Hei, jeg skal bygge en garasje med 19*19 lecablokker. Fra gavl til gavl skal det ligge en hea 240 bjelke som bjelkelaget skal felles inn i. Mitt spørsmål handler om hvordan man legger opp hea-bjelken på lecaveggen. Går det an å legge stålbjelken direkte på lecaveggen, eller trengs det noe mellom vegg og bjelke (f.eks. trelekt, støpt kloss eller plåt) som bjelken hviler på?

Med varme hilsener Jakob
 
Dette avhenger av hvor stor last du får i bjelken som skal tas opp av lecaen. Du kan trenge å spre lasten over et større område. Du må regne på dette for å vite hva som kreves i opplaget for bjelken.
 
Takk for svaret! Jeg forstår akkurat hva du mener. Nå til noen oppfølgingsspørsmål. Hva er det man trenger å vite for å regne ut hvilket opplag som kreves? Loftrommet over garasjen vil i fremtiden bli et bad med et gulvareal på ca 4*6,5m. Finnes det ingen standardløsninger (når det gjelder valg av materiale) når man legger en hea-bjelke på lecamur? Jeg vurderer for øyeblikket å støpe en såle som opplag, hva tror du om den løsningen, Matti_75?
 
Leca har en trykkfasthet på 3N/mm2 og dine opplegg for bjelken blir 190x240 mm i hver ende om jeg forstår deg rett, hvilket isåfall gir 190x240x2x3 = 273600 Newton, så om du legger bjelken direkte på lecan så tåler det en belastning på maks 27 tonn om lasten er jevnt fordelt på bjelken.
 
Sist redigert:
Du vil nok heve opplaget noen 10-talls millimeter slik at ikke bjelken, når den bøyer ned, skaper en knusingssone ytterst på leca-blokken. Du bør kanskje regne litt på nedbøyningen også.
 
Hei larsbj, takk for utregningen! Hvis jeg har forstått riktig så kan man eksperimentere med lasten på lecamuren ved å øke støtten fra den opprinnelige 19cm (men det burde vel ikke bli mer enn 27 tonns belastning fra loftsrommet, eller)? Hva tror du om hvordan man rent praktisk skal gå frem? Legge bjelken direkte på lecaen eller på noen form for støtte?
 
Smart innlegg, det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Da finnes det altså enda mer som man må regne på (ønsker nå at jeg var mer observant på mattetimene på skolen). Finnes det noen smidig måte å regne på nedbøyningen og dermed se om det finnes noen "kross-risk"?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.