Jeg fant et tverrsnitt for hvordan de bygde min plate i kjelleren i 1970. Slik jeg ser det, er det 70 mm isolasjon, det oppfyller jo ikke dagens byggestandarder, men hvis det stemmer, er jo ikke platen helt uisolert likevel.

Hvordan tolker dere bildet, er det isolasjon i platen? Fyller den noen funksjon? Tenker på gulvvarme.
 
  • Gjennomskjæringsdiagram av kjellerplate fra 1970 med 70 mm isolasjon og betonglag, inkludert detaljer om membran og plastfolie.
Jeg tolker det som at platen er uisolert, du har 70mm isolasjon over platen.
En konstruksjon som kan være en risikokonstruksjon i dag, siden den kan holde på fuktighet som tar seg til bunnsvillen til tross for plastfolien som ligger der.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Casaloco
Synes det ser ut til å være doble betongplater på tegningen med 70 isolasjon mellom. Skulle trenge å se flere tegninger for å vurdere hvorfor de har gjort det slik.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Sintrad plate er vel en eldre betegnelse for klinker, så det andre betonglaget er en avrettingsmasse for å kunne legge klinkers i kjelleretasjen uten at gulvene er så kalde (isolering).
I visse tilfeller med en eldre modell av gulvvarme med stålrør eller prisolrør innstøpt i avrettingen.

Egentlig samme teknikk som brukes i dag med flytesparkel for å forsterke før klinkers på ikke-stive underlag som trebjelkelag.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
C corre skrev:
Jeg tolker det som at platen er uisolert, du har 70mm isolasjonen ovenfor platen.
En konstruksjon som kan være en risikokonstruksjon i dag, siden den kan holde fuktighet tilbake som kommer seg til svillen til tross for plastfolien som ligger der.
Det ble straks veldig besværlig.

Hvorfor hviler huset på treverk? Jeg mener, det er jo et steinhus, forstår ikke hensikten med å ha tre helt nederst.
 
Sist redigert:
  • Liker
epw
  • Laddar…
Nå er det ingen veggtegning. Men det jeg ser av veggene viser ikke et steinhus. Så kan man jo ha puss eller steinfasade også på trehus.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nå er det ingen vegg tegning. Men det jeg ser av veggene viser ikke et steinhus. Så kan man jo ha puss eller steinfassade selv på trehus.
Det er et steinhus, murt kjeller med teglfasade. Jeg lurer på hvorfor de har lagt tegningen i husmappen om den ikke tilhører huset.
 
  • Liker
ThomasEcke
  • Laddar…
Men vent nå.... Jeg tror det er feil bilde. Dere har rett. Det er jo tegning til platta på første plan. Altså platta over kjelleren.
 
Der er gjennomskjæring for kjelleren
 
  • Teknisk tegning viser tverrsnitt av kjellerkonstruksjon med detaljer om isolasjon, fundament og veggtykkelse.
Hva er din problemstilling?

Siste bildet viser en nokså ordinær kjeller med oppforet gulv på betongplate. Også det er en risikokonstruksjon som man må vurdere i helhet med drenering og veggmateriale.

edit:
Leste TS første innlegg igjen.
Er din tanke å legge gulvvarme oppå eksisterende gulv?
Det er i så fall ikke noe jeg ville anbefale.

Du kan sjekke ut Granab/Nivell eller Platon med 20mm XPS og vannbåren slangevarme.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
C corre skrev:
Hva er din problemstilling?

Det siste bildet viser en ganske ordinær kjeller med oppforet gulv på betongplate. Også det en risikokonstruksjon som man må vurdere i helhet med drenering og veggmateriale.


edit:
Leste TS første innlegg igjen.
Er din tanke å legge gulvvarme oppå eksisterende gulv?
Det er i så fall ikke noe jeg ville anbefalt.

Du kan sjekke ut Granab/Nivell eller Platon med 20mm XPS og vannbåren gulvvarme
Ja, akkurat, jeg holder på å prosjektere for mekanisk ventilert platon og vurderer gulvvarme. Jeg vil ikke få plass til anbefalt isolasjon, men 50mm XPS kan jeg få plass til. Men anbefalingen er vel ca 30 cm.
 

Beste svar

300mm er anbefalingen på en ny plate når man isolerer under betongplaten for å klare dagens ganske tøffe energikrav og fuktsikkerhet som moderne konstruksjoner uten ventilasjon av gulvene krever.
Du kan jo legge parkett på en slik plate uten platon eller tilsvarende.

I ditt tilfelle er det jo ROT og så da tar du jo det du kan.
40 eller 50mm XPS er rikelig med isolasjon i det tilfellet, så der ville jeg ikke se noe problem.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.