Se min rotete rombeskrivelse. Merk også de gule ringene som viser rommene som finnes i leiligheten min.
På enkelte steder (røde vegger i bilde) i bygningen så vet jeg at det er teglstein i 2 lag (med luftspalte imellom). Det er høyst sannsynlig at det også er dobbel teglstein ved inngangsdøren min, og veggpartiet mellom mitt WC/stue og naboens stue – men, kan det være bare puss? (Mellom min stue/gang og WC er veggene kun av puss og hønsenetting, ca. 9 cm tykke.)
Jeg vil bore hull for en apparatboks og ønsker ikke å komme gjennom veggen til naboen. I verste fall er altså veggen min 9 cm tykk. renoveringsbokser er 55-65 mm dype. Joda, jeg kommer sannsynligvis til å klare meg, men de nettverksuttakene jeg ønsker å lage, med litt lengre tilkoblinger, krever sin dybde.
Er det noen her som vet at det er dobbel teglstein på alle vegger som avskiller leilighetene? ...som jeg mistenker.
Nei, bare puss kan det ikke være men trolig er det lettbetong eller slaggplater med puss på.
Borer man et hull i en tynn vegg så kommer først lys puss, så svart puss. Hva er slaggplater? Egentlig spiller materialet ingen rolle, men det er tykkelsen jeg er ute etter.
Det hadde vært mer opplysende med en riktig plantegning. Du kan regne med at bærende vegger og leilighetsskiljende vegger er minst helstein teglvegger (tykkelse minst 27 cm inkl. pusslag på begge sider). Ikke-bærende mellomvegger er trolig halvstein tegl (15 cm tykke inkl. puss på begge sider). Lettbetong ble vanligere under senere delen av 50-tallet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.