere rom er rundt 3x3m og da blir det 1-meterssvinn både ved gulv og tak, dvs 8 meter svinn på bare sokkel og taklist i bare ett rom, 140-150 pix å fyre med. Småpoteter i ett rom, men i et helt hus så blir det et par tusenlapper i "svinn".
Egentlig er det litt merkelig at de ikke finnes i litt lengre lengder på flere steder.... Mange listverk jeg har sett som har vært fingerskjøt.... Går jo egentlig å lage i prinsippet så langt som helst da.....
Klikk her for å svare