1.230 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Hardt materiale under pusset vegg + ny puss
Hei!
Har banket ned puss i garasjen min, eller i det minste det ytterste laget og/eller det som sitter løst. I hoveddelen av rommet sitter pussen direkte på lettbetongen, men i den bakre delen som har blitt brukt som hobbyrom, sitter noe mellom pussen og pussen. Noen som kan tipse om hva det er og om det kan være igjen før det påføres ny puss? Materialet er steinhardt, og betongsliperen jeg testet med måtte jobbe hardt for å komme en liten millimeter. Forrige eier har åpenbart hatt fuktproblemer. Ikke-fungerende drenering er nå utbedret og grunnmuren isolert med isodrän.
Legger ved noen bilder. På et bilde synes saltutfelling. Må den behandles på en spesiell måte? Tenker meg ny puss og maling som slipper gjennom fukt.
Takk for svar / Frippe
Har banket ned puss i garasjen min, eller i det minste det ytterste laget og/eller det som sitter løst. I hoveddelen av rommet sitter pussen direkte på lettbetongen, men i den bakre delen som har blitt brukt som hobbyrom, sitter noe mellom pussen og pussen. Noen som kan tipse om hva det er og om det kan være igjen før det påføres ny puss? Materialet er steinhardt, og betongsliperen jeg testet med måtte jobbe hardt for å komme en liten millimeter. Forrige eier har åpenbart hatt fuktproblemer. Ikke-fungerende drenering er nå utbedret og grunnmuren isolert med isodrän.
Legger ved noen bilder. På et bilde synes saltutfelling. Må den behandles på en spesiell måte? Tenker meg ny puss og maling som slipper gjennom fukt.
Takk for svar / Frippe
Sitter det hardt er det vel ingen grunn til å slipe det bort? Lokale høye punkter burde være veldig lett å fjerne hvis du bruker vinkelsliper med diamantblad.
Lettbetong skal man bruke lavalkalisk mørtel på. Tror det kan holde med denne:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/putsbruk-c-lagalkaliskt?id=5545505
Eller tilsvarende produkt fra weber.
Jeg har ikke pusset på nettopp lettbetong innendørs så jeg vet ikke om det er nødvendig med noen form for priming av underlaget, om det skal grunnes først, nettes osv. Det finnes litt forskjellige systemer, best er om du finner en arbeidsanvisning for det systemet som du kjøper.
Lettbetong skal man bruke lavalkalisk mørtel på. Tror det kan holde med denne:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/putsbruk-c-lagalkaliskt?id=5545505
Eller tilsvarende produkt fra weber.
Jeg har ikke pusset på nettopp lettbetong innendørs så jeg vet ikke om det er nødvendig med noen form for priming av underlaget, om det skal grunnes først, nettes osv. Det finnes litt forskjellige systemer, best er om du finner en arbeidsanvisning for det systemet som du kjøper.
Hei! Takk for raskt svar! Spørsmålet mitt var nok ikke 100%-ig. Tenkte mest om det var et materiale som hindrer at veggen puster eller ikke, med tanke på om jeg skal fjerne det eller ikke. Det sitter som bare rakkern, så bør jeg ikke fjerne det så får det absolutt sitte igjenB BSOD skrev:Sitter det hardt er det vel ingen grunn til å slipe det bort? Lokale høye punkter bør være veldig lett å fjerne om du kjører med vinkelsliper med diamantblad.
Lettbetong skal man ha lavalkalisk mørtel på. Tror det kan rekke med denne:
[lenke]
Eller tilsvarende produkt fra weber.
Jeg har ikke pusset på lettbetong innendørs så jeg kjenner ikke til om det må til noen form for priming av underlaget, om det skal grunnes først, nett osv. Det finnes litt ulike systemer, best er om du finner en arbeidsanvisning for det systemet du kjøper.
Klikk her for å svare



